BEN ASHAARI

Thursday, April 22, 2010

GULAI NANGKA DAUN SALAM.

Gulai Nangka Daun Salam
Salam semua, ok N3 terakhir malam ni mat nak share satu masakan kampung yang femes lah tak kira dibandar atau kampung. Rasa2 mat negara seperti Singapura, Indonesia dan Brunei pun mungkin ada masakan seakan2 ini. Kalau sebut gulai nangka, semua orang sedia maklum yang masakkan ini menggunakan nangka muda sebagai bahan utama, dan dicampur samada daging, ayam atau ikan kurau masin sebagai perencah atau kata orang2 tua "ambik rasa".... Ok atas permintaan, mat pun memasak lah satu resipi yang rasanya dah letak juga dulu kat sini, cuma versi yang ini mat letak"daun salam", ianya begitu sinonim dengan orang2 Indonesia, sebab mereka menggunakannya begitu meluas dalam masakan, terutama masakan "Guddeg". Dulu ada orang kata daun salam = bay leaf, tapi tak sama langsung, mungkin dari segi rasa tu ada sikit2 kesamaan, boleh juga lah dikatakan ianya bay leaf versi asia. Untuk kali ni mat campur kan daging sebagai perencah....psttt...daun kering dalam gulai tu, daun salam yeaa..bukan daun kering yang jatuh dibawa angin...hehehe..
Align Center
Ok..ini rupa daun salam yang mat ambik di rumah sedara yang terletak di Kampung Kayu Ara Pasong, di Pontian tempoh hari, pokoknya besar dan kalau nak ambik, petik daun yang tua, kering dan boleh digunakan dalam masakan Daun salam ni, yang tua baru bau dia sedap dan bila dikeringkan, rasanya kekal. Nanti2 nak cuba lah resipi "guddeg"..nak pi tanya geng2 blogger masak2 Indonesia, pasti mereka tau....Sekarang ni kita lihat resipi gulai nangka daun salam ni yeaa....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg nangka muda, didadu sederhana besar
500 g daging batang pinang, hiris nipis, cuci dan toskan
3 batang serai, dititik
4 helai daun salam yang telah dikeringkan
1 liter santan cair
300 ml pati santan
2 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
1 biji bawang besar*
10 biji bawang merah*
4 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*
1/2 inci lengkuas*
4 biji buah keras*
1 inci kunyit hidup*
5 biji cili merah*
1/2 camca teh lada hitam*
1/2 inci belacan*
1 1/2 camca besar ketumbar biji*
1/2 camca teh jintan kasar*
1/2 camca teh jintan halus*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis serai dan bahan kisar halus hingga harum dan terbit minyak. Masukkan daging, kacau dan biar daging kecut. Masukkan nangka muda tadi, gaul rata dan tuang santan cair. Biar mendidih.
  2. Masukkan daun salam dan terus memasak hingga nangka 3/4 lembut. Masukkan asam gelugor, tuang pati santan. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula sebagai pemangkin (sesapa nak guna serbuk perasa pun ok).
  3. Masak dengan api sederhana hingga mendidih, kacau sekali sekala hingga nangka empuk. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidang kan panas bersama nasi hangat, sambal belacan dan ikan goreng/ikan masin.....hmmmmm...

16 comments:

iz-AnN عبداللطيف said...

salam malam jumaat abang mat...
bila abang mat nak buat ketupat sotong ni...ke dah buat...tingin lak nak makan yang abang mat buat...hahaha...ngidam ni...lalala...

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

salam abg mat...

aduh...ari2 ayu masak kat kedai, tapi tak bubuh daun nie.. agak2 lah..lagi mengancam...

tq abg mat............

Siti Indrawati said...

Salam Cik Mat...sedapnya gulai nangka..biasanya kalo ada kenduri kawen kat umah kita mesti ada lauk ni x pun pisang masak lemak untuk makan orang rewang,cuma x letak daun salam..

cikgu isza said...

suka gulai lemak nangka tapi nak kena gaya masaknyer.. kalau tak mahu sakit kepala.. angin lah tu..

MamaFaMi said...

Salaam Mat...

Mama kan, kalau bab bab daun ni, memang fail habis la... Yang tahu, daun limau purut, daun kunyit dan daun yang biasa-biasa je. Kot ler kalau orang pedajal bagi mama daun pokok bunga, pas tu diorang kata daun salam, mau ku gulai gak daun pokok bunga tu! Hahaha...

echah_syed said...

eh itu pulak daun salam.meh nak salam dgn daun salam ;p

mat...combi baru jugak masak lemak nangka taruk bilis.

LiTtLe^m3 said...

mat.. daun salam ni sama dgn basil leave kan?

Ummi said...

