NASI GORENG RENDANG DAGING..

rsz_dsc_1665
Salam malam semua, hooo..nasi goreng memalam hari?...habis lah diet macam ni, alooo brader, tu yang kalau makan kat restoren memalam, ada yang order nasi goreng gak kan?...Pesal boleh?. Tuu dia ayat kejam. alah biasalah si mat, pada dia takde pun kejam mana, dia orang biasa2 saja, kalau tak caya tanya mereka2 yang pernah jumpa...mat gebu tu ok kan...dalam dan luar blog sama je kan...no limit nya cakap, so kira orait lah tak hipokrit. Malam ni nak share satu resipi manyakk sinang mau buat maaa. Secara jujur, mat habis kan stok rendang yang mat bekukan. Buat masa Ady Budika datang Ahad lepas, ceritanya di sini. Berbaki tak banyak dalam 3 camca besar, jadi mat dingin bekukan. Maka hari ni aku guna lah untuk masak nasi goreng. Sedap dimakan bersama acar timun, atau acar buah. Buat dia pun senang, ringkas jee...Cuma satu lah mat tak boleh nak jamin ianya menepati selera anda..ingat ini cuma idea...jadi pandai2 lah nak oter mana yang patut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 cawan nasi sejuk, dileraikan
3 camca besar rendang daging (resipi di sini)
3 tangkai kacang panjang, hiris kecil
1/4 trafficlight capsicum, didadu
1 biji bawang besar, dihiris
2 ulas bawang putih, dihiris
1 camca besar sos tiram
2 biji telur, dipukul sedikit
Garam secukup rasa
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan
Acar untuk dimakan bersama nasi

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang besar dan bawang putih hingga harum, masukkan rendang dan juga sos tiram, kacau rata. Tambah kacang panjang dan traffic light capsicum dan juga garam secukup rasa. Kacau rata.
  2. Tolak ketepi kuali, masukkan telur dan biar mengeras sedikit. Kacau rata dan tambah nasi, gaul rata dan biar nasi masak dengan api sederhana. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur dengan hirisan daun bawang dan bawang goreng. Hidangkan bersama acar.

Post a Comment

1 Comments

  1. saya suka nasi goreng letak daging n sayur kacang...kalau nasi sikit dia lebih pun x pe....mesti sedap...nak cikit...:)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.