BEN ASHAARI

Tuesday, March 23, 2010

NASI DAGANG

Nasi Dagang
Assalammualaikum semuaa, jom makan nasi dagang....rasa dah lama juga tak buat, tapi dalam stok mat tak de beras nasi dagang yang kaler coklat tu, mula2 dalam kepala dah mula terfikir dan rendam beras tu sebahagiannya dengan pewarna makanan coklat jeee, tapi tak jadi lah..biarlah ianya putih, nampak suci dan murni... Resipi asal mat ambik dari buku masakan "Norzalina Nordin"..tapi kan sebelum tu nak minta maaf pada kak lina, sebab mat dah buat ikut style sendiri..minta halal yeaa...kita pun sedia maklum, buku2 masakan tu sebagai panduan dan rujukan, mereka pun tak paksa kita ikut 100%...tapi nak oter tu agak2 lah juga, jangan sampai tak jadi...membazirrrr!!!!!!...


Di samping nasi dagang dan gulai ikan tongkol & udang (resipi dalam N3 sebelum ni), ianya juga lagi sedap jika disertakan acar mentah..baru balance.. Perihal nasi dagang ni, kalau dibelah Terengganu, nasi dia lebih kaler putih...kalau di Kelantan, mereka masak dengan dicampur beras bewarna coklat khas untuk nasi dagang..... Lain kali kalau mat ada stok beras nasi dagang coklat tu, kita try masak lagi..okeyyy!!!....

BAHAN-BAHAN NASI DAGANG :-)
800 g beras siam*
200 g beras pulut*(*disatukan, gaul rata, cuci dan rendam 4 jam)
1200 ml santan
1 camca teh garam
1/2 camca teh gula
10 biji bawang merah, hiris
2 cm halia, hiris halus
1 camca besar halba

BAHAN-BAHAN ACAR MENTAH :-)
1 biji timun, disagat
1/2 biji lobak merah, kupas dan sagat
1/4 bahagian kobis sederhana besar, hiris halus
1 biji bawang besar, hiris halus
2 biji cili merah, hiris halus
1/4 cawan cuka makan
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK NASI DAGANG :- Siapkan kukusan, alas dasar kukus dengan daun pisang@aluminium foil, bocor2 kan. Beras ditoskan dan masuk dalam kukusan dan kukus 20 minit. Sementara itu, satukan santan dengan garam dan gula, kacau rata2. Keluarkan beras dari kukusan tadi dan masukkan dalam bekas besar. Gaul dengan bawang merah hiris, halia hiris, halba dan juga santan tadi (tuang sikit2 hingga habis). Gaul rata2 kemudian masukkan balik dalam kukusan, lubang2kan sikit nasi tadi dan sambung mengukus selamat 45 - 50 minit atau hingga nasi masak. Gemburkan nasi dan boleh dihidangkan bersama gulai dan acar tadi....
  2. UNTUK ACAR :- Satukan semua bahan2 acar, perasa kan dengan garam dan gula secukup rasa (mesti ada rasa manis, masam dan sedikit masin). Gaul rata dan simpan dalam peti sejuk sekurang2nya 30 minit. Hidangkan bersama nasi dagang.

16 comments:

Noorhodza said...

Salam...Thanks for resepi nasi dagang... nak cuba buat nanti.. nampak menarik jer

hana said...

salam mat!...
aku dah lama tak wat nasik dagang neh! cedapnyer mattt! ngan udang galah posing maut kat bawah sinunn bisa aku pingsan klu dapat makan! nak nak kepala dier tuH! geget kang baru taw! (owang2 'tua' cam kiter xpe kan mat mkn paler udang! lg pong otak aku dah tumpul lah! asah batu emas br bleh kot! hahahaa) nak mancing dulu!!

Kak Rose said...

mat, nasi dagang ni membuat kak rose rindu sangat dengan MIL yang jauh...mek, rose nak nasi dagang... nak mintak mat punya tentu dapat bau jek....

pB said...

kurang gemar kalau nasi dagang yang guna beras biasa campur beras pulut....

tapi gambar tu namapak sedapnyaerrrr

DALILA MISMAN RAMLY said...

sedapnyerr..nak cari kat pasar mlm la esok..nak wt sendiri xde perkakas.

shaiful said...

