GULAI CENDAWAN PEDAS @ สตูว์เนื้อวัวรสเผ็ดเห็ด

P1250188
Nampak aneh tak?...Nampak pelik?...Erkk, ini masakan melayu, tadi ada tulisan Thai pulak, saja je, kot2 lah kang ada warga Thai sesat masuk dalam DTS, sapa tau. Pengunjung blog ni kita tak boleh jangka, dari merata tempat. Ini mat masak tengah hari tadi, tapi masuk untuk N3 malam (petang sepatutnya, tapi beri laluan pada n3 jiran DTS), kalau all out nanti tak de pulak N3, semua dah kasi licin..mana aku nak cekau. Gulai tu mat guna cendawan black fungus jenis segar atau ada gak orang panggil cendawan kememey atau cendawan telinga kera. Sebab idea tak de, mat mix and match lahh apa yang ada, alah kan kita buat dia...Haa..ni ada satu blog baru. Anda kenal "Fauziah Abdul Samad @ Kak Jee" dia ni kira nama besar juga dalam bidang kewartawanan, pelakon filem dan drama pun yea juga. Aktif menulis skrip drama, baru2 ni kak Jee telah melancarkan blog beliau, jadi jika ingin mengetahui siapa itu Fauziah Abdul Samad, boleh klik sini.... Ok sekarang kita semak resipi yea..senang je masak ni...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram cendawan black fungus segar
2 keping tauhu keras, dadu besar2
3 batang serai, dititik
2 keping asam gelugor
150 gram sotong kembang
300 ml pati santan
700 ml santan cair
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 inci isi cekur
1/2 inci kunyit hidup
1/4 cawan cili padi kampung jenis hijau
1/2 inci belacan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong kembang dicuci, potong pada saiz sederhan dan celur dalam air mendidih bergaram sekejap, toskan. Cendawan dibersihkan, jika besar kerat sedikit. Tos dan ketepikan.
  2. Dalam periuk, satukan bahan kisar halus, serai dan santan cair. Kacau dan masak hingga mendidih. Tambah cendawan dan tauhu, kacau perlahan. Masukkan asam gelugor dan sotong.
  3. Bila mendidih, tuang santan pekat, tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Masak dengan api sederhana sambil dikacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat...

Post a Comment

3 Comments

  1. salam CMG..bole x kiranya CMG wt roti perancis lak..share resipi k..tq

    ReplyDelete
  2. dah ada sayur ni...ikan goreng je sah cukup buat penambah lauk kan CMG?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.