KUE TEOW SUP AYAM "DARA"......PERGH!!.

sup
Salam senja semua, hahaha umur pun dah nak senja ni...Minta maaf lah terlewat beno gamaknya letak N3, maklumlah hari ni jadual tu agak ketat sikit..Uikk, heran ke?..Tah apa lah yang sibuk sangat kan si mat tu, dok kat rumah jee, mana ada sibuk..Aloooo achik, kita ni bekerja dari rumah siaa, habih tu kalau tak kerja mana nak cekau duit beli barang2 semuaaa...haaa sah ada yang kata aku kaut duit dan gherta mak bapak kan?...Huk alahh, memang lah depa ada duit, tapi mat gebu guna sendiri punya hasil okey..awass molot memasing jangan capoi! ((tapikan ada juga my beloved bonda bagi, dia prezenkan mat gebu teko antik...wahh..pecah lobang guaaa ni hari!)..

sup2
Amacam kue teow sup tu, nampak sedap tak?..Faham2 kalau ada yang geleng2 pala, kata "biasa2" jee.,,haha, releks, mat gebu tak marah, sebab memang mat suka masak yang biasa, kalau yang luar biasa ingat ramai ke nak mencuba...harammm. Kalau yang duduk2 kampung macam kawasan kampung mat yang terpencil ni, sah2 ada yang tanya, "apo bondo ni yang oii!". Sebenarnya kan kue teow tu hanya alternatif siaa, bagi mereka yang nak guna mee hoon atau mee kuning atau pun makaroni, silakan tak de hal sendiri nak santap, buat apa ikut citarasa orang lain, janji anda, suami/isteri dan anak2 anda suka sudahh lahhh...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam kampung jenis "dara"
3 biji kentang
1 pokok daun sup
1 camca besar bawang goreng
1/2 inci lengkuas, diketuk
Air secukupnya
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
1 1/2 inci halia tua
1 camca besar ketumbar biji
1/2 camca teh jintan halus (jintan manis)
1/2 camca teh jintan kasar (jintan putih)
1/2 camca besar lada hitam biji

BAHAN TUMIS :-)
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

BAHAN LAIN (SAMPINGAN) :-)
Kue tewo/mee kuning/mee hoon secukupnya
Hirisan daun bawang
Hirsan daun sup
Bawang goreng
Taughe, dicelur sedikit
Tauhu, goreng dan hiris
Cili kicap (tumbuk halus cili padi 15 - 20 biji + bawang putih 1 -2 ulas + kicap manis)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dikerat ikut suka, saiz sederhana, cuci bersih dan toskan. Kentang dikupas, belah 4 setiap biji. rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, masukkan bahan tumis dan tumis hingga wangi, masukkan bahan kisar dan tumis hingga terbit minyak. Masuk ayam dan gaul rata. Tambah daun sup dan masak ayam hingga kecut. Tuang air secukupnya. Biar mendidih.
  3. Masukkan bawang goreng dan kentang. Sederhana kan api dan masak hingga ayam empuk dan kentang lembut. Tambah garam secukup rasa dan jika perlu tambah air sedikit lagi sebagai kuah. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  4. Letak mee dalam mangkuk sesuai, tuang sup ayam bersama isi2nya. Letak bahan2 sampingan dan hidangkan bersama cili kicap sebagai penyedap rasa...hmmm, penggsannn!!

Post a Comment

5 Comments

  1. wah..ayam DARA gitew..konpem SEDAP neh....

    incik MG...

    SAYA SUKA BLOG AWAK LA http://adiyahana.blogspot.com/2010/11/saya-suka-blog-awak-la.htm

    ReplyDelete
  2. heheheh, mmg fengsan ler nengok neh, terliuq :P

    ReplyDelete
  3. SAYA SUKA BLOG AWAK LA.. http://ainblogger.blogspot.com/2010/11/saya-suka-blog-awak-la.html

    ReplyDelete
  4. erghhh nampak sungguh menyelerakan :)

    ReplyDelete
  5. nmpk sedap!!!....
    jom bace cerita pasal ELYANA.ad VIDEO yang dilakonkan semula oleh ELYANA tentang PERCINTAAN mereka.BASED ON TRUE STORY.http://innit.nuffnang.com/view/575192/video-elyana

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.