PASAL D.T.S....TRAFFIC ....DAN FOLLOWERS.

Assalammualaikum, sebenarnya mat tak de apa2 N3 masakan kali ni, ntah lah tiba2 macam tak berapa rajin nak masak. Ok malam ni nak letak N3 yang amat janggal bagi DTS - Mat Gebu untuk dibicarakan. Yelah selalunya N3 macam ni paling koman yang bercerita pun jiran sepagar "Ben Ashaari" atau blogger hebat dalam bidang SEO macam "Ku Jie" dan "Ayie" (sekadar menyebut beberapa nama).. Tapi kan ada juga beberapa komen yang sampai mat tak ingat dah, bertanyakan pasal tips traffic. Erkk...terkejut mat gebu, terfikir juga, layak ke aku nak cerita benda2 ni semua...bab IT pun hancur, lagi lah bab2 nak tarik traffic, kalau cita hal2 masakan tu orait kot, tapi tak pelah...mat cuba ok...psstt, mat kan suka masuk blog "borak kosong" ;-)
  • Pasal D.T.S - Mula2 kita cerita pasal DTS @ Daput Tanpa Sempadan @ tiffinbiru.blogspot.com masih bertapakkan "blogspot" dan bukan domain sendiri. Blog masak2 biasa yang mana mat gunakan untuk menyimpan khazanah koleksi yang telah dicuba. Mula2 dulu tak de sapa tau blog ni, serius mat cakap laman web MyResipi banyak membantu memperkenalkan blog ni pada teman2 dunia masakan, dan seterusnya hingga ke hari ini, mungkin dari pautan teman2 yang telah me link kan blog DTS pada blog mereka, teman2 di FB, Kelab DTS dan tak lupa BA yang sudi memperkenalkan DTS pada blogger2 muda dalam kelompok mereka, terima kasih...
  • Pasal Traffic - Yang ni kan, mat tak pasti, tapi apa yang mat boleh katakan, blog masak2 ni agak berbeza dari blog lain. Sebab apa mat kata macam tu, blog masakan boleh diibaratkan sebagai kamus atau perpustakaan. Mereka yang datang, insya allah akan datang kembali untuk meninjau2 resipi yang lalu (hehe, konon2 lahh). Traffic akan meningkat sedikit atau dengan mendadak bila bulan Ramadhan (yang ni semua blog masak2 akan merasainya). Kalau nak tau tips pasal teknik2 yang lebih berkesan mengenai SEO dan sebagainya, boleh lah rujuk blog yang url dia ada dibawah header blog DTS tu. Selain berblogwalking dan meninggalkan link (kaedah paling biasa), memberi award dan tag, peraduan, segmen (seperti Ben buat di blog dia) dan juga bertukar2 "Feed URL' seperti DTS dan BA lakukan pun boleh memantapkan traffic, kaedah terbaru yang ramai orang guna melalui FB dan Twitter. Satu lagi kan anda boleh join kelab blogger disini, kat sini anda boleh update dan link kan blog anda bila ada N3 baru. Insya allah pasti ada yang singgah. Selain tu ada juga Kelab Masakan di sini... dan juga Kelab DTS - Mat Gebu di sini. Pendek kata banyak medium yang boleh membantu sekarang ni, tak macam dulu2..
  • Pasal Followers - Isu followers ni banyak mat dengar, ada yang kesah dan ada yang tak kesah. Pada mat follower tu ibarat salah satu nadi blog kita. Tapi dari dulu2 lagi mat memang tak pernah "paksa" atau suruh sesiapa follow blog DTS, biarlah mereka ikut blog kita atas keikhlasan hati bukan sebab terpaksa. Mat kalau masuk blog blogger2 muda, memang mat follow mereka, ini sebagai pemberi semangat untuk mereka berblog. Pasal pertanyaan "yakin ke semua follower tu akan singgah kembali ke blog anda?"..yang tu mat tak boleh nak jawab, sebab kita pun tak pastikan. Persoalannya, kita yang mem follow beratus blog, yakin ke kita akan pergi ke setiap blog yang kita follow tu setiap hari?....hmmmm ;-)
Ok sekian dulu N3 merepek mat gebu. Insya allah jika dipanjang usia, esok mat letak N3 masak2 pulak...salam sayang dari DTS - Mat Gebu.....

