BISKUT NESTUM GAJUS

Biskut Nestum Gajus
Assalammualaikum, salam sejahtera..Cakk..hehehe, hari ni bermulalah mat akan share resipi biskut raya..ada tu resipi baru, resipi ulang tayang dan ada juga resipi rekaan serta penderhakaan yang telah mat lakukan. Nak tayang juadah berbuka puasa, rasa macam biasa2 sangat. Memandangkan kita dah masuk 18 ramadhan dan tak sampai 2 minggu lagi dah nak menyambut Syawal (insya allahh jika diizinkan oleh Nya..), mat share dulu resipi pertama biskut raya tahun ni. Kalau ikut teknik asal, biskut ni hanya dibulat2kan, leperkan sedikit dan bakar, tapi mat canai dan terap, cuma ada sikit kesulitan memandangkan teksture bancuhan itu sendiri agak kasar. Jadi terpulang pada anda, nak terap macam mat, atau lebih mudah, bulat2 kan, susun dalam dulang pembakar dan tekan sedikit biar leper, pasal menghias tu ikut kreativi masing2 yeaa..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan nestum origanal, diramas kasar*
1/2 cawan gajus, kisar tapi jangan terlalu halus*
1/2 cawan tepung gandum*
1/2 camca teh baking powder*(*A)
1/2 camca teh esen vanilla
1/2 cawan gula aising
2 kuning telur
4 camca besar mentega (mat guna jenama "Anchor")

BAHAN HIASAN :-)
Kuning telur
Coklat masakan, dicairkan dan campur dengan sedikit lemak sayur
Gula manik warna-warni

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam satu bekas, gaul semua bahan bertanda (*A) hingga rata. Ketepikan. Dalam mixing bowl, putar mentega dan gula aising hingga sebati, masukkan kuning telur dan terus memutar hingga sebati. Perlahanlan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, masukkan esen vanilla, gaul rata hingga bersatu. (jangan putar lama2)
  2. Bagi doh kepada 2 bahagian. Ambil 1 bahagian, canai antara 2 keping plastik bersih setebal 0.5 cm. Terap dengan acuan kegemaran. Susun dalam dulang pembakar, sapu dengan kuning telur, buat hingga siap. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit atau hingga masak. Sejukkan atas jaringan.
  3. Hias dengan coklat cair dan tabur dengan gula manik warna-warni. Biar coklat mengeras baru disimpan dalam bekas kedap udara...

Post a Comment

5 Comments

  1. che mat, 2 nestum tu banyak mana yer sukatannya...kalau peket besar ke kecik...

    ReplyDelete
  2. salam mas..
    Hehehe, dah edit balik, maklumlah, baru lepas makan ubat..mata blur2...alasannn kannn....

    ReplyDelete
  3. 'penderhakaan' yek... jgn cm... kene sumpah ko nanti! hikhikkk

    selamat berpuasa cm!

    ReplyDelete
  4. salam en mat..
    agak2 adunan camni dapat brpa biji biskut ye...maklumla bru nk bljr 'mangukis'...tQ

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.