BEN ASHAARI

Tuesday, September 20, 2011

EMPAT BUDAYA SATU CITARASA...

DSC_1641_picnik
Pagi semua, hmm nak letak entri sarapan, mat makan biskut je, biskut pun beli, kalau biskut buat sendiri lain lah kan. Hmm, hari ni ok lah sikit, mood tu macam baru nak mekar setelah beberapa hari kuncup. Kalau tengok tajuk tu ala2 sejarah pun ada, tapi sebenarnya ini pengkesahan cencalok. Makan tak cencalok?..Memang sedap kan, bagi mereka yang makan, cuma tu lah yang ada darah tinggi dan keadaan tekanan darah yang tak stabil macam mat ni, tak boleh makan sangat, rasa2 sikit ok lah kot, kalau main lantak je kang ada pulak jadi lain cerita. Cencalok terkenal di Melaka dan sekarang semua orang dari setiap negeri pandai menikmatinya. Kalau di Melaka, kebarangkalian kaum2 yang menetap disana semua pandai menikmatinya, orang melayu, pranakan cina, pranakan chetti, kaum serani @ portugis, semua pandai menikmati cencalok ni...

Proses membuat cencalok nampak mudah tapi jika tak kena gaya, akan menghasilkan rasa yang agak aneh dan tak menjadi. Selalunya cencalok menggunakan udang geragau, sejenis udang kecil untuk membuat belacan, dan ianya ikut musim. Udang geragau segar yang tanpa direndam dengan air akan digaul bersama garam dan sedikit nasi, mengikut sukatan yang telah ditentukan. Gaul rata dan kemudian akan dimasukkan ke dalam bekas seperti tempayan atau guri. Tutup permukaannya dengan kain bersih dan diperam selama tiga hari. Ada juga yang menambah sedikit air didihan nasi untuk menambah kesedapannya. Selain dimakan sebagai pembuka selera, cencalok juga boleh dipelbagaikan kegunaanya seperti resipi telur dadar cencalok di sini, nasi goreng cencalok di sini dan ayam masak cecalok di sini . Tujuan mat tulis ni bukan apa, untuk generasi muda, agar mereka lebih tau perihal makanan tradisi orang2 kita... Ok mat tulis macam mana cencalok disediakan untuk dimakan...

BAHAN-BAHANNYA :-)
Cencalok secukupnya, anggaran 1 1/2 camca besar, toskan sedikit airnya
Hirisan bawang merah, anggaran 2-3 biji, hiris halus
Hirisan cili padi, 3 - 4 bijim ikut pedas
4 - 5 biji limau kasturi, perah jusnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  • Satukan semua bahan2 diatas kecuali jus limau kasturi, kacau rata dan tambah jus limau kasturi secukupnya, yang ni selalu kena lebih sikit nak bagi balance rasa masin cencalok tadi. Biar sekejap dan hidangkan bersama nasi panas....boleh pengsannn >_<

7 comments:

Rozita said...

wah...sedap... lama tak makan...

Sis-Lin said...

waaaaaaa tergodaaaaaaa aku!!!!

diana said...

saya tak pernah makan cencalok...
kena cuba ni.

Isteri Encek Bard said...

nampak sedap sangat nie

auntacu81 said...

woweee...dalam peti aada cencalok...huhu, petang ni berbuka, nak wat penyelera makananlah..ahaks...

JIJI YU said...

budu pon best wat gitu

tun_telani said...

tun x penah makan cencaluk! hehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.