BEN ASHAARI

Tuesday, September 13, 2011

BILA KENANGAN ITU MENERPA.....

(Gambar Ehsan Google)

Petang tadi Sedenak hujan lebat, dengan angin tapi tak de petir. Mat duduk di dapur, berhampiran tingkap dengan secawan kopi Hang Tuah...Hmmm, sambil menghirup kopi panas, dan melihat percikan hujan bertempias di tingkap kaca, tiba2 kenangan yang lepas mula menerjah, teringat kesah2 lama, terkenang sahabat dan kenalan, terimbau kenangan bersama orang2 yang telah pergi menghadap Ilahi.....hati rasa sayu, rasa sebak....al-fatihah untuk mereka2 semua..Moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka. Bila mat lihat dedaun kering dihanyutkan air deras..terdetik dalam hati, jika sampai masa ku, adakah kenangan ku juga akan hanyut ibarat dedaun kering tadi...hmmmm, tak pasti lah kan, moga ada orang yang masih ingat dan tidak lupa mat gebu....huhu...sedey tiba2 bila ingat macam tu.... v_v

Dalam entri2 diblog pun ada satu yang begitu bermakna pada mat...kalau mat baca balik, rasa tersentuh, sudah pasti kesah entri berangkai untuk mat dari blogger Ady Budika - Sunah - Amalina - Puteri Katek - Along Usop - Adish Shida..kalau nak tulis panjang, anda boleh baca entri tu di sini.. Kadang2 tersenyum sendiri, rasa berterima kasih sangat2. Bila kita rasa runsing atau fikiran agak bercelaru, dan kita baca balik, tak sikit banyak ia boleh menghiburkan....

Hmmm...hidup ibarat roda..bila kita berada diatas, ramai yang suka, ramai yang nak ambik tau pasal diri kita, bila kitaran masa meletakkan kita di bawah...kita akan mula dilupakan, sebab tidak memberi manfaat pada mereka lagi...itu kenyataan, takpelah...bersabar...apa yang berlaku pasti ada hikmah yang telah dijanji kan untuk kita....Syukur alhamduliah diberi nafas dan keupayaan untuk menempuh sehari lagi kehidupan sebagai hambanya di dunia ini... Salam sayang semua dari DTS-MAT GEBU...... jaga diri elok2 yea semua....

17 comments:

Sunah Sakura said...

bukan saja pcm..malah, saya juga akan pergi satu hari nanti..sama macam daun kering tu...

bila ingat semua tu pcm, saya rasa sangat sayang pada semuanya...moga Allah pelihara semua ni hingga akhir hayat..ameen...

AdyBudika said...

ada org cuit ko lagi ker mat? bagitaua ku sape tu?? nak aku selesaikan???

mat.. aku pun rindukan saat tu.. banyak kenanagn satu ketika itu...

aimie amalina said...

sayuuu je bace...
betol tu pakcik mat..
hargai kehidupan yg ada sementara menanti "waktu" kita tiba kan..

~..Lesung Batu..~ said...

hurm sedih pulak...T_T rindunya kenangan2 dulu.... btol tu bila pikir balik mesti akan buat kita tersenyum kan... sayang semua jugak... PCM pon jaga diri tau...

skang dah kembali menjadi student balik.. dah jarang on9.. rindunya kat semua...hmmm

Along Usop said...

masing2 dah ditetntukan takdirnya..
gunakan masa yg diberi sebaik mungkin..

nasihat pada diri sendiri... :(

Citarasa Rinduan said...

moga kita sentiasa mesra..
sayang kembali dari citarasa rinduan buat DTS jua

Ummi said...

Weee Mat, mengapa kau termenung...mengapa kau bersedih...hiburkan lah hatimu...gembiralah selalu...(*nyanyi ala-ala Jefridin nih..hahaha). Ko pun dah tersangkut nak menulis cerpen ke Mat...mmg pendek sgt cerita kooo...cuba buat cerpan (cerita panjang..) baru best baca, sampai terlelap mata..hehe

ShashaCatering said...

Semoga Cik Mat berbahagia dan sejahtera di dunia dan akhirat. Jangan difikirkan ingatan orang pada kita tapi fikirkan keredhaan Allah pada kita kan? Betul ke?
Sama-samalah kita ambil iktibar.

simplyatie said...

salam selamat hari raya :) Allah knows best bak kata kawan saya..semoga abg mat gebu hepi2 selalu ye :)

JIJI YU said...

okeh..ini malam syahdu

Deliah's Deli said...

Time, which changes people, does not alter the image we have retained of them. -Marcel Proust

Harap habis kopi tu CMG masuk entry baru lagi. Mencuba resepi mana ada habisnya, sebab manusia mesti makan untuk kehidupan. Betul tak?

akuanakpahang said...

Salam CMG, semoga anda ceria sekeluarga...

Isteri Encek Bard said...

SAYU JER BACA ENTRY CMG INI.... MELIHAT DARI KATA-KATA INI DAH TAHU CMG SEORANG SAHABAT YANG SANGAT TULUS HATI.... MUDAH-MUDAHAN CMG SERTA KELUARGA SENTIASA DILIMPAHI REZEKI DAN MENDAPAT KEBRKATANNYA....

Tamar said...

Salam,
Mati itukan sesuatu yang pasti...Cuma bagaimana caranya yang belum kita ketahui....But for you CMG, I believe that your legacy will always be alive..Raaaaaamai sangat yang sayang kat CMG....I love n enjoyed reading your entries...

aDisH.sHidA said...

sayu sedih je baca entry cmg nie...tetapi itu semua kenangan yang boleh membuatkan kita tersenyum bila di kala kesedihan kesunyian...apa pun kehidupan perlu diteruskan...

tak sabar nak g sedenak sabtu nie....

Sis-Lin said...

Ko pun tulis cerpen juga ke Mat uiii..huhuhuhuhu

aizamia3 said...

hargailah mereka yang ada disekeliling kita.. kita tak tau berapa lama lagi kita layak untuk menetap di bumiNYA ini..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.