BEN ASHAARI

Monday, October 25, 2010

TAPAI UBI BERSANTAN

tapai ubi bersantan
Anda suka tapai ubi ke...atau tapai pulut?...Hmmm, kedua2 nya mat suka, tapi tapai ubi feberet mat. Ini ada lah hasil dari tangan bonda ku, biasalah duduk di kampung, bahan2 mentah agak banyak, jadi tu yang macam2 projek, ada kala mat gebu sampai macam nak pitam, melihat benda2 ni semua. Mat kan suka juga makan tapai ubi dengan santan, tapi guna santan yang cair tak pun ganti dengan susu cair. Yang paling utama, air gula harus direneh perlahan bersama 2 helai daun pandan bagi membangkit kan keharumannya. Lepas tu harus dihidangkan dingin bersama air batu...hidang masa cuaca panas..perghh, mesti macam nak lagi...nak lagi...dan..nak lagi...Resipi mat tulis agak2 saja lah yea. Tiba2 kan teringin nak menjual pantun....ada sesiapa sudi membeli?...

RASA SEDAP SI JERUK KELUBI,
MAKAN SAMPAI TAK HENTI-HENTI,
ANTARA TAPAI PULUT & TAPAI UBI
YANG MANA SATU PILIHAN HATI...

BAHAN-BAHANNYA :-)
Tapai ubi secukupnya
Santan kelapa segar secukupnya (atau boleh ganti dengan susu sejat + air)
Sedikit garam
Air gula yang dimasak bersama daun pandan
Ais kiub secukupnya
Hirisan strawberry sebagai hiasan, jika suka

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan sedikit garam ke dalam santan(atau susu), kacau rata. Tapai ubi diletak dalam bekas sesuai, tuang santan secukupnya. Masukkan air gula secukup rasa, kacau perlahan.
  2. Tambah ais kiub dan hias dengan hirisan strawberry sebelum dihidangkan sebagai pencuci mulut....Selamat mencuba..

CATATAN MAT GEBU :- Ada sedikit penambahan, permintaan dari sorang pengunjung blogger iaitu "NUWEY" dari blog "Mommy Fabulos" bertanya pasal cara2 membuat tapai ubi, ok disini mat sertakan link N3 yang ada tertera cara2 membuat tapai ubi, klik sini.....

14 comments:

Kalamhati said...

Cik Mat! tapai santan ni atau org klate panggil pindang tapai ni kegemaran mak saya..mak memang suka sangat buat kalau time puasa..huhu rupanya Cik Mat pun suka..

Mat Gebu said...

salam kalamhati...
Saya kan selalu letak susu cair + air, kalau santan lagi sedap, cuma dah gebu kan..kena lah derhaka..hehe

Kalamhati said...

meh nak balas pantun Cik Mat..hehe

Bila makan jeruk kelubi
Memang payah nak berhenti
Antara tapai pulut dan tapai ubi
Dua-dua idaman hati

Wana Yusuf said...

Sedapnya mat tapai bersantan tu.. tak pernah makan lagi, tapi dah terbayang kesedapannya!!

Sueozana said...

Salam Mat..

Wow.. dah lama kak sue x makan tapai bsantan ni.. Dulu2 nenek k sue slalu la buat.. sedap kan bila masukkan ais..? BEST!

NaniRostam said...

Salam mat....walah saya suka tapai ...yang tak sedapnya saya gilakan tapai ni masa mengandung...tuhan ajelah yang tahu macam mana saya makan sambil bertawakal.......sebab bukan sket-sket makan...sekali makan lima bungkus tapai.

Ok mat...boleh tanya tak umur mat berapa?

Sebab pernah saya sembang-sembang dengan kawan pasal mat. Dia kata dia panggil mat pat mat....tapi saya rasa mat tak dalah tua macam tu kan....

Ok saya nak balas pantun mat ya....

Pakaian nyonya peranakan cina
Kain batik dari jawa
Kalau ditanya gerangan yang mana
Dua-duapun menawan jiwa

Nuwey said...

cik mat, camna nak bt tapai ubi tu? yg tu resipi tuk kuah dia jer kan..mintak la cara2 nak bt tapai ubi..kat sabah ni tapai pulut bnyak

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam mat..
betul kata kalam hati.. kalau belah2 pantai timur.. kami panggil tapai ubi bersantan ni 'PINDANG TAPAI' uishhh.. mmg sedaplahh.. rindu banget nak buat mcm ni.. dah lama gak tak buat.. tapai ubi pun boleh gak digoreng bersalut tepong mcm grg pisang.. pun sodapp..

ilahjy said...

rasa sedap sijeruk papaya
makan bersama che mat gebu
tapai pulut idaman saya
bila makan tak pernah jemu

ok tak kak ilah dah jawab..
mak mentua ajar akak makan tapai pulut santan pekat dan gula pasir jer makan gitu jer..pulamak terbeliak mata ..sedap.. masa tu baru kawen tak biasa makan lagi...

wati said...

tak suka tapai tapi bila cik mat bg idea makan dgn santan teruja nak try harus ku cari tapai ni..penyediaan pun sgt mudah

Huda Ahsin said...

Dulu suka makan tapai pulut aje tapi bila Mak Mertua hidang tapai ubi gaya macam ni, terus sangkut sampai sekarang.
Mesti kecek dia buat ni bila balik kampung. Lebih sedap bila dah simpan dalam fridge... sejuuuuk aje.

CT said...

Sedap tu...akak ada satu lagi resepi nak wat air tapi...nanti kasi tunjuk ya...nk dapat tapai pung susah bebenoooooooo la mat.

Mat Gebu said...

salam kalamhati...
Cincin emas berikat permata,
Nampak berseri bagai bersakti,
Kalau begitu bagai dikata,
Baru lah senang di dalam hati..

salam wana...
Hmm sedap dan kalau makan masa tgh hari, lagi nyaamann..

salam sue..
Betul tu kak, bila kena ais..hmm lagi sedap..nak2 bulan puasa..

salam nani rostam...
Terima kasih sudi singgah blog mat gebu..Hmm saya ni lahir tahun 1976, jadi puan tau lah kan usia sebetulnya. Pasal kes makan tapai tu...hmm menyeram kan juga, nasib baik semua ok-ok saja kan..wahh ada pantun..kena jawab nihh..

Anak raja naik sampan,
Singgah di kota beli papaya,
Amat benar kata cik puan,
Dua-dua ada keistimewaanya..

salam ilahjy...erkk pantun juga..
Datuk paduka bergigi sumbi,
Nampak bergaya naik pedati,
Tak kira pulut atau pun ubi
Tepuk dada tanya lah hati..

salam wati...
hahaha, lepas ni cuba sikit, tapi kan kalau guna santan kotak, rasa dia tak sama...

salam huda...
Tapai pulut manis kan, tapai ubi ni boleh juga dijadikan cekodok dan kek..

salam ct...
Waaa..ok seett, nanti akak letak resipi kat blog akak, saya pi skodeng...hehe

ohoeya858.blogspot.com said...

tak dtg plk idea nk brpantun kui3..
kita tak pnh tau yg tapai bleh mkn dgn santan hik3.. tima kasih la C'Mat..
kita suker tapai pulut yummyyy!!