BEN ASHAARI

Saturday, October 30, 2010

NASI DAGANG.

nasi dagang
Salam semua untuk mengunjung blog DTS, dah minum petang. Ok kali ni mat letak nasi dagang, tapi kan, ikan tongkol tak de pulak, ada ayam saja, boleh jee lah. Cuma resipi ayam tu malam nanti yea mat letak, kang semua all out melopong leer mat gebu, tak dak N3 dahh. Bagi mereka2 yang dok diam dan berasal dari belah negeri2 pantai timur macam Kelantan, Terengganu, Pahang dan sebahagian daerah Johor seperti Mersing, mereka dah biasakan makan nasi dagang, cuma yang mat tau di Kelantan nasi dagang dia ada bercampur beras bewarna coklat. Sebenarnyakan nasi dagang ni iras2 nasi lemak, cuma berkukus. Kali ni mat campur nisbah 1.5 : 1, iaitu 1.5 beras wangi dan 1 bahagian beras pulut, kedua digaul, cuci dan rendam 4 jam. Ok jom kita tengok macam manalah mat gebu masak agaknya kan...

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram beras siam wangi
200 gram beras pulut
600 ml santan segar*
3/4 camca teh garam*
1/2 camca teh gula*(*disatukan dan kacau rata)
7 biji bawang merah, hiris halus
1 inci halia, hiris halus
1 camca teh halba
1 helai daun pandan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Beras siam wangi dan beras pulut digaul rata, cuci beras, dan rendam 4 jam. Kemudian toskan. Panaskan kukusan, alas kukus dengan daun pisang, cucuk sedikit daun pisang tadi agar wap panas boleh lepas.
  2. Masukkan beras dalam kukus bersama daun pandan dan kukus selama 15 minit. Kemudian, alih ke dalam bekas. Satukan hirisan bawang merah, halia dan halba tadi, gaul bersama nasi. Tuang santan 1/2 bahagian, gaul rata dan tuang kembali ke dalam kukus. Sambung kukus selama 15 minit. Kemudian, keluar dan tuang baki santan, sambung mengukus 30 - 35 minit lagi.
  3. Bila nasi masak, kareh kan biar ianya berderai, masa ini nasi kelihatan agak lekit, tapi bila suam ia akan menjadi cantik. Hidangkan bersama acar mentah dan gulai ikan tongkol atau ayam...

7 comments:

Mas said...

rajinnya che mat ni, buat nasi dagang plak...terliur tengok...yang dalam pinggan tu mas ambik yer, ngan lauk sekali...he..he...

Mat Gebu said...

salam mas...
Saya buat sikit je, guna kukus kecik..pstt. nak bagi tau, hehe, 1/2 dari resipi diatas saya buat...dediamm eks..hehe

Mimiey.. (^-^) said...

salam abg mat..
sedapnye abg mat nasi dagang. mak sy pn dh lama xbuat nasi dagang. nasi dagang kt kelantan mmg kaler die warna koko,tu yg membezakan nasi dagang kelantan n t'ganu... sy bantai je 2 2 jenis, tapi dh namanye ore klate,mst prefer nasi dagang sendiri,hehhehe... nk mintakla sepinggan abg mat,de lagi ke?

::wan fadhilah:: said...

hohoho.. bestnya.. rindu nak makan nasi dagang.huhu.. tpi ngan ikan tongkol gak baru masyuukk~~ hehehe

Ummi said...

Waaaaa...tadi makan kenduri...kalau esok pekena nasi dagang...makin lemau la akak, naik malas ke dapur..hehe..tu pun hb suh kukus pulut esok, habiskan beras pulut Pdg Besar hari tu..huhuuuu...Sedapnya la tgk nasi dagang ko tuh..

SUBUH HARI MANDI DI KALI
LEKA MEMBASUH HINGGA TENGAHARI
KENAPALAH MAT GEBU KEJI SEKALI
TAK RETI-RETI KE NAK HANTAR KE MARI

sub..sub....

Mat Gebu said...

salam mimiey...
Yeaa betul, yang kelantan nya ada campur beras cekelet2 tu kan, lawaa..

salam wan..
setuju, dgn ikan tongkol juga sedap, tapi dah tak de, belasah jee lah ayam..hehe.

salam kak ummi..
waahh ye ke, selamat menjamu selera, gantung piuk lagi..hmm saya frust semalam, sakit hati pun ada..nanti Isnin cita eks..jawab pantun kejap....

REBIT COMEL TIDUR TAK LENA,
SEBAB TERLEBIH MAKAN LEPAT,
MACAM MANA NAK HANTAR KE SANA,
JAUH BEBENO MAT GEBU TAK LARAT..

ohoeya858.blogspot.com said...

adehhh.. mai sepinggannnnnn :)