MUSHROOM SOUP DI HARI HUJAN...HMMM..

rsz_1dsc_1801
Salam petang semua, sejuk kat sini, hujan tadi. Sedenak ni kedudukan dia sedikit tinggi, kira macam kawasan atas bukit. Sebab mat ada stok cendawan butang jenis segar dalam peti sejuk, mat buat lah sup cendawan atau mushroom soup. Kalau orang kita bila sebut sup cendawan mereka mesti ingat sup ala2 tumis air, tapi ni soup omputeh yang makan dengan garlic bread tu. Hujan2 ni kan sedap hirup sup panas2 dengan roti bawang putih dan ada teh panas yang mat perah jus limau kasturi. Cendawan ada dalam 150 gram saja, jadi buat lah banyak mana yang ada. Selalunya orang guna roti perancis kan sebagai garlic bread, tapi mat guna adik pada roti perancis atau baton, cute je saiz dia, mat beli kat Tesco, 90 sen sebatang, ada 2 jenis, satu yang whole wheat dan satu lagi jenis biasa. Ok, kita semak resipi mudah ni...jommm..

BAHAN-BAHANNYA :-)
150 gram cendawan butang jenis segar
250 ml susu sejat IDEAL
550 ml air
1 biji bawang Holland, dadu
2 ulas bawang putih, hiris
1 kiub ayam "Maggi"
Garam jika perlu
Serbuk lada hitam secukupnya
1 camca besar tepung gandum
1 1/2 camca besar mentega
Hirisan daun parsley utk hiasan
Garlic bread sebagai pelengkap

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cendawan dicuci, toskan dan asingkan 2-3 biji (bergantung pada saiz, kalau besar 2 biji dah cukup), hiris dan ketepikan. Manakala yang diasingkan didadu kecil. Ketepikan.
  2. Cairkan mentega dalam periuk, masukkan bawang holland dan bawang putih, tumis hingga layu, masukkan cendawan dan goreng hingga cendawan lembut. Tambah tepung gandum, kacau rata dan masak sekejap. Tuang air dan susu, kacau rata. Biar mendidih.
  3. Masukkan kiub ayam dan masak lagi hingga cendawan lembut. Matikan api dan biar suam. Kemudian masukkan ke dalam blender dan kisar halus, tuang kembali dalam periuk tadi dan masak dengan api kecil hingga pekat.
  4. Rasa dan jika perlu tambah sedikit lagi garam. Masukkan lada hitam, kacau rata. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun parsley jika suka, sebelum dihidangkan bersama roti bawang putih atau garlic bread.
  5. GARLIC BREAD :- Hiris serong roti perancis atau baton tadi, sapu dengan mentega yang telah digaul bersama 1 ulas bawang putih yang ditumbuk lumat. Panggang atas non-stick pan hingga perang keemasan, boleh dimakan bersama sup cendawan tadi.

Post a Comment

9 Comments

  1. ya Allah atokkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk! saja kan menggiurkan petang2 ni...

    ReplyDelete
  2. bismillahirrahmanirrahim.....mat minta sesudu sup tu dgn secubit roti...lepas kempunan! adeehhhhh

    ReplyDelete
  3. blurrrrrrrrrrrrp.....Alhamdulillah..kenyang plak..amin...haha...

    ReplyDelete
  4. muehe..ptg2 gini mmg sodap mkn benda memanas perut

    ReplyDelete
  5. x pernah lagi buat sup cendawan yg di blend ni che mat...blh bookmark ni

    ReplyDelete
  6. salam sy nk tnye..npe kalau sy buat mushroom soup..bile die sejuk jd pekat likat sngt..mmg mcm tu ke?npe mushroom soup kt pizza xpekat pun bile sjuk..:)

    ReplyDelete
  7. sedap.. suka sup ni tp tak pandai buat sendiri..

    ReplyDelete
  8. thanks to mat gebu...saya da cuba da resipi ni..memang sama mcm sup campbell...adik lelaki saya mesti suka dinner malam ni...:p thanks again!!! lap u!

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.