BEN ASHAARI

Sunday, November 14, 2010

SOTONG GORENG TEPUNG BEREMPAH

P1230825
Selamat pagi..hmm kes semalam tu masih dok teringat2 lagi nih, takpe2, pagi ni jom makan sotonggg...ohh..sedapnya sotongg, tak boleh tahan, mulut kata tak nak, hati pun boleh kata tak nak, tapi napsu tak bley tahan nak jugak, lepas tu masalahnya, kalau rasa satu, nak dua, kemudian tiga..last2 penggsannn. Ni mat goreng tepung berempah, saja jee. Makanan laut ni kalau simpan lama2 dalam freezer pun nanti tak berapa nak sedap, jadi kita transform kan jadi benda bess. Sotong ni jenis besar tapi alhamdulillah tak keras. Sedap jee makan dengan cili sos thai. Kalau nak guna udang pun ok tak de masalah. Satu pesan mat, lepas tu jangan lupa makan ubat alergi.

P1230830
Hmmm, tergoda tak?...Haa tak tergoda...Huk alah, yang tengok jari mat gebu tu pesal, memang lah tak tergoda, tengok sotong yang kena sos tu lahh, baru tergoda..haha, jangan ternoda sudah lah kan. Mat buat dalam 450 gram macam tu, buang kulit luar dia, potong bulat dan celur 30 saat dalam air mendidih bergaram, tos dan sejukkan, lap kering2 guna paper towel bersih. Baru lah mat celup dalam tepung dan goreng. Hmm sedap dimakan masa panas, sebab rangup diluar dan kenyal2 lembut di dalam...huhhh..hmmm...hehehe...

BAHAN-BAHANNYA :-)
450 gram sotong sederhana besar
1 cawan tepung beras
1 biji telur
1/2 camca teh serbuk kunyit
Garam secukup rasa
100 ml air (kurang lebih)
1 camca besar ketumbar biji*
1/2 camca teh jintan halus*
1/2 camca teh jintan kasar*
1/2 camca teh lada hitam biji*(*ditumbuk halus)
Minyak untuk goreng terendam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong dibersihkan, asingkan kepalanya dari badan, buang kulit luar sotong tadi, kerat bulat, kepala sotong dibuang dakwat, muncung dan juga mata, jika besar , kerat dua. Ketepikan.
  2. Panaskan air hingga mendidih, masukkan sedikit garam dan celur sotong tadi selama 30 saat, toskan dan biar sejuk, lap sotong tadi kering2 dengan paper towel.
  3. Satukan bahan tumbuk halus bersama tepung beras dan telur, kacau rata dan masukkan air serta garam secukup rasa. Pastikan bancuhan tidak cair. Rehat kan sekejap.
  4. Celup sotong tadi dalam bancuhan dan goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan, angkat, toskan dan letak atas paper towel. Hidangkan bersama sos kegemaran.

19 comments:

vagg© said...

besttttttttt. sotong ke udang ke yg celup tepung ni mmg paling best guna tepung beras. kdg2 kalo kat kedai mkn, order sotong celup tepung, dapat CUCUR SOTONG CELUP TEPUNG! huhu. sbb guna tepung gandum. kalo takat lumur sket2 ngn tepung gandum tu ok la lg.. ni trus teppung gandum tu lg beso dr sotong. tp xpenah lg try letak jintan ngan ketumbar ni. nti leh cuba. :)

kak Erna said...

en.mat maunya nak tergoda.akak dah beli sotong..nak cuba masak sotong oriental tu..dan belum mula..mat dah bagi rsepi goreng tepung pulak..udah serba salah nak masak camana dah ni..

BLADE EDGE said...

salam...

kat tganu sotong celup tepung ni jadi hidangan kat warung2...ikan goreng celup tepung pun ada.

Ummi Alifya said...

inilah makanan yang paling ummi suka...yunmmmy...sedap dimakan begitu saja...Mat Gebu memang besttt selalu...

{ finie } said...

SALAM

CMG slalu pegi belanja dapur kat mana? Kat Sedenak ada ke jual sotong besar2 gitu? tak penah jumpa pun...

Mat Gebu said...

salam vagg...
Try yang ni, makan panas2, tapi jangan goreng lama sangat nanti meletop2..

salam kak erna..
Wahh, releks kak, nanti try lain kali pulak..

salam blade..
Memang ada hajat hati nak goreng ikan salut tepung pulak..

salam ummi...
Yeaa betul, cuma saya kan makan ubat lepas tu..takut gatal.hehe.

salam finie...
Yang ni abah saya beli kat Endau, ditempat nelayan naik. tu sebab dpt yang segar..harga pun murah, cuma rm 10 per kg...

nuanza said...

lorrr..kena celur rupanya...selama ni wat x celur pun..huhuhuhu

Mat Gebu said...

salam nuanza...
Heheh, terpulang, tapi mat suka celur sikit, lepas tu kasi sejuk dan lap kering2, kalau tak celur pun ok, tapi nanti meletopp..

MiJa said...

cik mat,nape kena lap sotong tu smpai kering??

Zullism said...

ta mat gebu..dapat tips rupanya kena celur dulu sotong kejap yer...patut saya goreng tak pnah jadi macam kat kedai...heheh
tq2

Lily & Auz Homemade said...

alahai a.mat..sedapnye...nape lah sy xde bakat mcm a.mat...sronoknye klu dpt bakat masak2 ni..puas bila dibuat itu berhasil..all d best a.mat...:)

azzey said...

Mat Gebu: Sedap tu....lagi2 cicah plak dgn Sos Cili thai....mmg best!

Mat Gebu said...

salam mija...
Ooo, kena lap takut nanti meletop masa goreng.

salam zull...
Macam tu yg selalu saya buat, kalau tak celur kandungan air dalam sotong tu byk, nanti meletup2.

salam lily...
Hmm saya ni biasa2 jee, masing2 ada kelebihan dan kekurangan kan...anda ada kelebihan lain yang saya tak de.

salam azzey...
Betul2. memang kena cicah dgn sos cili thai.

whitecappuccino said...

Sedapnya!! kalah KFC nih!! Tq che mat sudi singgah blog kita..

Lily & Auz Homemade said...

nk kene try ni..dlm fridge xde sotong tp ada udang...hmmm..harap menjadi lah..kikiki tq 4 d recipe a.mat... :)

adottbusuk said...

YA ALLAH SEDAPNYAAAAA~!

(hehe. saje tulih hurup beso sebab eksaited tgk sotong goreng)

~ Mamma Olyn ~ said...

wah, mat gebu, mamma olyn terliur tgk tmbah2 dicicah gan sos! hmmm tp ssh nak dpt sotong fresh sini, ble try gan udang rasanya..hehe

Shaqirah said...

abg mat,kenapa ek kalau goreng sotong dia akan meletup?
sebab sotong tu suka makan benda pelik ke?sebab dengar2,peletupan ni disebabkan makanan dia.haha.

kalau menurut fakta masakan pulak?

Oh Oeya said...

C'Mat.. mintak izin link resepi ni kak blog kite ye :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.