BEN ASHAARI

Thursday, October 27, 2011

INI BARU BETUL SARAPAN BIDAN TERJUN....

rsz_dsc_4748
Selamat pagi semua, dah sarapan ke?. Pagi ni mat bangun seawal jam 3, pagi semalam tidur awal juga sebelum jam 12 macam tu. Masalah mat selalunya, kalau tidur awal bangun pun awal, sekarang ni macam blurr, nampak bantal jee. Pagi ni masak lah sarapan, goreng mi..tapi kan ni kira mi bodoh2 je, bukan mi meriah, kira bidan terjun bangunan nya. Bayangkan cuma ada taugeh, udang telur dan tomato sahaja...huhu, sikit je bahan2 dia kan. Kadang2 bila kita masak yang simple, yang mudah, cempak2 jee bak kata orang Muo, menjadi dan sedap. Kalau ikut beriya2 beno, rasa dia pun tak de lah semengah mana. Tapi masak2 ni pekara utama kesegaran bahan,2 kalau semua segar insya Allah sedap, segar macam yang di sini.. Sedap dihidangkan bersama teh limau madu...erkk bermadu?...wahhh macam kes dia ni lah....diam2 bermadu...pitammm >__<

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram mi kuning, cuci dan toskan
2 genggam taugeh, dibuang ekor, cuci dan tos
4 biji bawang merah, hiris halus
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar sos tiram
1 biji tomato, dadu besar2
2 biji telur, dipukul sedikit
1 camca besar cili kisar
2 camca besar kicap manis
Sos ikan secukup rasa
1/4 cawan isi udang
1 kiun pati ikan bilis (optional)
1/3 cawan air
Hirisan cili hijau/merah untuk hiasan
Belahan limau kasturi (tak letak)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang merah dan putih hingga harum, masukkan cili kisar dan sos tiram, tumis hingga cili garing, guna api kecil. Tambah kiub ikan bilis (jika guna), kacau rata.
  2. Masukkan udang, kacau rata dan tolak ke tepi kuali. Masukkan telur, bila telur sedikit mengeras, kacau hancur. Tambah kicap manis dan sedikit sos ikan. Gaul rata dan masukkan air. Kacau rata.
  3. Masukkan mi dan gaul rata. Rasa sedikit jika kurang masin, renjiskan dengan sos ikan. Tambah taugeh dan tomato, gaul rata dan masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan hirisan cili hijau/merah dan limau kasturi.

7 comments:

Nour Eyza said...

campak2 la sedap en mat! heeeee =)

Mat Gebu said...

@ Nour - kann..kadang2 lagi sedap dari yang ikut resipi betul2..

cik cek said...

Yang campak2 yang ringkas tula yg tak cukup bila dimakan...sedap je sumenya...tau2 dah abis sepinggan...:D

Faz Abas said...

selalunya iklan petronas memang bagus @ menarik i.e. hampir menepati tema perayaan atau sesuatu event.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

menyelerakan...nmpk taugeh tu pun leh agak sedap.nmpk msh rangup..sukanyer

JIJI YU said...

best lee meee

Mat Gebu said...

@ cik cek - kann..yg campak2 yg bess...

@ faz abas - setuju sangat..

@ LM - taugeh tu memang rangup, tapi ada juga yg tak suka taugeh..hmm

@ jiji yu - kann..yg ni jiji pun pandai masak..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.