BEN ASHAARI

Saturday, January 28, 2012

PUYUH GORENG BEREMPAH GAYA MAT GEBU

rsz_dsc_5552
Assalammualaikum, salam malam semua, lepak ke?..Tu macam tak larat jee. Sekarang ni musim orang tak berapa nak sehat lah, ada yang demam, sakit tekak dan batuk. Mat pun masih ada sikit2 lagi rasa ketat kat tekak, tapi syukur alhamdulillah ia makin ok, pantang?...nope, pantang nampak semua masuk, cuma ais mat elakkan lah kejap, tapi curi2 juga minum..huhu. Kali ni mat nak letak entri pasal burung puyuh atau omputeh nyebutnya "Quail". Semalam mat beli satu paket burung puyuh yang siap diproses. Satu paket ada 10 ekor dan harga RM 21. Sebenarnya ia permintaan big boss, sejak beberapa hari dia sebut2 nak makan burung puyuh. Bila dah ada tu dia cuma suruh goreng kunyit, tapi mat rasa kalau goreng berempah lagi sedap. Dan mat pun buatlah tadi, kasi perap semua, tapi goreng lima ekor saja. Selalunya, makin lama kita perap, makin sedap rasanya....

(Gambar Ehsan Google)

Bagi anda yang tak pernah tengok rupa burung puyuh atau "quail", cer lihat gambar atas tu, itu leer ropa gayanya. Nampak tak burung puyuh ni seakan2 tongkeng dia jatuh ke bawah, tak menonggek macam burung2 biasa?.. Mengikut cerita orang tua2 dulu kata. Tongkeng burung puyuh ni jatuh ke bawah sebab ia terpijak dek kerbau, yelah awak tu comey kemetot, jadi mana leer kerbau nak nampak, maka terpijaklah, dan burung puyuh ni pulak bukan sebarangan, dia dengan pantas bangun dan menyondok mulut kerbau, dan tertanggal gigi bawah si kerbau tu..tapi mat tak pasti lah sampai sekarang ke kerbau gigi bawah dia ada yang tak cukup..kalau si puyuh tu memang nampak tongkeng dia jatuh...menarik gak kan..cerita orang2 tua nih...dengar boleh percaya jangan..begitu lah al-kesahnya..sekarang moh leer semak resipi pulak...

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 ekor burung puyuh yang siap dibersihkan
1 inci halia*
5 ulas bawang putih*
3 batang serai, hiris halus*
1 1/2 inci kunyit hidup*
1 1/2 camca besar ketumbar biji*
1 camca teh jintan kasar*
1 camca teh jintan halus*
2 camca besar bawang goreng*(*dikisar halus)
Garam secukup rasa
1/4 camca teh gula halus
3 camca besar tepung beras

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Burung puyuh tadi cuci sekali lagi, toskan hingga kering. Masukkan dalam mangkuk besar. Tambah bahan kisar halus, perasakan dengan garam secukup rasa dan juga gula. Gaul rata dan perap dalam peti sejuk 1 - 2 jam.
  2. Ambil 5 ekor burung tadi bersama bahan2 pemerapnya, masukkan dalam bekas dan taburkan tepung beras, gaul rata. Panaskan minyak untuk goreng terendam, goreng puyuh tadi sehingga kuning keemasan, gunakan api sederhana kuat. Angkat dan toskan. Hidang bersama sos kegemaran anda.

CATATAN MAT GEBU :- Bahan2 untuk 10 ekor burung, tapi mat goreng 5 ekor sahaja. Bakinya anda boleh masukkan dalam plastik bersih atau bekas plastik dan dingin bekukan untuk kegunaan bila perlu. Kalau anda nak guna ayam pun boleh, tapi ayam tu kasi cucuk2 dulu dengan garfu sebelum gaul dengan bahan2 pemerap... Selamat mencuba..

14 comments:

Sunah Sakura said...

waaaaaaaaaaaaaaa enaknyaaa~

Sis-Lin said...

Waaaa seksinyaaa burung itu...
Musti sedapkannn..jgn lupa nnti belikan aku ye...

Citarasa Rinduan said...

wahhhhhhhhh

ayu ada jual di CR..
tapi, resepi CMg sangat super.

mas saari said...

sedap sedap sedap!!

Tihara said...

saya dh lama tk mkn puyuh n telo puyuh..dua2 sedap kan :)

kkida @ 1001resepi said...

hmmm...lama tak makan puyoh...susah nak dapat kat sini...

Iffah Afeefah said...

tringat arwah 10 ekor puyuh y dibela

Rozuan Ismail said...

puyuh goreng kalau beli dekat pasar malam mmg mahal

Mie Hishamuddin said...

waahhhh! terdiam...nak try buat la nnti

MULAN said...

sedaaaappppp tu.. ratah sampai tulang2 terakhir..

Kalamhati said...

mana nak cari puyuh niii..gulpp!!

ibundo said...

salam mat.
wah.. sama pulak kita makan puyuh harini..

sarah said...

betul ke orang tua2 kata, makan burung puyuh nanti resdung lagi teruk???

Wany Mickey said...

teringat mase dating, my BF bawak sy mkn puyuh black paper....SEDAPNYER.........nk lagi....nyummy nyummy...