BEN ASHAARI

Sunday, January 15, 2012

JANGAN MENGHARAP BINTANG DI LANGIT...

(Gambar Ehsan Google)

Hmmm, tak boleh nak melelapkan mata. Kadang2 dalam hidup ini, kita tak pasti akan dapat mengapai apa yang kita hendak, kita cita2kan dan kita harapkan. Tapi Allah swt itu maha adil, pasti ada kebaikkan lain yang akan diberikan, tanpa kita sedar. Kalau orang menipu kita..kita redha, insya Allah rezeki kita akan bertambah. Tapi ada kala siapa lah kita untuk sentiasa menahan sabar, berkata2 adalah mudah...bila sampai masa percikkan terkena pada kita, baru lah kita sedar betapa payahnya untuk melaksanakan kata2 tadi...hmm, moga ketabahan dan keutuhan diri sentiasa berada dalam setiap jiwa insan2 di luar sana.

Teringat kata2 sakti teman2 blogger antaranya, bila kita rasa marah dengan seseorang, cuba kita ingat kebaikkan yang telah dia lakukan pada kita sebelum ini, insya Allah kemarahan itu akan reda.. Jika kita menghina seseorang itu, ibarat kita menghina ciptaan Allah. Bila kita diberi kejayaan, kesenangan dan dikenali ramai, itu sebenar satu ujian dari Allah swt...hmm memang betul...terima kasih pada teman2 yang memberi kata2 penenang, peringatan dan penyejuk hati....Salam sayang dari DTS-MAT GEBU....

16 comments:

Sis-Lin said...

Betul tu Mat.klu nak fikir marah kita, tak habis syaitan ni melekat je kat kita..tp kita kena fikir positif dan byk2 bersabar, lama2 syaitan tu jemu dan berlalu pergi...

kadang2 susah nak baca hati orang kan...huhuhu *dlm dilemaaaaaa

zaMir said...

Errmm...betul tu..kadang2 org yg kita benci tu la yg byk bantu kita....huhuh... selamat malam.. =P

Mat Gebu said...

Terima kasih Sis_linn dan Zamir..

Rozuan Ismail said...

bila PCM cakap macam tuh,wan pon terfikir jugak. entahlah PCM.wan pon jadi serba salah dgn org cucuk sana sini.haih

Lia Irdelia said...

like this entry!!

kdg2 bila saya rasa geram n marah sangat kt sum1..

saya cuba ingat2 balik kebaikan yg dia buat,,

sejuk sikit hati pastu..
huuhu

Kalamhati said...

Titipan yang sangat bermakna..terima kasih pcm..biarlah kita jd kawan penyejuk hati..dr jadi duri dalam daging..sia2 je hidup

Cik Pulau said...

betul.. kadang2 payah kita nak telan kata2 sendiri..
tapi bila kita sedar, hikmah semua ni berlaku, kita pasti tersenyum..
Syukurlah.. patutlah semua ni terjadi..
chill pcm..^^,

Sunah Sakura said...

alhamdulillah..walaupun baca di pagi hari...tetap rasa tenang di hati..

:: Cik Nur :: said...

Cik Mat, saya dah masak salah satu resepi dalam ni..acar telur...sedapp....!!! tapi rupanya, xscanti cik mat punyalah...huhuh..


http://cahayacita2.blogspot.com/2012/01/acar-telur-resepi-dari-mat-gebu-arca.html

maz said...

Salam CM..btul tu..tpi ada kalanya memang payah nk trus brsabar...kmaz brdepan dgn jiran..kna bnyk ingatkan Allah..slalu pujuk hti sdri agar mngalah..buat hal sdri je..tpi tu la..kita bkn malaikat..kdang2 tu nk mngamuk jgk..smga trus mndapat hidayat driNya...insyaallah..

Maryati said...

zikir je banyak2 En. MG... makin tenanglah hati tu nanti... insya-allah...

mimie kesuma said...

assalammualaikum wwb che mat...

sabar itu tiada batasnya che mat... ^_^

piskemi said...

Tk sume org sempurna...mudah berkata drp menghadapinya sdiri.. Btl kata MG bila kita benci seseorg cuba igt kebaikannya...mudah2an kita slalu berada di bwh lindunganNya..:-)

fizza said...

suspen jer... igatkan hari ni masak lauk kucing...adoyaiiii

sarah said...

hmmm betul tu...reda je la..saya pun pernah kena tipu..beratus habis..tak pe la, buat la. di dunia, akhirat belum pasti selamat..ingat je la camtu...

Ummi said...

Mat, baguslah bila kita cuba bersabar ketika marah, walaupun kita ada kala x mampu menahan marah yg datang... Cuma kita sentiasa memohon kekuatan bila didatangkan kisah2 yang melukan hati, mengecewakan dan sedikit tercalar dengan perbuatan mereka....mmg marah xkan membawa ke mana, hanya sabar aje menentukan iman ataupun berdiam dan pasrah... Adakala kita masih kenang yang baik2 jugak biarpun hati remuk redam...eemm.. Semoga ketabahan dan kesabaran sentiasa bersama kita, jika amarah jua, jawabnya syaitan berdondang sayang berbisik. Mungkin ada hikmah di atas segala yang berlaku...insyAllah...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.