Cik Mat, beruntung le sape yg berjiran ngan Mat.Hari ni i x keja try masak asam pedas peranakan mcm mat ajar 2, nasi seperiok habis ko...apa2 pun tq le utk resepi u..

Ummi said...

Mat, sampai haaatiiii ko makan nasi dagang x igt nk hantor sepinggan kat ofis akak nih ha..huhuuu...Rasa nk meroyan tgk gulai ikan + udang ko tuh...menci tul laaaa...(*balik laaa..merajuk dah kitaaa..)hehee

Chempaqa said...

salam cik mat.
ya amponnnnnnnn..makanan negeriku dah kuar..hihihi..yup..sy sukamakan nasi dagang dgn gulai udang peka..kena plak dgn sambal nasi dagang ..perghhhhhhhhh..mak mertua lalu ikut belakang pon x sedar..sedappppppppppppppp..

Mat Gebu said...

salam noorhodza...
Pada tekak saya, rasa dia sedap...nanti kalau jadi buat bagi feedback yeaa..terima kasih..

salam hana...
Hahaha, tu lah koo jauh sangat, kalau dekat boleh juga tapaw2kan...eh udang tu kan sebagai penyeri majliss jeee...selamat memancing lah yeaa...

salam kak rose...
Alaa ciannyaa...rindu air tangan mak mertua yeaa...tak pe, lepas ni akak buat pulak yeaa..

salam pB...
Ooo, ye lah kan citarasa masing, tapi pulut cuma campur sikit jee..mungkin boleh guna sepenuhnya beras siam, tak yah campur beras pulut...

salam dalila...
Yeaaaa betull, saya setuju, kalau tak de perkakas, kita beli je lah kat pasar malam....beli kan saya 1 yeaa..hahaha.

salam shaifu;...
Hehehe. jiran2 saya ramai org2 cina, melayu tak berapa kerat..ooo..dah try ek asam pedas tu, terima kasih yeaa...

salam kak ummi...
Laaa merajuk kee, ishh wanita kalay dah berusia..kuat merajuk, saya fahamm sangat lahhh...tak pe..nanti saya masakkan yg lain yeaa...

salam kak chemp...
Hahaha, terguda ke kak chemp...kak, sambal nasi dagang tu mcm mana?...nak juga tau resipi dia...

miza said...

salam mat.. sedap nyer nasi dagang tu.. x penah lagi try guna beras pulut gan beras siam.. kalu beras basmati sure x jadi eh? terliur la pulak.. oh ya sambal nasi dagang tu lebih kurang sambal nasi kerabu cuma x taruk ikan.. yg kiter punya la.. coz kiter ni ore kelate.. versi kiter ada sambal kelapa tu..

Mat Gebu said...

salam miza...
Ini nak kena try juga versi kelantan..nanti2..tunggu saya dpt stok beras kaler coklat tu dulu...nak kena menuntut dgn org kelantan cara mereka masak....

MamaFaMi said...

Dagang Pak Malau dagang bertempat,
Dagang hamba terbuang lalu,
Tengok nasi dagang Mat rasa nak rembat,
Apa kan daya, mama tak lalu situ..


Bley tak pantun cenggini? Muahahaha...

Mat Gebu said...

salam mamafami...

PAK MALAU DATANG DARI PAHANG,
DATANG BERSAMA SRI MERSING.
AISEY MEN!!..TIBA2 WAA RASA PENING,
TENGOK MAMA BERSANGGUL SENDENG...

Ma, luu ada bawak "sia" tak, kata nak nasi dagang.....

Raihan Shaari said...

Mat.. K.An dah buat nasi dagang ni buat mkn malam semalam.. 5 bintang K.An bagi... Tinggal 2 mangkuk nasi lagi buat sarapan pagi tadi K.An ngan Abg Azam.Sekarang udah abisssh.. TQ Mat, kongsi resepi best dan asli nih...

Mat Gebu said...

salam raihan...
Terima kasih kak an...harao memenuhi citarasa akak sekeluarga yeaa.. tapi kan ada satu cara lagi, masak macam nasi lemak jee...nanti nak try yg tu pulak...

Puteri Satu said...

mat... akak minta izin pinjam gambor nasi dagang ye... tapi dah siap tulis nama & link mat gebu di situ..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.