BEN ASHAARI

Saturday, September 24, 2011

SAMBAL TUMIS KERANG...JUTAWAN "BEN"..

rsz_dsc_1884
Petang semua, dah makan, ke ada undangan rumah terbuka?..Konsep rumah terbuka ni pada mat selalunya untuk2 mereka di bandar, kalau dikampung rasanya lah jarang konsep rumah terbuka ni. Teringat mak usu mat di kampung, Pontian. Selagi lampu rumah tak padam, sah ada yang datang beraya..haha, baru yeaa..burung hantu pun takut, apa lagi Kak Limah, terkucil menunggu nak beraya sebab orang tak sudah2 singgah. Apa2 pun sekali konsep, samada rumah terbuka ke, tak ke, dah nama hari raya kan, tu kueh2 yang kita beli atau buat, kan untuk jamu pada tetamu, bukan nak hadap sendiri kan. Entri kali ni mat letak resipi sambal tumis kerang yang mudah. Yang dimakan bersama nasi lemak dalam entri yang lepas tadi. Oh yea nak juga ucap tahniah pada Ben Ashaari., kat sini..sebab jadi Jutawaaaannnn...waaaa....Tahniah Ben, Jom ben buat sambal kerang, kata nak belajar masak kan..hehe.. Semak resipi sekarang yeaa..

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 senduk nasi cili kisar
1 1/2 cawan isi kerang
3/4 cawan jus asam jawa
1 biji bawang besar, belah 6 dan leraikan
Garam dan gula secukup rasa (mat letak secubit serbuk perasa)
6 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 inci belacan*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga naik bau. Tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing, guna api sederhana dan kacau selalu. Masukkan jus asam jawa, garam secukup rasa dan sedikit gula atau serbuk perasa. Kacau rata.
  2. Masukkan isi kerang dan bawang besar. Masak hingga sambal pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi lemak atau sebagai pencicah... Selamat mencuba!! ^_^

4 comments:

Sunah Sakura said...

perghhh! gambar dia kaw2 punya!

BEN ASHAARI said...

d7000 tuuuuuu .. hehe..tq mat..

IBU GEBU said...

terang nampak warna sambal tu... mesti pedas, my fav pedas2 ni che mat!!!

JIJI YU said...

pergh..sifu dah jadi jutawan blog

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.