BEN ASHAARI

Tuesday, May 29, 2012

GULAI KETAM DENGAN TIMUN...

rsz_dsc_0648
Gulai ketam okeh...memang pitam lah, semalam gulai, ni hari gulai..santan manjang...grrr, apa nak buat dah itu yang orang nak makan. Masak kan sajalah. Semalam masa pi MyDin, nampak ada jual ketam, nampak segar2 dan berat, kata orang kalau ketam berat2 ni isi dia banyak. Saiz dia pun boleh dikatakan besar, 3 ekor mat beli = 1 kg lebih beratnya dan dalam harga RM 22+....Berapa eks sekilo, kalau tak silap mat RM 18 sekilo macam tu. Tapi memang berbaloi lah beli, isinya penuh dan padat, cuma pada mat kalau ketam saiz sederhana ia lebih muai untuk keluarga yang punya penduduk ramai. Kalau masak gulai, mat suka letak timun, gulai udang juga sesuai digandingakn dengan timun, kalau ada nenas lagi sedap. Seperti biasa, serai dan daun kunyit kena ada. Satu lagi, kalau nak dapat rasa gulai yang sedap, selain bahan2 yang kita guna segar, santan tu sendiri memainkan peranan utama. Kalau diperah dari kelapa yang baru diparut, insya Allah gulai jadi lagi enak. Resipi seperti dibawah..

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 ekor ketam bersaiz besar (kurang leih 1.3 kg)
2 batang serai, dititik
2 helai daun kunyit, disiat
2 biji timun
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
4 biji cili merah
5 biji cili padi (optional)
1 biji bawang besar (kalau kecik guna 2 biji)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup
1 camca besar ikan bilis, rendam dan toskan
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ketam dibersihkan, kerat dua jika besar, dan ketuk sedikit bahagian penyepitnya untuk memudahkan isinya keluar bila masak nanti. Cuci dan masukkan ke dalam periuk, bersama serai titik dan bahan kisar halus. Gaul rata dan masak hingga mendidih.
  2. Tuang santan cair, kacau rata. Bila mendidih, masukkan asam gelugor. Tambah santan pekat dan juga daun kunyit. Biar mendidih dengan api sederhana dan kacau selalu. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula.
  3. Akhir sekali masukkan timun, masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain...


8 comments:

Iffah Afeefah said...

nyumisss

aritu msk ketam xbpe jadi

xske2

Eny Yusnizar said...

awww this is killer la... yumm!

Saya Disini said...

sedp

Arra Ahmad said...

nampak sungguh menyelerakan:)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

wahh ketam ....nyum3

Zana Md Nordin said...

aduhai cik mat
ngences di buatnya
feveret anak dara zana nie...
kalau masak ketam..mmg berselera dia makan
yg tak laratnya..kita jadi tukang geget ketam tu....

Nina Mirza said...

HUhuhuu .... dah lama tak pekena ketam !! Terliur temgok ketam Che Mat. Jeles i uuu ~~~

NadNod said...

buat rasa nak makan ketam untuk lunch esok. hehe :D

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.