BEN ASHAARI

Thursday, August 26, 2010

ACAR NENAS

Acar Nenas
Salam sahur semua.. Hari ni dah masuk 16 ramadhan dan bermakna tinggal 2 minggu lagi bulan Syawal akan menjelma, insya allah..cepatnya masa.. Pagi ni mat kongsi resipi acar nenas. Sesuai sangat ni makan dengan nasi mentega kismis semalam tu, atau nasi beriani maupun nasi dagang. Resipi senang sangat, jadi bila dah senang tak boleh lah nak bebel's banyak2... Mat gebu biasa lah, kalau moody pun bebel, tak moody lagi lahh....cuma mat ni kan pemalu orangnya, ahaks ...serius koo, tak caya tanya mereka2 yang pernah datang...haa nak senang tanya Ben..dia pernah datang dulu..kan Ben....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji nenas madu kecil
2 biji bawang besar, belah 4 setiap biji
4 ulas bawang putih, belah 2 setiap ulas
1 inci halia muda, hiris halus
1/2 camca besar udang kering, cuci, rendam 10 minit, toskan dan tumbuk halus
1 biji lada merah, belah 2
1 biji lada hijau, belah 2
1/3 cawan cuka makan (mat guna jenama JALEN)
1/2 camca teh serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa
1 kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntuk bunga cengkih
2 biji buah pelaga

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Nenas dikupas, belah 4, buang empulur dan hiris sederhana tebal untuk setiap belahan. Gaul dengan serbuk kunyit rata2 dan ketepikan.
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga, bawang besar, bawang putih dan halia hingga harum, masukkan gula (anggaran 1 camca besar) dan garam secukup rasa. Kacau rata.
  3. Tuang cuka makan, kacau dan masukkan nenas dan cili belah. Kacau dan biar masak hingga kuah pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Angkat dan hidangkan.

3 comments:

Sis-Lin said...

mmg betul tu..ko mmg pemalu..tp aku lg le malu..ahakksss

mat, dulu mak aku rajin bt acar nenas ni...skrg ni malas nya dia...klu teringin nak makn kan, seminggu bru dpt ko..huhuhu

ampunnn makkkkk...kekekeke

Kamsiah said...

salam..
fulamak...5 star beb..!!

radzilah Rahim said...

My fav. Dlu msa kt uni klu blik cuti semester msti arwah mak sy akn mskkn. Mkn ngn nsi putih pns pn bole lyn. Alhmdulillah smpt bljr buat sblm mak pergi. Alfatihah utk mak.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.