STRAWBERRY MOIST CHIFFON CAKE

strawberry moist chiffon cake
Salam hujung minggu semua, selamat pagi. Hmmm 2-3 hari ni kan mat rasa macam tak sedap hati saja, hari ni ok sikit dah.. Ntah lah kan, sebenarnya mat gebu amat takut sekali kalau ada kata2 dan usikkan yang membuat kan orang lain terasa hati, maklumlah, mat gebu ni ada kala terbabas juga sikit..harap maaf yea pada sesiapa yang terasa hati atau ada usik gurau mat gebu samada di blog atau di YM yang membuatkan anda rasa kurang selesa. Sebab semalam mat berada dalam tahap boring terlampau, maka mula lah melakukan kerja2 gila, tapi tak de lah sampai nak bakar rumah atau bunuh orang, cuma mat buat kek chiffon, resipi ni kan sebenarnya mat gamble habis, derhaka terlampau, tapi alhamdulillah menjadi dan sedapp....macam masuk bakul angkat sendiri kan...apa nak buat, memang dah sedap waa cakap sama lu beb!!!..

P1230275
Nampak macam kecut je, hehehe, sebenarnya mat ada campur strawberry segar yang didadu dalam dia, jadi bila dah masak, buah segar mesti jadi kecut kan, tu yang kek nampak macam ada lobang2 sikit. Ada juga yang bertanya mat pasal kek chiffon ni, tak perlu ke lanser tin dia dengan mentega atau minyak. Yang mat tau lah dari pengalaman membuat, memang tak perlu, sebab kita menggunakan acuan khas ala2 tube pan yang boleh ditanggalkan. Acuan ni memang untuk buat kek chiffon, kalau guna acuan biasa pun boleh, tapi bahagian dasar tin perlu disapu mentega dan dialas kertas minyak, tapi bahagian tepi dia tak payah sapu mentega. Lagi satu apa yang mat buat, bila masak saja, keluarkan dari oven dan terus terbalikkan atas jaringan dan biar sejuk dalam keadaan terbalik...hmm ok jom semak resipi pulak...

BAHAN A :-)
4 kuning telur gred "B"
25 gram gula halus
50 ml minyak jagung
50 ml susu segar
100 g tepung naik sendiri (self-raising flour)
1 camca teh strawberry emulco

BAHAN B :-)
4 putih telur gred "B"
60 gram gula halus
Secubit cream of tartar@ 4-5 titik jus lemon

BAHAN C :-)
6 - 7 biji strawberry didadu
Strawberry segar untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, sediakan tin chiffon bersaiz 9 inci, tak perlu disapu dengan mentega. Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, masukkan kuning telur bersama gula, kacau hingga sebati dan gula larut, masukkan semua bahan2 "A", kacau rata dan ketepikan.
  3. Dalam mangkuk pemutar yang kering dan bersih. Putar putih telur hingga berbuih, masukkan gula dan cream of tartar dan terus memutar pada kelajuan tinggi hingga kental (bila mangkuk adunan diterbalikkan, putih telur tidak jatuh). Bahan "B"..
  4. Cedok 1/3 putih telur tadi dan gaul dalam adunan no. 2 dengan kaedah kaup balik. Masukkan baki putih telur dan gaul rata, pastikan guna teknik kaup balik. Masukkan strawberry yang didadu tadi dan kacau rata.
  5. Tuang dalam tin chiffon dan bakar selama 1 jam - 1 jam 10 minit atau hingga masak. Bila masak kek akak sedikit mengecut dibahagian tepinya. Keluarkan dari oven, terbalikkan atas jaringan dan biar sejuk dalam keadaan terbalik.
  6. Bila sejuk, sisip tepi kek dengan spatula besi atau pisau, keluarkan kek, dan sisip juga bahagian bawahnya. Terbalikkan dalam pinggan sesuai, kalau suka hias dengan strawberry segar atasnya...

Post a Comment

14 Comments

  1. salam..sedapnye kek tu gebu...stoberi suka sangat...nak sepotong

    ReplyDelete
  2. Salam...saya nk tnye tuk cara membuat no.2 kite masukkan kuning telur bersama gula, kacau hingga sebati dan gula larut, masukkan semua bahan2 "A", kacau rata dan ketepikan tol x?huhu bukan bahan "B" kan...saya memang xpenah miss tgk resepi cik mat hari2...huhu n nk try wat chiffon nih...xtahan tgk stroberi tuh

    ReplyDelete
  3. salam nur...
    Hmm, dan lembut..senang2 boleh cuba yea nanti..

    salam aqil..
    Ok, yang kacau hingga sebati tu bahan2 B.. manakala, putar putih telur sampai kembang tu tu bahan A. Kalau pun nak tengok resipi kek2 chiffon yang lain, boleh tulis "kek chiffon" kat "search" di kanan blog saya tu dan klik...

    ReplyDelete
  4. atie mmg failed bab buat cake chiffon nih.. fobia nak buat pon..

    ReplyDelete
  5. adoi menggoda dan tergoda.. huihhhh

    ReplyDelete
  6. salam, cik mat.. rasa macam nak terkam... hik2...

    nak tanya, teko tu memang ada air atau gimmick jer.. kalu ada air, saya serang umah cik mat sekarang juga

    ReplyDelete
  7. Abg Mat..
    kalau resepi suruh tarok telur gred A..tapi telur gred A takde ganti gred B atau C tapi tambah lagi sebijik ok ker? atau tayah tambah telur..ker ada tips?
    kenkadang semua bahan dah ada...tinggal telur ajek lain gred, satu kerja plak nak g beli lain...huhuhuhu..

    ReplyDelete
  8. salam atie...
    Hmm, apa kata cuba lagi..insya allahh menjadi.

    salam aeinio...
    Hehehe, terima kasih.

    salam sari yusa..
    Teko tu yeaaa...hehe, shh dediam. yg tu xsen jee, sebab tinggal 1 cawan tu saja air kopi..

    salam eryn...
    kalau tak de, boleh ganti dgn gred B, tak pe guna je sama kuantiti dengan gred A, kalau gred C mungkin kena lebih kan 1 biji..

    ReplyDelete
  9. hoyeiii... terima kasih abang Mat..
    leh bikin petang nih resepi muffin pisang abg mat..harap2 jadik..kekekekek

    ReplyDelete
  10. Salam Mat,
    Kek chiffon ni mmng kegemaran akak tau....tak kiralah perisa apa...kalau mkn tak kenyang2...suka cuil2 tu..tak payanh potong2..kah3..

    ReplyDelete
  11. aduhhh sweet nyer rupe chiffon cake ni C'Mat.. Oeya suker cake ni tak kira perisa tapi tak pnh try buat (sebenornye tak pandai he3) :)

    ReplyDelete
  12. Slm...smlm sy da try buat kek ni...tetp knpe buah strawberry nyer melekat pd acuan? kek shj yg keluar jd "kek berlubang" gerammmm.....

    ReplyDelete
  13. saya dah try chiffon gula melaka..tapi GAGAL..dah 3 kali try...help me encik Mat..

    ReplyDelete
  14. salam cmg..saya review blog anda..minta share link+picts :)

    love,
    hermyza

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.