BEN ASHAARI

Friday, April 1, 2011

ASAM PEDAS JEE!!...TAHNIAH UNTUK KAK UMMI!.

P1260926
Salam Jumaat semua, huhu, malas koo pakcik mat hari ni..Mat mungkin slow down sikit 1-2 hari ni, tengok lah macam mana. Kadang2 aku ni cakap tak serupa bikin. Kalau N3 masakan2 biasa tu tak de masalah, insya allahh. Hari ni mat masak asam pedas ikan pari dengan nenas..Hadoii asam pedas lagi, pitamm kan, hmm tak kesah lah. Memasak ni kena ikut permintaan, kalau kita masak apa yang kita suka sorang, tapi orang lain tak suka, pun tak bess juga, yelah nak kena habis kan sendiri, kann, dah macam rupa buruk lantak beno gayanya yeopp!!. Mat guna nenas madu, hmm dah tentu lah sebab ke"madu"annya yang memikat tu, tu sebab mat guna. Oh yeaa...sebelum mat tulis resipi.. Mat nak ucapkan.....jeng jeng jengg...

Tahniahh pada pasangan bahagia 2011...ni hari Jumaat 1 April 2011. hari ulang tahun perkahwinan kekanda ku Kak Ummi Kuantan dan pasangan bahagia beliau Abang Rimau (kak, saya tatau nama abg lahh...terlupa...hik, sori eks), diam tak diam 23 tahun sudah usia perkahwinan kak ummi...eh sebaya dengan umur Mat Gebu laaa..cuma kena tambah 12 tahun lagi..hehe. Moga berkekalan hingga ke syurga yeaa...Insya Allah..pstt kak, misai abang rimau tu memang "seksi" habiss....kannnn....erkk.. Ok dah tengok rebit dan rimau bermadu kasih, jom semak resipi plak..

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram ikan pari jenis lembut, mat beli pari helang
1 biji saiz sederhana nenas madu
1/2 cawan jus asam jawa
3/4 cawan cili kisar
Garam dan gula secukup rasa (mat letak sedikit serbuk perasa)
Air secukupnya
Daun kesom, 1 genggam (tak letak..hehe)
6 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*
2 biji buah keras*
1/2 inci belacan*
15 biji lada hitam*(*kisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan dikerat pada saiz yang anda suka, cuci dan perap dengan garam dan jus limau kasturi selama 10 minit, cuci kembali dan toskan. Nenas dikupas, belah 4 dan buang empulurnya, hiris sederhana tebal. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bahan kisar halus hingga harum. Tambah cili kisar dan tumis hingga garing. Masukkan nenas dan gaul rata, masak sekejap. Tuang air secukupnya. Biar mendidih.
  3. Masukkan ikan dan jus asam jawa. Kacau dan tambah garam secukup rasa, sedikit gula atau serbuk perasa. Bila mendidih, masukkan daun kesom, masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan ulam2man..

17 comments:

y u y u Z u l a i k h a said...

Asam pedasss! i love youuu!! pak cik mat tak berapa gebuuu!!! lepas ni buat pengat nangkaa!

Rozita said...

mat gebu buat asam pedas letak belacan ye? lain sangat ke rasa dengan tak letak belacan? sy masak tak penah letak pun..

Ummi said...

Hahahhahaha...lg satu entry keji akak dpt hari nih...adeehh...nak fengsaaan baca....Komaiiinnn laaa korang eh...nnt la...Abg pi Sedenak sekali lg sok...ko tau la misai rimau ke misai abg yg melenting...hahahhaa..Adinda Mat oii, tqqqqqqqqq atas doamu...tp tang umur tu bawak2 la ko sedar..hahahhaa...siku dah sakit2..tangan dah sakit2...x sedor2 lg ke..hahahahhaha

qucachahir said...

eeeei..! geram betul tengok..rase nak ngap jew.. ;(
hehe...

Bella Bell said...

sedapnya asam pedas..dah la peberet saya...huhu..

awww..mudanya umur 23 tahun..hehhee...tapi kena tambah dgn 12 la..hohoo..;)

Sunah Mohammad said...

saya pun tak letak belacan...errr..

Mas said...

nak semangkuk cik mat...he..he..

Ryo Azhar Rahza said...

ehh..pari pun ada jenis lembut tak lembut yek..ekeke

Fyqa said...

waaa.. sedapnya...

akuanakpahang said...

Salam CMG, asam pedas kena ngan sambal belacan beres :)
New Entry "Berwaspada wahai perempuan | Jangan terlepas pandang!"

Along Maklong said...

cik mat.. maklong suka asam pedas..
nanti nak cuba yang boh nenas pulak.. macam cik mat punya..

eqbalzack said...

huh? encik rimau? larikkkk...hehehe

Dinda Iva said...

dulu memang xreti masak asam pedas...tapi sebab keluarga MIL memang suka asam pedas ni lama² pandai jugak..hehehehe..sodap....ada sekali tu buat asam pedasuntuk makan beramai²..ketaq sikit....so dah tercayor sikit..tapi nasib baik ada bunga kantan menye;amatkan keadaan..hehehe

Cerita Cinta Melayu Sejati said...

Terima kasih kerana berkongsi resepi asam pedas, memang sedap....

fazrin2211 said...

peh memang mantap la masakan ni

Murny Umairah said...

nampak sedap...nak try la nanti.. :)

ainzoo said...

buh belacan br ngam..mau kuah asam pedas tu dibuat minum (bukan hirup ye..hirup tu kalau bibir kat pinggan..ni minum..bibir kat cawan...eheh..mak&saya mmg buh belacan..br kaw)

tapi, buh nenas mcm tak ngam (ala..mind setting je sebenarnya)..arwa atuk pernak buh 4-5 lai kobis..tak pun dia buh bendi (masukkan seketul2 supaya xlendir)..

papehal, asam pedas mmg peberet sy .. (saya la orang yang minum kuahnye tu..eehehh)