BEN ASHAARI

Wednesday, February 22, 2012

LEMPENG UBI PENUH KENANGAN...

rsz_dsc_7766
Malam semua, hujan petang tadi di Sedenak, jadi mula lah menjengah2 ke dapur yang senantiasa tanpa sempadan. Check dalam peti sejuk, ternampak baki ubi parut yang mat buat kueh bengka tempoh hari di sini. Kelapa parut muda pun masih ada, tapi dalam freezer, hmm itu takpe, kasi masuk dalam mikrowave sekejap, jadi lembut lah dia. Lempeng ubi penuh kenangan, dari kesah keluarga hingga kesah di blog. Kalau dikampung zaman dulu yang kebanyakkan penduduk masih menoreh getah, lempeng ubi adalah antara menu sarapan utama, selain ubi rebus, ubi keledek rebus dan lain2 lagi, semuanya jenis mudah dan tak mengambil masa yang lama untuk disediakan. Kesah lempeng ubi juga lah mat menerima carutan lucah di blog DTS, dari sorang manusia yang kurang peka dengan sejarah... Pada mat kita ni seteruk mana sekali pun sebelum memberi kata2 kesat, sila kaji sedikit kesahihannya, jangan lah berlagak pandai sebenarnya anda tidak lah sepandai mana. Takpe lah manusia mana ada yang sempurna, tapi cuba lah menjadi manusia yang sesempurna mungkin kalau boleh, walaupun tak sampai sebaik orang lain...janji kita telah berusaha menjadi yang terbaik....

rsz_dsc_7816
Entri lempeng ubi ini tidak lah satu yang hebat, cuma ia satu makanan tradisi orang2 kita, tok nenek kita zaman dulu kala, era2 penjajah yang mana bahan makanan sukar diperolehi. Walaupun ia nampak satu makanan biasa2, tapi dari segi rasa, sungguh memikat, baunya harum dengan aroma ubi dan kelapa, lempeng berkulit garing dan lembut di dalam. Cicah pula dengan sambal tumis ikan bilis. Satu hidangan ringkas tapi mengenyangkan. Dalam resipi ini mat guna kurang lebih 2 cawan parutan ubi dan 3/4 cawan parutan kelapa parut muda. Tambah sedikit garam dan gula. Mat tambah air, biar mudah untuk di lempengkan. Seperti biasa mat guna non-stick pan saiz 4 inci, dan diletak sedikit minyak. Anda boleh juga guna kuali biasa untuk membuatnya.. Ok resipi mudah ini seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan parutan ubi kayu
3/4 cawan kelapa parut putih
Air secukupnya (mat guna 3/4 cawan)
Garam secukup rasa
Sedikit gula (anggaran 3/4 camca teh)
Sambal tumis sebagai pencicah atau sos kegemaran masing2

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan ubi partu, kelapa, garam secukup rasa dan gula. Kacau rata dan tuang air, kacau lagi hingga semua sebati. Ketepikan.
  2. Panaskan non-stick pan atau kuali biasa, tuang sedikit minyak, rata dan bila minyak panas, sendukkan bancuhan no 1 tadi ke dalam pan atau kuali, ratakan dan biar masak hingga lempeng kelihatan pucat.
  3. Terbalikkan dan masak hingga kuning keemasan dan garing sedikit. Angkat dan buat kaedah sama pada baki adunan tadi hingga siap. Boleh hidangkan bersama sambal tumis atau sos kegemaran anda. Sesuai untuk sarapan atau minum petang...

12 comments:

Wanpetunjuk said...

Seriously, nampak tempting lah!!!

Salam Ziarah :)

Eyriqazz said...

fuhhh..tempting..nak juga,nak juga...

fizza said...

wahhhhh.. sedapnya, nanti nak try lah resepi ni. Terliuq seyyyy

m.u.l.a.n said...

isshh.. nak buat utk bfast esok, mana nak cari ubi malam buta ni..

Rozuan Ismail said...

amboi, kegaringan lempeng tuh bikin lagi sedap.huhu

zaitgha said...

di cafe2 kat KL yg dlm gambar no. 2 mungkin paling murah pun RM5.00 tuh .....

CT Delima said...

as'salam Mat

kalau nak dikenang2kan Mat, lepeng ubi campur kelapa ni arwah mak kalau buat 1 kampit setengah tepung dia mesti tebar atas kuali. kalau mana yang masih tido tu mesti akan bangun dengan keharuman sambal bilis aroma belacan...sedapnya Mat makan pagi2 hari. memang kenangan dan menu lama2 ni jangan dilupakan.

Gee® said...

waaa....sedapnyaaa

Oh Oeya said...

As salam Che Mat. Selamat pagi..

Asalkan lempeng, saya memang suka :)

F.A.R.A.H. deeb said...

wahhh nampak gebulah abg mat punye lempeng tu. Harus dicoba nih!
Meh Jemput Singgah Ye :)
Resepi Kek Ceklat Deeb punye style!

cuisine-interculturelle said...
This comment has been removed by the author.
cuisine-interculturelle said...

Hello from France!
I like so much your blog,It's really nice!
Your recipes looks very delicious but the traduction is very bad!!

I wish you good health and happiness!