BEN ASHAARI

Wednesday, March 28, 2012

GULAI PUCUK UBI DENGAN UDANG

rsz_dsc_0790
Salam semua, sibuk ke?.. Hari ni mat share satu masakan ringkas dan kira mudah dimasak. Walaupun ia agak berprofile tinggi, namun atas perintah mat masak juga. Cuma tang udang tu, mat letak. Permintaan awal suruh masak lemak putih, tapi mat pinda resipi tu dan aku derhakakan dengan masak lemak dengan udang. Kebiasaannya, kalau masak lemak yang kita letak samada udang, tulang ikan kurau atau daging, bahan2 rencah adalah sedikit berbeza dengan masak lemak putih biasa. Itu yang mat tau dan mat nampak mak-mak tua kami masak sejak dulu. Tatau lah orang lain. Sebab pekara asas yang kita pelajari dalam hal2 masakkan ni, ialah dengan bonda atau nenda, juga orang2 terdahulu. Kemudian baru lah menimba ilmu sedikit sebanyak dengan sumber2 lain. Selain udang, mat tambah juga tempe. Kalau di kampung2 pucuk ubi boleh petik di belakang kawasan rumah. Satu lagi, cara orang2 terdahulu petik, mereka hanya memetik pucuk ubi yang berada 3 peringkat ke atas, maksudnya bahagian pucuk, daun no 2 dan 3...Manakala segelintir membuang pucuk ubi yang paling kecil, dikatakan untuk mengelakkan sakit kepala..Wallahhualam.... Resipi seperti dibawah..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak pucuk ubi muda
8 ekor udang bersaiz besar (apa2 jenis udang pun ok), dibersihkan
2 keping tempe berbungkus daun, dadu besar2
2 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Air jika perlu
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
1/2 inci lengkuas
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan
3 biji cili merah
10 biji cili padi (optional)
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan pucuk ubi dari tangkainya, cuci, tos dan celur hingga pucuk ubi lembut, tos dan cuci, perah sedikit. Hiris kasar dan masukkan ke dalam periuk bersama bahan kisar halus dan serai titik. Kacau rata.
  2. Tuang santan dan didih kan atas api sederhana. Masukkan tempe dan masak hingga tempe lembut. Masukkan udang dan juga asam gelugor. Kacau dan bila udang berubah warna, tuang pati santan. Kacau rata.
  3. Perasakan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau dan biar mendidih perlahan dengan api sederhana. Kacau selalu. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, sambal belacan dan ikan goreng/ikan masin..

7 comments:

Isteri Encek Bard said...

ni kalau ada ikan kering sepat ngan sambal tumis sikit mesti mak mertua lalu sebelah pun tak perasan nie

Sari Yusa Ibrahim said...

Dia punya udang tu memanggil-manggillah Cik Mat..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

lawan ngan sambal belacan, ikan kering..nyum2

Mas said...

terbaikkkkk...
besarnya udang tu..

Cik FaRiZaM said...

sokong lydia!, makan ngn ikan kering + sambal belacan yg pedas , mmg masyukkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

Sis-Lin said...

As salam Mat..

Duk dalam selimut ke tue hujan2 tu...aduh hujan2 ni dapat semangkuk kan sedap, udang kasi lebih sikit ye...hirup dgn secawan teh halia, buang angin sepoi2 bahasa..nyaman terasaaaaaaaaaaa ;p

Rahmah Ram Ram said...

terliur saya tengok entri ni....erm alahai....