BEN ASHAARI

Thursday, October 27, 2011

KERABU TOMATO DAN TERIMA KASIH "BANGKU KOSONG"

rsz_dsc_4797
Petang semua...hujan masa mat tulis entri ni. Entri kali ni hanya yang mudah2. Tadi tengah hari selain mat masak lemak tempoyak tu, mat ada juga buat kerabu tomato ikan kembong. Benda ni semua tak rancang nak buat, sebab bahan2 dah ada, jadi kerja pun jadi mudah. Cuma satu lah slack sikit, mat gune kerisik yang silap, huhu, sepatutnya guna kerisik yang khas untuk gulai atau kerabu, ni mat terambik kerisik untuk masak rendang, dan hasilnya kerabu jadi gelap dan kurang menarik. Kerisik ni buat sendiri, bukan yang beli, jadi kita boleh kawal masa memasak. Selalunya untuk kari dan kerabu, kerisik lebih cerah dan sedikit gelap untuk rendang. Mat guna 1 camca besar sambal belacan, tapi sambal belacan guna cili merah bukan cili padi. Lepas tu tambah hirisan cili padi dan perah jus limau kasturi. Untuk kerabu ni mat buang biji tomato untuk mengelakkan ianya berair...Oh yea nak ucap terima kasih pada blogger "HasrulHassan"..sebab apa....nak tau sila baca di sini....Terima kasih...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 biji tomato saiz sederhana cuci dan toskan (pilih yang keras sedikit)
3 ekor ikan kembong, siang, cuci bersih dan toskan
6 biji bawang merah, hiris halus
10 biji cili padi hijau, hiris halus (boleh kurangkan)
5 biji cili padi merah, hiris halus
1 kuntum bunga kantan, hiris halus
5-6 biji limau kasturi
3/4 camca besar kerisik
Garam dan gula secukup rasa
2 biji cili merah*
1 ulas bawang putih*
1/2 inci belacan*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tomato dibelah 4 setiap sebiji, buang bijinya, kemudian hiris serong kecil, letak dalam satu mangkuk. Ikan kembong dibakar hingga masak, kemudian ambil isinya dan leraikan. Ketepikan.
  2. Dalam satu belas, masukkan bahan tumbuk halus, hirisan bunga kantan, cili padi merah dan hijau, dan sedikit perahan jus limau kasturi, kacau rata hingga semua sebati. Masukkan bahan2 lain kecuali baki jus limau kasturi, garam dan gula, gaul hingga semua rata.
  3. Tambah garam, gula dan jus limau kasturi secukup rasa. Mesti ada rasa masam, manis, pedas dan sedikit masin. Biar sekejap dan boleh hidangkan..

11 comments:

kakchik@ella said...

Pestaim dgr ni cik mat. Udahla Kakchik peminat tomato. Harusssss KC cuba nanti.

KuNanGKuNanG said...

sedapnye..dah dapat bayangkan keenakannye ni..huhu

azila said...

wahhh...baik jgn bayangkan rasanya camana, sbb kat sini xder jual..heheh

JIJI YU said...

masam2 gitu..pergh..

Sis-Lin said...

ermm ikan kembung? lain dr yg lain laaa... :)

aimie amalina said...

hayoo
kerabu mang ganteng sekali
hehe
suke2

mak pon suke wat kerisik sendiri
opah pon same

penye tiap masakan di pengaruhi kerisik lain2 ye pakcik mat

baru tawu =]

Lyssa Faizureen said...

kerabu tomato ?? Lyssa sukkaaa tomato !!! >.<

Chah said...

wahh kerabu tu beh lagi satu benda yg saya tak terpikir ada menu gitu..and story mori pasal che mat..tulah sapa yang tk kenal che mat dia mmg ngongs..hikhik...jahatnya ai...

Chah said...

wahh kerabu tu beh lagi satu benda yg saya tak terpikir ada menu gitu..and story mori pasal che mat..tulah sapa yang tk kenal che mat dia mmg ngongs..hikhik...jahatnya ai...

sonata anak kancil said...

as salam - nak cuba lah buat kerabu ni - tk kongsi resepi yang sedap ini

MrsAziran said...

Assalam, saya ni baru belajar memasak, terimakasihla kerana mengshare recipe..