BEN ASHAARI

Saturday, June 25, 2011

MASAKAN BIASA JEE.....CONTEST DARI "PUTERA REMAJA".

P1290409
Salam petang, aduh..sakit lagi ni, sabar2...lepas ni terpaksa makan ubat dan zzzz..tak kira dah, memang tak boleh tahan. Ok petang ni entri masakan senang sangat, sebab apa mat masak ni, sebab mat buat bubur nasi, jadi sebagai masakan sampingan yang mudah, mat goreng kacang panjang dengan tauho. nampak macam kacang tu kecut2 kan, huhu tu sebab atas perintah abah mat supaya masak biar lembut, dia tak lutt nak makan kalau keras. Kebetulan mat pun sakit gigi, jadi masak lah hingga lembut, tu pasal kacang dia rupa, alahhai...kecut dan kedut jee kan..huhu. Masakan macam ni pada mat, kalau dengan bubur nasi memang sesuai sangat...Oh yea..ada satu pengumuman....

Sebelum tu minta maaf mat pada blogger remaja ni, sebab terlepas pandang PM dia di FB, blogger Putera Remaja menganjurkan contest diblog beliau di sini.. Telah bermula sejak 16 hb tu hari sehingga 30 September 2011..perghh lama lagi tu. Jadi dipelawa anda yang sudi sertainya, klik sini..untuk mengetahui dengan lebih lanjut...Ok kita semak resipi pulak...jommmm....


BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak kacang panjang, kerat pendek, cuci dan toskan
1 camca besar taucho
1 camca besar sos tiram
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air
1 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1 camca besar udang kering, rendam sekejap, toskan*
1 biji cili merah*
1 biji cili hijau*(*ditumbuk lumat)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk lumat hingga harum, masukkan taucho dan sos tiram, kacau rata dan masak sekejap. Tuang sedikit air. Bila mendidih, masukkan kacang panjang. Kacau rata.
  2. Tambah secubit gula dan masak hingga kacang lembut. Tambah air jika perlu. Rasa dan jika kurang masin, tambah sedikit lagi garam. Masak sekejap rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lain2...



7 comments:

pRiNCe said...

abg mat..thnx bnyak2 ye...:)

JIJI YU said...

yg ni salu je buat..ahaha..suke2..salu taruk hati ayam..

Sis-Lin said...

hehehe kacang kecut....marah kacang tu ko kata dia kecut! ha ha ha

hudahassan ^^ said...

hye abg mat . ade resepi pling ringkas tak selain telor goreng ngan nasi putih ? huhu .

slumberdek said...

kawe masok sokmo sayoo kace neh, sedap ek pon. tapi tak dok kuah gini gering jer pas tu bubuh ikan bilis sedikit sedak molek make nasik

mamasuri said...

simple but penuh menyelerakan...

Jee Remaja said...

haha'hampir