BEN ASHAARI

Friday, June 25, 2010

SERAWA PULUT DURIAN.

Serawa Pulut Durian
Salam Jumaat yang mulia untuk semua pengunjung dan followers blog mat gebu...tuu diaa, nampak macam skema sungguh kann. Jangan terkejut belum petang sangat dah muncul "Serawa Pulut Durian", ini semua atas permintaan ayahanda mat, kesian kan, apa lah sangat buat benda2 macam ni kalau nak dibandingkan jasa2 dia. Perasan tak durian yang tertonggok seulas atas pulut tu?, seksi kan...Bukan apa, teringat dulu mat ada letak resipi dan pic serawa, lepas tu ada yang komen kat gambar, siap tanya "Cik Mat!, tu durian ke apa?"..erkk, dah nama serawa durian kan tentulah durian, habis tu ingat bawang besar ke?..Jadi untuk kali ni mat tonggokkan seulas durian yang BESARRR punyaaa....amacam, puas hati?.. Dua hari lepas masa mat tengah chat dengan seseorang ni, tiba2 ada sms masuk, kata durian ada kat luar. Rupanya ada kenalan kami hantar durian..Hmm, bess juga, exceli mat bukan lah jenis melantak durian sangat, cuma kalau ada tu boleh lah dibuat "tempoyak"...Yang ni wajib wooo, kalau orang2 Negeri Sembilan dan Perak, tak makan, depa boleh kena buang negeri, tapi ada juga sedara mat yang suami mereka orang Jawa, tak makan tempoyak termasuk abah dan abg mat. Mat gebu?...Pendek kata aku ni semua boleh masuk...tak de hal punya, dari keju sampai ke budu, semua ok....jalannnnn!..

BAHAN KUAH SERAWA :-)
1 biji durian, keluarkan isinya
1 liter santan
1 ketul gula melaka, hiris halus*
1/2 cawan gula pasir*
1 helai daun pandan, disimpul*
2 cawan air*(*disatukan, masak dengan api kecil hingga gula larut, tapis dan ketepikan)
1 helai daun pandan, disimpul
1 camca besar tepung gandum*
3 camca besar air*(*dikacau rata2)
Secubit garam
Gula, jika perlu

BAHAN PULUT :-)
500 g pulut, cuci dan rendam 30 minit, toskan
350 ml santan cair
1/2 camca teh garam
1/2 camca teh minyak masak
1 helai daun pandan, disimpul

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK PULUT :- Panaskan kukusan. Pulut tadi diletak dalam loyang, masukkan daun pandan, santan, garam dan minyak masak. Gaul rata dan kukus dengan api besar selama 20 minit. Kareh pulut tadi dan sambung kukus 5 minit lagi hingga betul2 tanak.
  2. UNTUK KUAH SERAWA :- Dalam periuk, satukan santan, gula merah, durian dan jerang atas api hingga mendidih, guna api perlahan. Masukkan secubit garam untuk bagi rasa lemak. Biar mendidih perlahan, rasa dan jika kurang manis tambah sedikit lagi gula. Tuang bancuhan tepung gandum dan masak 2 - 3 minit lagi hingga kuah pekat. Matikan api.
  3. UNTUK PULUT SERAWA :- Senduk pulut secukupnya ke dalam bekas sesuai, tuang kuah ikut banyak mana yang anda inginkan, boleh dimakan. Kuah ini juga sesuai dimakan bersama roti, lempeng dan juga serabai...

13 comments:

Bai said...

sedapnya!!!

Anna Qawina said...

ishk...apahal durian tu posing gitu? mmg betul2 menggoda iman ni...buat masa ni takleh mkn pulut lg, takut sakit urat...hihi

Azrul Hisham said...

gambar yang buat saya telan air liur banyak kali...huhu :)

aima said...

ye aar...posing durian tu mmg jahat...tiba2 rasa nk p cari durian...

aima said...

ye aar...posing durian tu mmg jahat...tiba2 rasa nk p cari durian...

ijayuji said...

cikmat kita nak ketawa :D ahahahahaha..... adoilahhhh geli ati pulak citer tang serawa durian tu :D baru nak ckp amboii besor sungguh durian yg tertonggeng tu rupanyer ada kisah! hihihi.....tak tahn nak gelak lagi tang bwg besor tu! ahahahaha...

GBD said...

ish...tetiba je rasa teringin nak makan pulut durian, tabur gula pasir lebih sikit pastu tu curah santan..yummmyyyyy...

My Life My Journey.. said...

sedapnya Matt, kat sini memang tak merasa la durian can tu.. kalau ada pun mahal gila n tak brp fresh..!!!

hana said...

matttt...apa kebende yg tgh tertonggeng posing maut tuhhh?? huwaaaaaaaa.. haku mencik sama matgebu! chowwwwww terjun katil!!

naqhiah khalida said...

seksinya durian tuh..~_^

Aishah@Ariffin@Aqil said...

salam cikmat...
terliur noi nengok cikmatnyer dorian tu...nak cikitttttt....

Amir Izzat said...

salam,

wah!! sedapnya..selalu menjadi idaman di hati. Hurm..kalau memasak kat sekolah nanti..buat serawa pulut durian pun boleh gak nie..hehe..

mesti cikgu terpukau..tapi durian nak cari kat mana sekarang nie? hehe...

memang tergugat nie..kih3

ummu_hanis said...

serawa durian????
ahaksss.... maaaaaaat.
terseksa hakak... kene la jgk buat yg ini gamaknye.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.