SEKADAR ENTRI MALAM......JOMM MENGUNDI!!

rsz_dsc_5148
Salam malam semua, sebab tak larat (konon2lah..alasan kan, kata malas kan senang...erkk), jadi entri untuk malam pun ala2 tak larat...nasib baik tak demam, kalau demam, habis lahh, pancit terus. Hanya sekadar ikan bawal masak kicap lada hitam (Ady Budika awal2 tolak nih, sebab dia tak makan ikan bawal..erkk), tu saja untuk entri malam ni, nampak sangat tangkap muat kan, kira entri lepas lelah macam tu. Takpe, pada mat apa2 entri sekali pun biarlah ia datang dari hasil air tangan kita. Kami blogger masakan ni kalau nak upkan entri masak2, bukan boleh sambil lewa, sambil duduk berehat, boleh up entri...tidak.. Sebab menjadi blogger masakan perlu satu pengorbanan..yeaa..pengorbanan, anda yang bukan dalam bidang kami, tak kan tau, cuma kami blogger masak2 sahaja yang tau dan mengalaminya. Itu pasal bila berlaku kes2 kecurian hasil dari blog2 masakan, kami akan melenting dan "perang" habis-habisan, bukan nak tunjuk lagak, cuma nak bagi tau, u don't play-play with us cooking bloggers, macam kes lepas tu, tak pasal2 sorang blogger sudah kasi tutup blog..sebab apa?..sebab beliau mengambil tanpa izin dan seolah2 mengaku itu hak dia terutama gambar dari blog blogger2 masakan, jadi sebelum buat apa2 tu, gunakan lah akal yang Allah bagi, jangan tau nak sedap je.

Oh yea dalam kesempatan ini, mat memperlawa lah blogger2 semua (terutama blogger masakan) yang mana sudi, untuk mengundi blog Kak Ida 1001 Resipi dalam "world bloggers and media social awards untuk kategori "Best F&B Blog"...Bagaimana cara2 anda nak vote?.. Ok yang tu mat sarankan anda baca cara2nya di sini... Mat bukan apa, kalau bukan kita geng blog masak2, sapa lagi nak bagi sokongan, jika nama blog kak ida naik, secara tak langsung kita blogger masakan pun turut rasa bangga..betul tak, tak payah ada rasa iri hati dan sebagainya, tak elok, nanti cepat tuaa..serius nih...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan bawal hitam, saiz sederhana
2 batang leek, kerat pendek dan rendam
2 biji bawang besar saiz sederhana hiris bulat
3 biji cili merah belah dua tapi tak putus
3 biji cili hijau, belah dua tapi tak putus
3 ulas bawang putih, diketuk
1 inci halia, hiris halus
2 camca besar sos lada hitam
1 camaca besar sos tiram
4 - 5 camca besar kicap manis
1 camca besar kicap masin
1 kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2/3 cawan air
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan bawal disiang dan dibersihkan. Kelar2 sedikit ikan tadi. Lumur dengan serbuk kunyit, secubit garam dan sediki serbuk lada hitam. Perap 15 minit. Keludiam goreng hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar, halia, bawang putih, kayu manis dan bunga lawang hingga harum, masukkan sos tiram dan sos lada hitam, kacau rata dan tuang air. Masak hingga pekat.
  3. Tambah kicap manis dan kicap masin, leek (toskan) dan juga ikan tadi. Masak hingga kuah pekat. Masukkan cili belah, kacau rata. Masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan. Sedap juga dimakan bersama bubur nasi.

Post a Comment

3 Comments

  1. oh inilah y bahan td eh

    salah teka pulak haha

    ReplyDelete
  2. salam mat,
    tima kasih bebanyak ye tolong kempen tuk blog kkida tu...budi mat tak akan kkida lupa...Insyaallah nanti bila tiba time mat kkida pula kempen utk mat...:)
    kepada follower blog DTS sudi-sudikanlah ye utk singgah kat blog 1001resepi yang seadanya tu...:)
    ...saje je kkida nak try test tengok...ada tempat ke blog kkida tu dikalangan blog-blog yang terhebat...terima kasih...

    ReplyDelete
  3. Ish suspen je En. Mat ni, ingatkan betul2 ajak mengundi tadi. Jemput singgah ke dapur saya :-

    http://dapurmoden.blogspot.com/

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.