URAP PEGAGA....UNTUK AWET MUDA.. - Dapur Tanpa Sempadan...

Saturday, July 16, 2011

URAP PEGAGA....UNTUK AWET MUDA..

P1290888
Salam petang semua, nak share resipi awet muda mat gebu..eh ai awet muda okeh, serius, cuma tak leh senyum lahh..terus nampak tua, maklumlah gigi kurang gitu, sebenarnya mat pun berbelah bagi, nak letak ke tak resipi urap pegaga ni, sebab dah banyak kali letak. Tapi dari tak de entri, baik letak...boleh gak membebel. Mat suka makan urap2 ni, kalau perhatikan mat sering buat urap pucuk ubi, daun turi dan juga pegaga ni. Tapi nanti nak buat lah urap daun selom, teragak plak. Selalunya kalau orang jawa, mereka akan campur cekur dalam bahan2 rempah dia, dan juga daun nya sekali, dia akan memberi satu aroma yang harum dan menyenangkan. Dalam resipi ni mat guna 2 inci isi ubi cekur.. Ok jom kita semak resipi pulak..

BAHAN-BAHANNYA :-)
400 g pegaga yang telah siap di bersihkan, cuci dan tosk kering
10 helai daun cekur yang muda, cuci, tos dan dimayang halus
1 cawan kelapa parut putih
1 1/2 camca besar udang kering, cuci dan rendam 10 minit, toskan*
3 biji cili merah*
3 cm isi cekur*
1 cm kunyit hidup*
1 ulas bawang putih*
6 biji bawang merah*
1/2 inci belacan*
1 camca teh gula*
Sedikit garam*(*ditumbuk lumat)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pegaga tadi dibuang akarnya, hiris kasar. Daun cekur dimayang halus. Ketepikan. Kelapa parut tadi disatukan bersama bahan tumbuk lumat dan gaul rata2, rasa dan jika perlu tambah sedikit lagi garam.
  2. Gaul kelapa tadi bersama pegaga dan daun cekur, rata2. Masukkan dalam kuali dan goreng tanpa minyak selama 2 - 3 minit. Angkat dan hidangkan bersama nasi.

11 comments:

  1. Alangkah nikmatnya kalau dapat menikmati menu ni.. Lama benar tak menjamahnya..

    ReplyDelete
  2. patot la ayahanda nampak lagi tegang..eheh

    ReplyDelete
  3. patot la ayahanda nampak lagi tegang..eheh

    ReplyDelete
  4. wooooo shedapnyaaa...mkn dgn nasi sejuk pastu siap dgn ikan goreng tmaban..sedapppp!

    ReplyDelete
  5. Wah Cik Mat saya baru nengok n3 cucur doyan dah masuk n3 urap pegaga lak...laju nye Cik Mat nie...sedapnye nampak urap pegaga nie Cik Mat kat UK tak de daun pegaga balik Malaysia nanti bolehlah akak try ...

    ReplyDelete
  6. kak es tak berapa pandai sangat nak mkan..macam sangkut kat tekak kelapa tu.. tp dah CMG kat awet mudaaaa, nak kena masak dan telan jugak2 hahaha

    ReplyDelete
  7. sukaa....
    mak mas selalu buat.....

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.