BEN ASHAARI

Wednesday, April 4, 2012

GULAI UDANG DENGAN BELIMBING

rsz_dsc_1821
Assalammualaikum....kum...kum...ini bukan hantu kum2, tapi mat gebu lah!, Selamat bertemu kembali, semalam mat menerima tetamu kan, jadi mat masak lah yang ala kadar, menu2 biasa, dan ada juga buat cupcake juga puff, tapi yang tu tak yah lah kan buat entri sebab dah biasa sangat. Selain mat masak gulai udang, ada juga rendang ayam ala nyonya, terung berlado dan kangkung goreng belacan. Untuk entri pertama ni, mat letak gulai udang dengan belimbing, ni kali semua tema peranakan baba nyonya. Udang yang mat guna, jenis kaki merah atau orang cina panggi "toa hey" gitu leer seakan2 bunyinya. Kata seorang doktor pakar tempat bonda berubat, udang kalau dari laut, kolestrol dia kurang sedikit dari udang yang bela di kolam, kerana di kolam udang2 tadi diberi makanan buatan manusia yang sudah dicampur dengan hormon, kalau kat laut depa makan benda2 semulajadi. Tapi walau bagaimana pun, ambik pada kadar minima ok lah, jangan nko hadap sepiuk, mau kena gout!..Minyak simpang. Selain udang, anda boleh guna ketam, kalau nak cuba guna sotong pun boleh...Resipi seperti di bawah...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg udang kaki merah @ udang pengantin
20 biji belimbing buluh, cuci dan toskan
3 batang serai, dititik
2 kuntum bunga kantan, belah dua setiap satu
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
3 biji buah keras
1/2 inci belacan
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
4 biji cili merah
10 biji cili padi (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang dibersihkan gunting kaki2 kecilnya, kerat muncung dan buah kotoran dibahagian kepala udang. Cuci bersih dan toskan. Belimbing di belah dua tapi tak putus untuk setiap biji. Ketepikan.
  2. Masukkan udang, serai dan bahan kisar halus, gaul rata dan masak hingga udang berubah warna. Tuang santan cair dan kacau rata. Biar mendidih, masukkan asam gelugor, tuang santan pekat dan masukkan bunga kantan. Biar mendidih perlahan.
  3. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak dengan api perlahan dan dikacau selalu. Akhir sekali masukkan belimbing buluh, masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain.

12 comments:

H Abadiey said...

wah sedap banget nih... mai semangkuk.. ngeee..

Noor Adibah Binti A.Latif said...

ushoo.. sedapnye udang masak gulai dengan belimbing!! nak belajar buat lah cenggini!! tapi belum ade udang laaa nak buat! hahaha .

# tengok pun jadi laah.

Yaya Azura aka Naz Azra said...

bab2 udang semua buat saya terpikat!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

amboiii besarnyer udang?tergoda tgk udang.ehehe

Rozuan Ismail said...

sodapnye belimbing tuh. makan pulak ngan udang beso.huhu

mamasuri said...

cik mat masak ala kadar dah mcm special bg sy..sedapnyer udang tu...nasib still under pantang...hhuhuu

Puan Fifiey said...

alaaaaa CMG... krup krap krup krap la saya mengaru...

Sis-Lin said...

Salam Mat...
Sedapnyaaa lauk pauk semalam..klu au tau, aku bt muka x malu je dtg terjah semalam..muahahahahaha

Eh, ada musim udang ke? Bak mancing ke tu? windunyaa dgn Mak Yah ;((

Pstt bila app hidung..?

adriea said...

iskkkk!! rasa pening tiba2 nengok udang tu.. sbb tak dpt nak rasa... hihi.. tp udang manyak koles kan abg mat..

Watierman said...

Assalam CMG...memang kena sangatlah udang dengan belimbing tu...tambah segak bergaya berposing dalam mangkuk secantik tu!!!

Nina Mirza said...

As'salam CMG,
Aduhhh..!! My Fav lah udang~~
terliur lak ngengoknyer. Nak minta 3ekor yg kat dalam mangkuk tuuuuu
heehhe . . .

Yattisa Roslan said...

mabeles!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.