Haah la Mat, akak pun sama la dgn Mama, x kenal sgt daun2 yang jarang dijual di pasar/pasaraya nih..Agaknya kalau kamben makan daun ni akak bior jek..x tau betapa berharganya ia..hehee..eh kambeennn boleh sampai ke makan daun nih..pkok tinggi ke rendah Mat? Hehee..soklan darjah 2 keluar dah..hahaa

dila~noor said...

huih..keciknye donia nih..ayah kite pun org kayu ara pasong gak..kikiki
tp dah lamela tak blk sane dah.pakat jadi org skudai je sumenye.

daun salam ni bentuk die trlalu biase..msti ramai yg bt tak endah kalu taktau kegunaan die kan

noorcahaya said...

dulu ade pokok ni besar kat sebelah umah.. tp org takut kene hempap rumah kalo tumbang.. di bunuhnya pokok salam nih.. kalo tak mak selalu masak gulai ayam masuk daun salam.. mmg rase dia lain.. sedap sgt2.. tp.. skang kat pasar borong melambak jual.. siap bawak sedahan org tu jual... boleh petik2 lagik kalo nak bli...

hana said...

salam mat... owang sakit molot dtg nih! agak2 klu dpt gulai nangka nih kompom sakit aku baik! mintak semangkuk mat! huwaaaaa aku dh 3 malam sakit guling2 cam nak pingsan!!

rossalle said...

En.Mat.maaf tanya daun salam tu nak tanam pakai keratan ke biji, tu pun kalau tahu la kan.

mokwonik said...

daun salam nih klau tak silap mokwo bau dia seakan2 kayu manis gitu..tapi kan klau dah kering tak brape wangilah mat..org negeri sembilan biasanye campurkan daun nih dlm nasik beryani/minyak depa

Kengkawan said...

misti try ni... cuma x tau mana nak cari daun salam...

Yatie said...

salam che mat, waduh2 uweenak banget jangan nongko eke..njalok sitik...keneng opo orak...(hi3 faham tak ni...)

Mat Gebu said...

salam iz...
Uikk ketupat sotong ek....insya allah, kalau dpt sotong yg besar2 nanti...bes jugak kan..

salam puan siti...
Rasa dia kan, macam mana ek, tapi gulai tu mcm kurang muak...kata orang kalau buat lontong pun sedap letak daun salam.

salam siti indrawati...
Yeaa saya setuju, kalau kat belah utara pun depa suka masak nangka utk kenduri kendara, kalau belah Johor masak utk makan orang2 rewang..

salam cikgu isza...
Betul tu cikgu, kalau yg kalah, boleh sebu perut. Kadang2 org dulu2 ni bijak laksana dalam mem balance kan benda2 angin ni, mereka letak lada hitam...tul tak cikgu?..

salam mamafami...
hahaha, saya pun ma, 1st time tgk yg fresh tu....nasib baik mama kenal juga daun2 yg mama kata tu, at least tak delah tertipu sangat.

salam kak combi...
Hahaha, kalau pi kat pokok tu kan, sah2 kena bagi salam, lepas tu dok belai2 daun dia sebelum minta izin nak petik sedahan dua..

salam little...
Daun salam pada saya ibarat versi bau leaf orang2 asia, kalau basil tu orang2 kita panggey daun selasih atau kemangi..

salam kak ummi...
Laaa seangkatan dgn mamafami ke, tak pelah u all pun umur kurang lebih samakan..hehehe, pokok dia kan kak, kalau dibiarkan besau mcm pokok rambutan tu..

salam dill...
Wowww..orang kayu ara pasong jugakk...sudahhh...hehehehe...

salam noorcahaya...
Ha tu kan pokok dia silap2 mcm pokok rambutan...tapi saya setuju, sekarang ni kat pasar ada jual, cuma bukan semua pasar ada jual..

salam hana...
Ha, sakit mulut..kesiannnyaa koo, tu lah ni mesti ngata2 aku nihh..ahaks,,eh sapu lah madu...ingat "madu" bukan suruh carikan madu lain...

salam rossalle...
Saya ada juga tannya, ingatkan cucuk btg dia boleh hidup, tapi depa kata kena guna kaedah semaian biji atau "tut"...

salam mokwok...
Tapi yg saya tau kalau nak guna kena petik yg daun tua kan, baru ngam rasanya..yelah mokwok, kalau dah tak pokok kat rumha, apa lagi leh buat selain kita keringkan...

salam kengkawan...
Kalau takde daun salam tu tak payah letak pun ok, tapi nama dia masakan tu kena lah ubah..

salam yatie...
Alahhh koo nih jgn leer cakap jawa, aku ni jawa dah byk mix..dgn peranakan cina...kalau hana lain lah, dia jawa's tulen...