BEN ASHAARI

Wednesday, March 28, 2012

KUIH CARA BERLAUK....UNTUK MINUM PETANG

rsz_dsc_0581
Jom kuih cara berlauk..Lama juga tak buat, last buat bila ntah..tak ingat, tapi ada lah sekali dua macam tu. Semalam mat tiba2 plan nak buat cara berlauk. Buat dia takdelah susah mana, cuma perlu sedikit kesabaran dan berhati2. Kuih cara berlauk ni amat sesuai untuk majlis2 rasmi, sebab kecomelannya, tapi itu terpulang pada saiz acuan yang anda guna, kalau pakai saiz besar, maka hasilnya besar lah, kalau pakai yang comey lote, jadi leer kiut - miut macam mat gebu buat tu..comel kann?...(perghh, puji diri sendiri lagi...tak menghagak!!). Satu lagi kalau buat comel2 ni, bila nak makan boleh terus masukkan dalam mulut, tu kalau orang takde, kalau majlis2 fomal kenalah gigit sekali dua. Bayangkan kalau saiz dia besar, mau menggigit tak sudah, letak dalam piring kuih pun nampak tak molek...tetonggok semacam jee....

rsz_dsc_0639
Mat rasa ada kurang sikit, sebab kehabisan bawang goreng, kalau anda buat, jangan lupa letak bawang goreng ok. Bila nak buat satu2 kuih tradisi ni biarlah sempurna. Tapi kalau dah nak makan sangat, buat sajalah ikut apa2 bahan yang ada. Untuk kali ini mat guna santan segar (mat asingkan santan dari masak pucuk ubi tadi tu). Santan kotak juga boleh digunakan, tak salah. Tambah setitik dua warna kuning untuk kasi nampak lagi menarik. Kali ni mat guna inti daging ayam yang dicincang, kalau kebiasaan orang guna daging kisar. Oh yea lupa nak cerita, mat guna acuan kuih boulu tembaga zaman dulu kala punya. Kalau takde, guna acuan kuih boulu aluminium pun ok, acuan perlu dipanaskan dulu dengan api kecil, mat tenggekkan atas dapur gas dan guna api paling kecil, sapu dengan sedikit minyak. Mungkin masa pertama kali buat ia agak melekat, tapi lepas tu insya Allah, akan jadi ok. Sebelum kita semak resipi, lihat dulu entri pilihan DTS di sini....Terima kasih...

BAHAN UNTUK INTI :-)
100 gram daging ayam, cincang halus
1/2 biji bawang besar, cincang halus
2 ulas bawang putih, cincang halus
2 hirisan halia, cincang halus
3/4 camca besar rempah kari daging (Baba's)
1 camca besar sos tomato
1camca teh cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
1/3 cawan air
1 biji cili merah, buang biji, dadu kecil2
Hirisan daun bawang secukupnya

BAHAN KUIH CARA :-)
75 gram tepung gandum
1 biji telur gred A
165 ml santan
2 camca besar mentega cair
Secubit garam
1 - 2 titik pewarna makanan kuning

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK INTI :- Panaskan sedikit minyak dalam kuali (mat guna non-stick pan), tumis bawang besar, bawang putih, halia dan cili kisar hingga harum, masukkan sos tomato dan rempah kari, kacau rata dan masak hingga rempah garing. Masuk daging ayam cincang dan kacau rata. Tuang air dan biar hingga kering. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Akhir sekali masukkan sebahagian cili merah yang didadu dan juga sebahagian hirisan daun bawang. Gaul rata, rasa dan jika ok, matikan api. Sejukkan..
  2. UNTUK ADUNAN KUIH CARA :- Satukan semua bahan2 untuk kuih cara, kacau rata dengan whisk hingga tidak berbintil2. Kemudian tapis dan rehatkan sebentar. Boleh juga dimasukkan ke dalam alat pengisar makanan, dan kisar hingga halus. Ketepikan.
  3. UNTUK KUIH CARA BERLAUK :- Panaskan acuan kuih boulu bunga ceremai atas dapur gas, gunakan api paling kecil. Sapu setiap cetak dengan sedikit minyak makan (mat guna daun pandan yang dipotong pendek, ikat dan carik2kan bahagian hujungnya). Masukkan adunan kuih cara dalam bekas bermuncung (guna jug plastik pun ok), tuang 3/4 penuh seperti dalam gambar.
  4. Bila tepi kuih kelihatan pucat, masukkan 1/3 camca teh bahan inti di bahagian tengahnya, tabur juga sedikit cincangan cili merah dan hirisan daun bawang. Tutup permukaan acuan dengan tudung periuk. Biar 30 saat, buka dan bila permukaan kuih kering, boleh angkat. Buat kaedah sama dengan baki bahan2. Hidangkan untuk minum petang...
CATATAN MAT GEBU :- Untuk resipi ini akan menghasilkan kurang lebih 28 - 30 biji kuih cara berlauk, bergantung pada saiz acuan anda guna. Selamat mencuba!! (^__^)

10 comments:

Rozuan Ismail said...

wah, kuih cara berlauk feveret wan =)

aDisH.sHidA said...

nak sepiring..hanya pernah wat sekali je...huhuhu tatau la bila nak wat lagi...asyik dok melekat je adunan kat acuan..huhu

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ said...

sedapnyerrrrrrrrrrrrrrrr

Lily Jaafar said...

uish!kegemaranku jugak ni..
eh!takan semua tekak orang JOHOR same je ek..kehkehkeh..

omak!!!! air liur den keluar sudahhh :))

Liza @ Adzriel AB said...

TQ MG for sharing. kak liza suka cari resepi kat sini. ada 1 resepi tak jumpa.. nak buat kuih goyang/loyang. MG boleh tolong tak.. try search google tak dpt.

Mas said...

cantikk menawan kuih cara CMG tu...
tergoda nengoknya....

Saidila79 said...

assalamualaikum CMG...

terima kasih kerana sudi blog saya yg tak seberapa ni......terharu sangat....bangga pun ada....terima kasih banyak2....ini entry khas untuk CMG....singgah2 lah kalo ada masa lebih pas masak2 yer....hehehehe

http://tong-gas79.blogspot.com/2012/03/bila-blog-dapur-tanpa-sempadan-follow.html

Yatie said...

alalalalala..comeynya kuih cara Che Mat tu....geram je tngk....

ririey natasha said...

Mmg 75 gram ke tepung tu mat? Teringin nk try ni

Nur Azfahani said...

terima Mat Gebu..org-org di perantauan mmg sentiasa mngikuti blog resepi mat ni..mcm2 kami dh cuba bila teringin mkn Malaysia..terima kasih dan slmt berpuasa..

salam dari New Zealand..