Post a Comment

35 Comments

  1. SALAM cik mat, selamat malam..

    bercerita tentang follower,
    follow mengfollow...saya tabik sangat sbb cik mat mampu terjah juga satu persatu..siap tetap komen diblog mereka,

    kalau follower ayu yang baru beratus, bukan beribu...
    tak tekejar...semua nak masuk...last2..ayu yang pengsan..hehehe

    apa-apapun tahniah yer..semoga DTS sucess di alam maya dan nyata..
    hidup DTS

    ReplyDelete
  2. salam..

    saya selalu singgah baca..cuma tak komen saja..

    blog u memng hebat..:)

    ReplyDelete
  3. terima kasiah atas nasihat n tips yang bagus cik mat

    ReplyDelete
  4. wah..jgn dpksa org jdi fllwer kita,biar dia ikhlas..aiceh pdhal kita ni bru je join blog2 ni..

    ops,tadi dinner baru try nasi goreng nnas 2 tapi xletak pon gajus 2 sbbnya xda..lgi 1 dging gnti ngan ayam..ha sos ikan xda..mmg pkai garam jela..bukan gram laut..tpi gram bukit..

    ReplyDelete
  5. power apa blog mat nih...rank dalam malaysia jatuh tempat 696 tau, site link in pulok 183..blog bee langsung 0 ...ngee

    ReplyDelete
  6. yaaah itu dia..bila Cik Mat mula berhujjah..siapa kata Cik Mat pandai masak jer..hehe sekali keluar ayat2 dia, memang vogue de vasss..

    ReplyDelete
  7. Siapa kata CMG hanya pandai pegang senduk?.....

    ReplyDelete
  8. Memang betul kata abg Mat.. blog masakan nie bagaikan library.. saya pon suka korek² resepi kat sini.. mekasih banyak kerana berkongsi >________<

    ReplyDelete
  9. Insyaallah akan dtg semula... I kalau time bosan mmg kerja I menunggu blog2 yg I follow mengupdate blog memasing.. mmg singgah cuma tak tinggalkan komen je.

    Cik Mat ~ Thanks kerana memfollow semula blog saya ya. Suka dgn avatar tiffin biru tu...nampak klasik dan professional.

    ReplyDelete
  10. sya suka singgah sini.. sebab kt DTS ni byk membantu sya dalam masakn.. resipi dia yg simple2 je.. senang nak ikut.. apa2 pun, setakat ni DTS memang terbaik la..! good JOB! terima kasih banyak2.. =)

    ReplyDelete
  11. tuuuu.... ( smabil moncongkan molot ) orang lama membebel.... berisi penuh padat mcm nasi himpit.

    terimakasih backlink - segan malu sipu2 gitu sebab periuk kt blog hitam tak berkilat.

    kita ni kawan lama Mat, intai² tengok kawan² dah berkembang ( mcm mauripan ) rasa hepi...selalu juga dtg jengok sembunyi2 dari resepi bila dapur nak berasap.

    ReplyDelete
  12. pembaca and pengikut sembunyi2.

    tips yang berguna. thnx for sharing!

    ReplyDelete
  13. eh2..baru perasan..xde chatbox dh ye kt blog CMG..suka datang blog CMG ni sebab ada mcm2 resepi..

    kdg2 terfikir ape tau..mesti kt umah CMG ni ada mcm2 jenis bahan utk masak..tgk resepi2 tu sume complete ngan hiasan, bahan2 pn mcm2..jeles betul..

    tp resepi2 yg sy pernah try sume sedap2 n jadi..

    thanx CMG!two thumbs uo 4 u!

