BEN ASHAARI

Monday, June 28, 2010

URAP PEGAGA DAUN CEKUR

Urap Pegaga Daun Cekur
Assalammualaikum semua, dah makan tengah hari ni.. Hari ni mat masak paling ringkas dan senang, dah lah tu lewat pulak memasak..Biasa lah ada urusan yang perlu dibereskan. Semalam abah mat masa pi Muar dia beli pegaga dan pokok cekur. Jadi boleh buah urap. Orang2 jawa memang suka makan urap2 macam ni, kira salah satu benda penting untuk nasi "ambeng"...alah nasi yang makan dalam dulang beralas daun pisang tu..dan di letak pelbagai variasi lauk, tapi semua lauk-pauk jenis kering2..tak boleh yang berkuah....Resipi urap ni biasa2 saja, macam orang lain buat juga...tapi mat letak juga lah resipi senang ni, kot2 ada sesiapa nak try buat nanti.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
400 g pegaga yang telah siap di bersihkan, cuci dan tosk kering
10 helai daun cekur yang muda, cuci, tos dan dimayang halus
1 cawan kelapa parut putih
1 1/2 camca besar udang kering, cuci dan rendam 10 minit, toskan*
3 biji cili merah*
3 cm isi cekur*
1 cm kunyit hidup*
1 ulas bawang putih*
6 biji bawang merah*
1/2 inci belacan*
1 camca teh gula*
Sedikit garam*(*ditumbuk lumat)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pegaga tadi dibuang akarnya, hiris kasar. Daun cekur dimayang halus. Ketepikan. Kelapa parut tadi disatukan bersama bahan tumbuk lumat dan gaul rata2, rasa dan jika perlu tambah sedikit lagi garam.
  2. Gaul kelapa tadi bersama pegaga dan daun cekur, rata2. Masukkan dalam kuali dan goreng tanpa minyak selama 2 - 3 minit. Angkat dan hidangkan bersama nasi.

12 comments:

Fräulein Nurul said...

salam,
mcam best jer..kalau tak letak isi cekur x pe ke?
kat depan umah de pokok cekur tp x penah try masak..hehe

Kniedaz said...

Kegemaran saya ni Cik Mat..kalau di Penang diorang wat kerabu tak buh daun cekur dan guna kerisik tapi sebab saya dah biasa makan kerabu ada daun cekur dan jenis kering, usaha cari di pasar..skang hubby dan family belah penang pun suka ngan kerabu ni..saya suka buh timun buang empulurnya.. ^_^

seri UMI said...

haiii cik mat..

lama dah seri follow blog cik mat.. i likeeee blog u..
haah kan biasanya orang jawa letak urap kalo kat nasik ambeng.. n jawa panggil urap tuh 'kluban' huhuhu

p/s: eh cik mat nak tanyer la..seri dh try wat nasik beriani karam tuh.. maser rebus nasik tuh letak aper lagik selain daun pandan ekk..naper nasik cik mat nampak kuning..nasik yg seri rebus putih ajer..? kabo la cik mat..seri frust tau buat arituh..

Wana Yusuf said...

Salam cik mat!
Tengok gambar je dah tau mat masak memang sedap.....Urap ni makanan nostalgia sebab masa kecik2 mak saya selalu buat!! Tengok urap mat ni teringat pula mak saya kat kampung ....

hana said...
This comment has been removed by the author.
hana said...

salam encik...
nih meja no 8 order nasik goreng usa ka?? nanti jgn luper bayar kat kaunter taw ncik! klu tk mo bayar kita wat sistem barter ganti sama itu urap! aci kaa??? ahhh! lantak lah! aci kat India! muahahaaaa...

ain said...

perfect dish for lunchh!!!! gtee bertambah2 nasi bila makan! klu ada ikan kering, peh..lg la semangat!!

Azita Zain said...

aduiii cik mat! dah 2 ari tak pekena nasi ni! tengok lak urap ni....adoyaiiiii.....terliur! terasa2 kat anak tekak dah. abis tu camana?

Mawar Melati said...

sedapnye... orang jawe panggil cekur nih kencur.. ade nasik putih pun dah cukup, haha~

Yatie said...

Salam Che Mat,
Uish mmng sedaplah urap ni...lagi2 ada cekur tu...wangi je...kalaulah dpt rasa betul2....sedapnya...

Azreena said...

Urap = Keluban (panggilan Jawa)

Betul ke cik mat? tapi tengok bahan2 mcm keluban je..mungkin benda yang sama,cuma panggilan di Johor dgn jawa selangor lain sedikit.

Sri said...

Kalau org jawa Panggil keluban. Tapi pakai kacang panjang & taugeh yg direbus/ celur. Mkn dgn Ikan & kacang tanah, tahu & tempeh yg digoring. Kalau masa kecik2 tiap Kali hari lahir, arwah Mak slalu Msk kan utk Anak2 nye.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.