GULAI SIPUT DAUN SELASIH

Gulai Siput Daun Selasih
Salam semua, cakk!! hehehe, dah malam baru dapat on9 semula. Tadi petang mat pi beraya sekejap..kesian kan aku dah hujung2 baru dapat beraya..tak pelah, janji pergi. Hari ni mat masak beberapa juadah, tapi tu lah semuanya jenis yang amat menyeram kan. Kena lah faham, menu permintaan kena lah kita laksanakan. Macam abah mat dia suka makan siput sedut, mat pula jenis aiman tak kesah, makan sebiji dua pun ok dahh...bukan benda kegemaran, tapi itu batang keladi mat suka..pstt, ada juga orang lelaki "pantang" makan batang keladi..hmmm, ada lah tu sebab2 tertentu kan.. Ok cukup lah membebel, mat kongsi resipi walau pun mat tau dah banyak kali keluar di blog perihal gulai siput nihh...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg siput sedut
1 pokok keladi sayur
1 genggam daun selasih
2 batang serai
2 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
300 ml pati santan
1200 ml santan cair
10 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci cekur*
1 inci belacan*
1/2 inci kunyit hidup*
3 biji buah keras*
4 biji cili merah*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Siput dicuci bersih, kerat hujungnya anggarn 3 senggan. Masukkan dalam bekas berisi banyak air. Cedok siput keluar dengan tangan dan letak dalam tapis, tujuan untuk meninggalkan serpihan kulit siput tadi. Batang keladi, dibuang kulit luar, kerat sederhana panjang dan celur sekejap saja dalam air mendidih yang telah dicampur sedikit garam dan asam gelugor. Angkat dan toskan.
  2. Masukkan siput tadi ke dalam periuk bersama bahan kisar halus, asam gelugor dan serai titik, kacau rata dan masak hingga mendidih. Tuang santan cair, kacau dan bila mendidih, masukkan pati santan bersama batang keladi tadi.
  3. Perisankan dengan garam secukup rasa dan sedikit gula, masak sekejap dengan api sederhana sambil dikacau selalu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan selagi hangat...

Post a Comment

2 Comments

  1. wah! sama pulak menu kita ye.. tapi saya tak laa buat grand cam cik Mat punye.. 1st trial laa katakan... huhu..

    ReplyDelete
  2. salam eja..
    Wahh.,serasi tu nampak nya...hehee

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.