    ReplyDelete
  14. Blog Cik Mat memang ada daya tarikan yang tersendiri.. Tahniah untuk Cik Mat Gebu..

    ReplyDelete
  15. me sgt kagum tgk blog dts ni sgt ramai followers dan UV sgt tinggi!!! impressive :)
    dlm hati me, terpkir, mesti masyuk kan income nuff en mat gebu ni...sama level or even lebih dari bro eyriqazz

    ReplyDelete
  16. salam Cik Mat,
    sangat suka datang sini sebab tuan rumahnya tak sombong dan baik hati...resipi diberi dengan jujur dan tak ada simpan atau nak sorok.

    ReplyDelete
  17. Salam CMG.

    Selama ni jadi silent reader dan tak follow pun dekat folowers tapi bila start masuk je terus tertarik dan masa tu rasanya ada url yg sebelum ni sebelum tukar url sekarang ni dan tenguk resepi yang simple tapi nampak sedap terus saya add url dalam list favorite di pc. Jadi bila start bekerja setiap hari bila buka internet je mesti jengah tak kira ada n3 ke tidak atau tenguk resepi yg sebelum ni sambil mendengar celoteh CMG membuat hari bekerja saya ceria selalu. Apa pun celoteh CMG tak kira suka ke ketat ke angin ke berabuk ke tetap anggap ianya alunan hiburan sambil menerima ilmu masakan yg diberi dgn ikhlas. Apa pun semuga blog CMG maju jaya hendaknya. Chaiyok chaiyok

    ReplyDelete
  18. salam abgMat.

    Terima kasih atas n3 yang bernas ni..mmg betul kata2 abgMat tu..

    ReplyDelete
  19. Tu diaa...sesekali Mat merapu penuh dengan isi...ala2 ikan kerapu byk isi, semua org suka kan..kan...tahniah Mat, next time kena kasi tips n tips lgk...Ceria Mat Ceriaaa...!!!

    ReplyDelete
  20. terima kasih atas tips yg diberi.. yg pasti.. blog mat ni memang wajib singgah. kalau tak sempat singgah... esok mesti singgah & selak2 semua n3 yg tertinggal.. wajib tuu... hehe..

    ReplyDelete
  21. salam CMG... thanks for the tips...

    mmg betui pun, tp kalau dh namo otai cm CMG & en ben tu .. mmg hari2 org akan masuk ..

    ReplyDelete
  22. betul kata Cik mat ni.. sy selalu curi2 msuk dpur cik mat.. tpi tak tinggal jejak... segan versi johor..

    ReplyDelete
  23. salam ziarah cik Mat..

    1st time bukak blog CM..wah mmg Gebu la..suka ur resipi..tips2..n rs amat selesa d blog CM..hehehehehehe

    ReplyDelete
  24. abg mat. saya rasa blog masakan ni lain sbb blogger dpt byk pahala bila org masak utk famili semua..

    so keep on blogging ye abg MG

    ReplyDelete
  25. Tahniah Mat... blog Mat mmg best.. saya selalu suruh student Unirazak follow Blog Mat... semoga terus berkarya dengan resepi2 yang sedap2... terima kasih...

    ReplyDelete
  26. @ citarasa rinduan - tak pe, kalau tak komen pun saya faham. mcm ayu pun wanita bekerja, lagilah sibuk uruskan perniagaan...terima kasih sudi singgah blog saya ni.

    @ sekamar rindu - terima kasih, erkk jangan kata hebat, pada saya blog ni hanya sebagai tapak berkongsi sedikit ilmu yang saya tau serta menambah kenalan..tak lebih dari itu.

    @ syafiq rosli - Hidup juga en syafiq..moga panjang usia..hehe.

    @ woofer - haha, sempoii!!..malas nak banyak hal..

