KEK LAPIS BLUEBERRY

Kek Lapis Blueberry
Assalammualaikan, salam Isnin...Aduhh lepak koo pak tua ni hari, jadual ku padat, dari lepas sahur hingga masa mat menulis N3 ni, baru je selesai berkemas2 dapur..Biasalah kalau dah buat kerja wajib kena kemas. Ada juga mat dengar orang lelaki rajin memasak, tapi part nak kemas tu malas gila..hahaha, mana boleh gitu beb, kalau dah buat kerja mesti kasi settle baru lah gentlemen, alah setakat cuci pinggan, periuk tu semua, tak tercuit ke macho an anda sikit pun, serius waa cakap nihh.. Ok berbalik pada landasan asal, mat nak share kek lapis blueberry yang mat buat pagi tadi. Resipi adalah olahan dari resipi kek lapis ice-cream soda. Jom kita jeling2 manja resipi dia...

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 g mentega berkualit tinggi (mat guna "Golden Churn")
120 g gula halus (mat letak 100 gram saja)
1/2 camca teh ovallate
6 biji telur gred A
220 g susu pekat manis
100 g horlicks
1 1/2 camca teh bluberry paste
1 camca teh pewarna "ungu-violet"
160 g tepung Hong Kong
Secukupnya bkueberry filiing

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Lenser tin berukuran 7 inci x 7 inci x 3 inci dengan mentega. Alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Panaskan oven pada suhu 190C, api atas dan bawah.
  2. Putar mentega bersama gula halus selama 7 - 8 minit pada kelajuan tinggi. Masukkan telur satu persatu, jarak waktu 1 minit untuk setiap biji telur. Putar hingga betul2 kembang dan pekat.
  3. Pada kelajuan sederhana, masukkan susu pekat manis dan horlicks, putar 2 - 3 minit hingga rata dan sebati. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung Hong Kong sedikit demi sedikit hingga habis, putar hingga rata, jangan lama sangat.
  4. Bahagi kan adunan kepada 2 bahagian, satu biar pada keadaan asal dan satu lagi letak blueberry paste dan warna ungu-violet, kacau rata2.
  5. Masukkan tin dalam oven selama 2 minit, keluarkan dan sudukan 3 1/2 camca besar adunan plain, ratakan dan bakar hingga masak. Lapis kan adunan plain sekali lagi dan sudukan beberapa bahagian dengan blueberry filling pada adunan kek tadi, bakar hingga masak, kali ni guna fungsi api "grill".
  6. Bila masak, lapiskan dengan adunan blueberry pulak sebanyak 2 lapisan. Tekan sedikit perahan lapisan kek yang telah masak. Jika ada gelumbong udara, cucuk dengan lidi sate.
    Ulangai dengan lapisan plain sebanyak 2 lapisan dan juga diletak sedikit bluberry filling. Buat hingga siap. Sejukkan sekejap dan keluarkan dari tin, biar sejuk atas jaringan...

Post a Comment

4 Comments

  1. salam cikmat..yang ni nak masukkan dlm list nak buat untuk raya..tapi ade jem roselle jerk..emm nak kene derhake la ni..halal yea cik mat hehe agak2 brape lame boleh tahan kek lapis ni erk?

    ReplyDelete
  2. Salam Mat..
    Selamat bersahur..
    Erm, cantik, maniiis jer color kek dwi beri mat.. cam anak dara sunti, hehe!

    ReplyDelete
  3. ooo nak buat lah kalau virus r datang..semua bahan dah ada kat umah ni..

    macam biasa hasil kerja mat memang best

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum mattt..
    nih yang aku terasa nak beraya umah ko nih! haii napelah jepong ngan sedenak berjuta2 batu!! Selamat ari raya mat, maap zahir batin.. makan kek2 tuh jgn lupe aku! sob sob sob..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.