BEN ASHAARI

Monday, November 29, 2010

ASAM PEDAS HALBA IKAN SEMBILANG

P1240223
Assalammualaikum semua..minta maaf sebab mat baru sempat masukkan N3, baru saja sampai ke rumah tadi dari Johor Bahru atas urusan "rasmi"...pelik lahh tu, ye tak yea je si mat ni, dok bertapa kat rumah sakan, tiba2 ada urusan rasmi..kononnn..haha, peduli apa kan, guaa tau lahh sebab ini guaa nya urusan beb!. Ok ini sepatutnya mat kongsi petang tadi dan ada satu resipi terbantut nak buat sebab urusan tadi tu.. Tak pe insya allahh esok mat buat resipi tertangguh yang ingin ku derhakakan itu. Asam pedah halba ikan sembilang, macam masakan asam pedas biasa2 saja, tapi ada kelainannya. Ikan sembilang tu segar hasil abang mat pi mancing semalam, dapat lah dalam 2 ekor kurang lebih 1 kg beratnya.. Ok jom mat share resipi asam pedas ni yea..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan sembilang segar (kurang lebih 1 kg)
3 biji terung kari
2 kuntum bunga kantan
1 genggam daun kesom
1 cawan cili kisar
1/2 cawan jus asam jawa pekat
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci belacan
2 biji buah keras
1/2 camca teh lada hitam
1/2 camca teh halba
1/2 inci kunyit hidup tua

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan sembilang disiang, cuci bersih dan perap dengan garam dan jus limau nipis dan juga 2 keping asam gelugor selama 15 minit. Cuci kembali bersih2 dan toskan. Terung dibuang sedikit kulitnya, belah 2 dan belah 2 tapi tak putus setiap belahan, rendam terung tadi. Bunga kantan, dibelah 2. Ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk halus hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Tuang air secukupnya, kacau dan biar mendidih. Masukkan terung (toskan dahulu) dan ikan sembilang tadi, kacau perlahan dan biar mendidih.
  3. Tambah bunga kantan dan daun kesom, masuk jus asam jawa, kacau perlahan dan tambah garam secukup rasa dan juga secubit gula (nak guna serbuk perasa pun ok). Masak dengan api perlahan hingga ikan masak. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan.
CATATAN MAT GEBU :- Dalam gambar ada sesuatu yang berbungkus daun kunyit kan, itu ialah telur ikan sembilang, lepas cuci bersih, lumur dengan sedikit garam dan kunyit, bungkus dalam daun kunyit dan ikat dengan benang cotton putih, masukkan dalam kuah asam pedas tadi dan masak perlahan hingga telur masak (masukkan awal sebelum dimasukkan ikan).

16 comments:

Che Sue said...

Salam..cik mat....
Rajinnya betul....buat terliur je che sue nengoknya..mabeles gitu...alahai...berkeriut perut ni..tgok kuew teow pon kecur....hari ni che sue wat bun..resipi cedok dr DTS...pizza lagi....pon cedok sr DTS...thank u....byk2....tp bun tu garing skit..heheehhe....

ckLah@xiiinam said...

Kebetulan, baru habis makan malam dengan asam pedas tenggiri. Dapat ilmu baru hari ni....taruk halbalah pulak lain kali. Terima kasih.

Yatie said...

Salam Mat,
Akak mmng pantang betul kalau nmpk lauk asam pedas....betul2 buat akak laparrrrrr niiii....kegemaranku....
=>Akak dah wat ikan siakap kukus resepi Mat tu....sedap sngt..thanks..

mokjadeandell said...

cik mat,
kalau cik mat buka restoran,sekarang juga makcik kesana.

Ummi said...

Adeeeiii...mental torture la akak masuk dapur ko ni Mat! Menciii taauu...i don like....tp kalau dpt hirup kuah tu..i liiiikkeeee..hehe

HATI YG TERUSIK DAH NAIK SAWAN
BUAT APA DIFIKIR HINGGA MERAWAN
ASAM PEDASMU SUNGGUH MENAWAN
DENGAN TERUNG YG MMG KEGEMARAN

Pendekar Berkuda said...

oh....bukak-bukak sahaja blog ni terus terpampang lauk yang sedap...

haish...menyiksa selera betul...bak sini sikit...pendekar tengah lapar ni...huhuhu...

azhar said...

gambar tu nampak menyelerakan..

mamawana said...

aiiyooo....menggebu gebus tekak ku dgn masakn ni...terlioq..lapaq...

Ayu said...

salam che mat,
mould tu akak beli sebelum akak jumpa kedai TOTT tu, harga mould yang ini S$90++, kalau kat TOTT, harganya S$40++, tapi design yang ini tak ada..

kalu che mat pergi TOTT tu kan, mesti menggila tengok acuan2 nordicware tu..ini web addressnya

http://www.tottstore.com/index.html

Miza Yusof said...

ya Allah. sedapnya cik mat.
ikan sembilang kegemaran ni. dapat makan mesti best :) hari minggu nak cuba lah resipi cik mat ni. tapi dengan bantuan mak lah sebab tak berapa pandai masak. hehe

Cik Angah said...

Alhamdulillah....hari nie dpt ilmu baru. Bungkus telor ikan dgn daun kunyit. Selalunya saya bubuh mcm tue....habih hancur dan kuah jadi telalu pekat disebabkan telor yg hancur tue. Next time kena ikut cara Cik Mat. Terima kasih daun keladi,kalau ada tip berguna share lah lagi yek.

Rima said...

Ouchhhh ade asam pedas ikan sembilang pulak... mana nak dapat kat sini cik mat oiiii.. grrrrr :op

Mat Gebu said...

salam che sue...
Terima kasih sudi mencuba...harap2 memenuhi citarasa che sue sekeluarga.

salam ck lah..
Waa sedappnyaa.....

salam kak yatie...
Asam pedas kalau ikan baru, lagi sedap kan...terima kasih kak yati sudi cuba resipi kat MR tu.

salam mokjad...
Hahaha, lawak lah..insya allah kan sapa tau nanti..

salam kak ummi...
erkk kena pantun ke, tak reti la..

LUBUK BATU BANYAK HARUAN,
TERDAPAT JUGA PELBAGAI IKAN,
HATIKU GUSAR TAK TENTU HALUAN
ASAM PEDAS PUN TAK BOLEH TENANGKAN.

salam pendekar berkuda...
Erkk. ampon dan maaf dari patik..hehe.

salam azhar...
Alahi gambar amatur saja..tapi ngancam kan..hmmm.. ;-)

salam mamawana...
Hahaha, dasat ayat..

salam ayu...
Waaaa, terima kasih kak, semalam kan kat perling indah ada juga, tapi corak dia saya tak kenan laaa..

salam miza...
Lagi meriah tu masak dengan mak..saya join sekali lah mcm tu.

salam cik angah...
Yep, bungkus dengan daun kunyit, dan masukkan awal, masak dengan api perlahan dulu..bagi dia masak sebelum masukkan ikan.

salam rima...
Sabar-sabar...jangan pengsan yeaa.

Fyzal said...

1st time masuk blog ni. banyaknya food yang menarik :) asam pedas ni pun nampak best je.

Mat Gebu said...

salam Fyzal...
Terima kasih atas masa anda di DTS, kunjungan encik amat DTS hargai...

Suejoshua said...

OMG!!! paberetttttt aku ni, huwaaaaaaaaaaa!!!! mana aku nak cari ikan sembilang kat sini, kijam nko Mat!!!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.