    @ shahazrin - sama2, tapi saya sebenarnya tak layak menulis, tak pandai sungguh, jenis tangkap muat je...

    @ iniialahaku - hhehe, sepatutnya macam tu lah, tak de paksaan, tapi itu mat gebu, orang lain terpulang lah....terima kasih sudi mencuba nasi goreng nanas tu..

    @ honeyvsbee - erkk, power apanya, setakat boleh2 saja..pstt jgn lah caya ranking tu, dia silap kira..

    @ ben ashaari - hahaha, alah, mana boleh lawan BA bebel. tapi in real life punya lahh koo behave habis kan BA...;-)

    @ kalamhati - hadoii..hujah tah hapa2, kelaut semuanya ayat2 saya tu, tapi masih juga ada yg faham, kita orait lah kan..

    @ eddie - yeaaa betul, selain tu mat gebu boleh juga pegang cangkul, tajak dan sabit..tak lupa "teko"..hehe.

    @ aidiena - betul kan, sebab mat perhatikan ada mereka tu datang balik selepas pergi..wahh mcm bomoh je aku ni.

    @ miss mirror - terima kasih sudi singgah..tak tinggal komen tak pe, berbesar hati ada yang sudi singgah ke DTS.

    @ wan fadilah - terima kasih puan, tujuan saya pun mmg nak berkongsi sedikit apa yang saya tau..hmm saya sendiri bukan lah pakar setakat mencuba apa yang saya yakin ianya menjadi, tu saja.

    @ kujie - salam penuh kasih sayang utk kak jie (haha sah, abg pengsan kalau baca ni)..terima kasih kak jie, yep akak antara blogger terawal yang saya kerap skodeng dulu....

    @ cik la - terima kasih sebab jadi pengikut sembunyi2..shhh dediamm..hehe.

    @ hafizah - terima kasih. hmm bahan2 tu memang ada, lagi pun saya ni ada tebiat buruk, kalau tak de je, nanti mula lah beli sampai 2 bungkus benda yg sama..hehe.

    @ nba - nur - waaa ye ke, hmm layout, header semua old pesen jeee..apa2 pun saya terharu bila anda kata mcm tu..huhu.

    @ mama zharfan - hmm tak de juga, biasa2 saja...traffic dan UV tu pun atas iniseatif pengunjung2 ke DTS seperti puan dan lain2..terima kasih yea.

    @ melur jelita - terima kasih juga saya pada MJ yang menyokong DTS dan BA...

    @ notie - terima kasih...ralit saya baca tulisan anda..sungguh bermakan..hmm.

    @ sepatu hijau - salam 10 muharram juga dari DTS.

    @ norhafiza - sama2..saya ni menulia pun tak berapa reti, bebel pasal masak2 tu ok lah kot.


    @ kak ummi - hmm terim kasih kak ummi, alah hai saya ni mana ada bakat menulis, kalau bakat merapu dan menyapu, memang aku lah pakar nyaa..

    @ madiha - sama2..terima kasih pada akak juga sebab sudi singgah..

    @ fazilzura - hehehe, saya tak berapa otai sangat, cuma lama sikit, ben lagi nampak lama dari DTS..wahh ketat mula budak tu kalau dia baca.

    @ dzana - hahaha, terima kasih dan ada eks segan versi Johor..haha..

    @ dali - mudah2an begitu lah hendaknya bila satu hari nanti saya tak de lagi....waaaaaa...>_<

    ReplyDelete
  27. @ chef asma - terima kasih byk2 chef, saya terharu ni...huhu

    ReplyDelete
  28. Slm. Sy ni dulu silent follower je. Smoga brjaya CMG. :)

    ReplyDelete
  29. @ madam j - terima kasih atas doa madam j..

    @ simplemama - hai juga untuk simplemama, terima kasih sudi singgah..

    ReplyDelete
  30. terma kasih cik amat..nasihat yang berguna bagi follower baru mcm saya :)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.