BEN ASHAARI

Tuesday, March 30, 2010

CERITA POKOK NAGA & AWARD DARI LIN..

Pittaberry
Salam Selasa untuk semua, pagi dah mendung, langit pun macam nak hujan...Jadi sebelum hujan, baik mat pi kutip buah naga @ dargon fruit @ pittaberry kat pokok belakang rumah lama yang penuh misteri dan keseraman itu.. Pokok ni abang mat yang sulung tanam, dah sering berbuah..tapi yang pasti kena lah letak baja, nak bagus guna baja organik. Pokok naga ni spesis pokok kaktus jadi kawasan tanahnya harus bersalirian baik dan tidak bertakung air..kalau tak pokok tu mati. Buah ni juga ada yang bewarna putih isinya dan merah maroon macam dalam gambar. Kalau betul2 kan, pokok ni ditanam, usia 8 bulan dah mengeluarkan hasil. Bunga nya besar dan cantik, kembang pada waktu malam hingga awal pagi, seakan2 bunga "bakawali". Rasa buahnya manis bila betul2 masak tapi tak de satu rasa khas untuk buah naga itu sendiri. Sekarang ramai pengusaha telah mempelbagaikan cara untuk menghasilkan produk dari buah naga ni....


Nak share gambar pokok naga yang sedang berbuah, boleh tahan juga lebatnya, mungkin sebab musim panas yang lepas tu, jadi pokok tu macam stress dan manghasilkan buah yang boleh tahan. Satu pasal buah ni, jika satu dahan ada 2 - 3 biji, buah akan jadi kecil..sebabnya pembahagian makanan pada buah yang sedang membesar telah dibagi2...kalau nak besar, terpaksa lah korban kan 1 atau 2 biji, tinggalkan sebiji jee..bagi mat biarlah kecik asal dapat lebihh..hehehe, lepas ambik gambar tu kan, buah2 tu telah ku ambik, dan tinggalkan sebiji dua yang masih comel2 lagi..lom cukup masak...

Dann tak lupa juga mat ucapkan terima kasih pada "Sis-Linn" sebab sudi panjang2kan award ni pada blog ku yang tak seberapa ni. Bercerita mengenai sis linn ni kan, dia ni orang Johor, dok kat Taman Bukit Indah di JB. Kami dah biasa berborak, bergurau dan berceloteh macam2 pekara, 1st time datang rumah mat dulu, kami dah mcm kenal lama, dok borak sakan, sampai tak hengat apa..dan kalau datang, Mr Kasawari pun wajib ada...tul tak linn.. Jutaan terima kasih yea linn...pstt ada pantun nihh untuk koo..

SIS - LINN DOK DIAM DI BUKIT INDAH
WARNA UNGU MENJADI PILIHANNYA
TERHARU SUNGGUH SAMPAI TAK BOLEH NAK CAKAP DAH
TERIMA AWARD YANG BEGITU JELITANYA....

2 comments:

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

salam abg mat,,
wow mmg betullah jarimu mmg ada class...bukan masakan jer, bunga dan buahan pun idup subuh.....

tahniah yer dpt award....abg mat mmg layak

Mat Gebu said...

salam puan siti...
Hehehe, pokok naga tu kan kalau campak pun hidup...pasal bunga tu, jgn tak tau..ada yg subur, ada yg arwah..hahaha.
Pasal award ni kan , semua org layak..betul tak..blog puan pun ada peningkatan dari segi penulisan..tu yg saya nampak..tahniah juga yea..