BEN ASHAARI

Friday, August 27, 2010

TAUHU TELUR BERKUAH DAGING

Tauhu Telur Berkuah Daging
Assalammualaikum semua, apa khabar?...Malam semalam mat tak masukkan apa2 N3, tapi petang ada kan. Bukan apa, semalam dan hari ni juga, keadaan kesihatan tu agak kurang, walaupun demam semua dah ok, tapi suara masih dalam keadaan yang tidak menyenangkan. Skip air batu sudah, makanan bergoreng sudah..hmm, tak pe lah sabar jelahh dugaan kecil Allah nak bagi, kita terima saja lah. Hari ni mat masak ala2 lauk orang sakit je lah, nak makan pedas2 tak boleh koo, kang sampai raya tak de suara..macam mana..habis lah peluang nak borak sakan sampai banjir!..hehehe.. Ok jom kita semak resipi senang ni, mat masak lewat, jam 5.30 petang tadi...hehe.. (masa mat tulis ni, rasa geram tiba2 datang.. Bila tengok kat Buletin Utama TV3, kesah "abang kandung IBLIS" yang merogol 5 adik beradik perempuan nya sendiri!!.. Ya Allah!!...Dasar perangai binatang..kalau orang macam tu kena simbah asid ke, tak de lah aku heran sangat!...)

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram daging batang pinang, hiris nipis, cuci dan toskan*
2 ulas bawang putih, tumbuk halus*
1 inci halia, tumbuk halus*(*digaul rata dan perap 25 minit)
1 cawan bunga kobis, dipotong sekuntum2
10 keping cendawan black fungus, potong, cuci dan toskan
2 tiub tauhu telur, potong 8 setiap tiub, goreng garing
2 biji cili merah, hiris serong
1 biji bawang besar, hiris berbaji
1 ulas bawang putih, hiris halus
1 camca besar sos tiram
3 camca besar kicap cair
1/2 camca teh cuka makan
Garam secukup rasa
1 liter air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih hingga harum, masukkan daging, kacau rata dan masukkan sos tiram dan kicap air. Tuang air, kacau dan biar mendidih. Bila daging empuk, masukkan cendawan black fungus.
  2. Kecil kan api dan biar reneh seketika. Masukkan bunga kobis, cili merah dan juga sedikit garam jika perlu. Tambah cuka makan dan tauhu telur goreng tadi, kacaua perlahan dan masak sekejap.
  3. Rasa dan jika ok, boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 yang lain. Selamat mencuba untuk semua.

3 comments:

Chempaqa said...

salam cik mat
x sihat lagih ker?..kesiannya..x mengcookies & mengetat lah yer...x per..raya nanti guna bahasa isyarat jer..mcm yg kat TV1 tuh..kompem..gempak gak...ya amponnnnnnnnnnnnnnn....take care ..

Mat Gebu said...

salam chemp..
Hahaha, sehat dah cuma suara ni je, seksi sesangat...kodok dengar pun pingsan..Kukis dan buat 3 jenis...nak masukkan N3 je lom sempat lagi...hehe

Sis-Lin said...

wah mat..itu kodok pingsan..klu aku yg dengar, mau terkucil2 gelak guling2..sbb tu aku nk col, tp takut salah sore..hehehe *jgn mare Mat...

ko dh bt 3 jenis eh..wah2 aku ni 1 pun x siap lg...cam malas je thn ni, sbb mcm2 hal tu yg jd malasss nak raya..huhuhuu