BEN ASHAARI

Monday, January 11, 2010

ASAM PEDAS HARUM...

Asam Pedas Harum
Salam semua, apa khabar....Hari ni mat masak asam pedas (asam pedas lagiiii!!!!)...tapi apa nak buat dah tu yang kita suka dan gemar makan, jadi jangan mareee!!. Lagi pun yang ni ada sedikit berlainan dari segi rasa dan aromanya. Malas cerita banyak lah yea...kita layannn je lah..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kepala ikan duri (ikan mayong), dipotong
1 kepingan besar daging ikan duri, dikerat 2
1 biji terung biru, kupas sedikit kulit, belah dua dan kerat serong
1 cawan jus asam jawa
1 cawan cili kisar
2 batang serai, dititik
1/2 cm lengkuas, dititik
1/2 cm halia, dititik
1 genggam daun kesom
2 kuntum bunga kantan, belah dua setiap 1 kuntum
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya
8 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*
1/2 inci belacan*
1 camca teh lada hitam biji*(*ditumbuk lumat)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan mayong dicuci bersih, perap dengan limau kasturi dan sedikit garam selama 10 minit, cuci kembali dan toskan.
  2. Dalam periuk, panaskan minyak, tumis halia, lengkuas, serai dan bahan tumbuk lumat hingga harum, masukkan cili kisar dan terus menumis hingga terbit minyak, gunakan api sederhana.
  3. Masukkan air, kacau rata dan bila mendidih, masukkan ikan tadi. Tambah daun kesom dan bunga kantan. Masukkan jus asam jawa, garam dan sedikit gula. Bair mendidih dan masukkan terung.
  4. Masak hingga terung lembut dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera bersama nasi hangat dan ulam-ulaman....

5 comments:

MamaFaMi said...

Hari ni ma masak asam pedas gak... asam pedas lagiiiii? Apo nak dikato, itu yo la yang tersangat laku di rumah ni...

Rokiah Abdul Aziz said...

sedapnyer abg mat...sy ni penggemar asam pedas tegar..hehe....hr ni pun buat asam pedas tp versi utara,asam pedas rebus

mokwonik said...

aku masih fail lagi bab2 asam pedas nih...ceduk kat umah mama atau mat G aka mat T ajelah..huuhhu
Mat pohon halal ye ceduk resepi nasi dagang kamu!

aidah said...

Salam CMG,
Ikan Mayong ni mmg fav akak tp anak2 tak suka huhuhu. Meleleh air liur tengok lauk asam pedas tu

nor zalala said...

salam CMG

da lame sebenarnye tingin nk wat asam pedas..sbb mmg x expert pon..so smlm try wat utk berbuke..gune ikan cencaru jek..tp rasenye fuh!mmg sedap...len x leh wat lg..berselera makan..mekasih share resipi..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.