BEN ASHAARI

Sunday, November 29, 2009

SALAM AIDIL ADHA........EDISI TERLEWAT!!

Salam Aidil Adha

Salam hujung minggu untuk semua, rasanya masih belum terlewat mat ucapkan "Selamat Hari Raya Aidil Adha" untuk semya pengunjung blog ini. Yelah kan, tempoh untuk menunaikan ibadah korban kan selama 3 hari bermula hari Jumaat hari tu. Nampak blog masak2 macam mula ditumbuhi lalang dan siput, kutu, labah2 semua dah mula nak berhijrah..hehehe, inysa allah sedikit masa lagi akan aktif seperti sedia kala. Hari Jumaat lepas sempena hari raya aidil adha, mat menerima kunjungan dari teman blogger yang tak asing lagi.... iaitu Sis-Lin sekeluarga, Kasawari dan isteri (Cikgu Linda) dan juga Shai...Ribuan terima kasih atas kesudian mereka menjejakkan kaki ke teratak hamba yang tak seberapa ini. Pohon ampon dan maaf jika ada terkasar bahasa, terlancang tutur kata dalam kita bergurau senda dan gelak2 sakan masa makan ais-krim tu...(yg ni aku tak leh lupaa....ishh, pesal jadi lawak sangat!!!)...Dan juga untuk semua, mat pohon ampon dan maaf, jika tak sempat hendak menjawab kat chat box dan juga ruangan komen....aduhhh!!, masa sungguh "ketat" sekarang ni.. Masa hari raya tu mat masak biasa2 jee...resipi pun sama macam orang2 lain juga.. Seperti dalam gambar di atas tu, hidangan utama cuma ketupat (dah tak sempat nak buat benda lain), lepas tu ada kari ayam, rendang daging, serunding udang kering, kuah kacang, sayur lodeh dan asam pedas tetel dengan nenas (yang ni tak de dalam gambar), tak lupa agar2 karamel.....betul tak, semua makanan yang biasa2 je kan.....ok semua, mintak diri dulu yeaa.....byeeee!!!

Tuesday, November 24, 2009

SAMBAL DAGING, KENTANG DAN PETAI

Sambal Daging, Kentang Dan PetaiAlign Center
Salam sejahtera semua, apa khabar.....sejak2 ni mat masak pun macam dah kurang kan, bukan apa, masakan yang biasa2 jee, tu pasal malas nak masukkan n3 baru...kang ada pulak orang kata harap gambar je "meletops" tapi lauk yg tuuu jugak....tul tak?..Ok hari ni mat masak tah hapa2, semua main ikut apa yang ada dalam peti ais. Tapi kan sedap dimakan bersama nasi hangat atau bubur nasi. Mana yang tak makan petai tu, boleh lah abaikan saja. Ok kalau sudi lah kan, jom semak resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 biji kentang sederhana besar
300 g daging batang pinang
3-4 papan petai
1 batang serai, dititik
2 helai daun limau purut (optional)
3 keping asam gelugor
3/4 cawan santan
1 inci halia, dititik
1/2 inci lengkuas, dititik
Garam dan gula secukup rasa
8 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 hirisan nipis kunyit hidup*
10 biji cili merah*
10 biji cili padi merah*
1 inci belacan, dibakar*(*dikisar lumat)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging dihiris nipis, cuci dan tos. Kentang dikupas, potong berbaji, rendam dan tos. Kemudian goreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Petai diasingkan dari kulit dan rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis serai, lengkuas dan halia. Kemudian masukkan bahan kisar lumat dan tumis hingga harum, masukkan daun limau purut (kalau guna) dan santan. Kacau rata dan biar mendidih.
  3. Masukkan daging dan jika perlu tambah sedikit air (anggaran 1/2 cawan) dan masak hingga pekat. Tambah asam gelugor, garam dan gula secukup rasa. Masukkan kentang dan petai. Kacau rata.
  4. Masak dengan api perlahan hingga sedikit kering. Rasa dan tambah garam jika perlu. Matikan api dan alih dalam bekas sesuai. Hidangan bersama nasi hangat.....lupa nak kabar, cili padi tu kalau tak tahan pedas boleh abaikan atau kurangkan jumlah dia...

Thursday, November 19, 2009

SUP AYAM HADNYAI

Sup Ayam Hadnyai
As;laikum semua, salam Khamis...dah makan tengah hari ke semua. Cuaca sekarang ni hujan memanjang. Jadi mana kawasan yang banjir tu harap2 bawak bersabar dan jangan lupa kena peka dengan anak2 yang memang suka bermain air (orang tua pun kadangkala suka juga main air, bila tengok banjir!!!). Ok hari ni mat masak satu resipi tertangguh, sup ayam hadnyai. Ambik kat blog "kak ummi kuantan" yang begitu aktif memasak, tak kira siang atau malam....Kira kalau kak ummi tak turun dapur, hilang seri dapur dia, walaupun pun dapur tu pakai set mahal2!!....Resipi asal dari MyResipi, tapi "kak nor" promote baik punya... Tapi kan i tell u, sup ni memang sedap dihirup begitu saja, nak2 cuaca mendung, hujan dan sejuk macam ni...ada satu feelingg koo bila makan dia....hahahaha. Apa2 pun terima kasih pada mereka2 yang sudi berkongsi resipi ni....

BAHAN - BAHANNYA :-)
800 g ayam, dipotong sederhana besar
5 batang serai, dititik
7 cm lengkuas, diketuk
2 batang saleri, dikerat2
2 biji tomato, belah 4 setiap satu (resipi asal tak letak)
5 - 6 cawan air (atau secukupnya)
Garam dan gula secukup rasa
2 kuntum bunga lawang#
5 biji buah pelaga#
3 kuntum bunga cengkih#
1 batang kayu manis#(#rempah tumis)
5 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
3-4 biji cili padi*
4 cm halia*
1 camca teh lada hitam(resipi asal tak letak)*
2 camca besar ketumbar*
1 camca teh jintan kasar*
1 camca teh jintan halus*(*dikisar halus)
Hirisan daun sup/daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dibuang kulit, cuci bersih dan toskan. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis rempah tumis, serai, lengkuas dan bahan kisar halus hingga harum. Masukkan ayam tadi dan gaul rata. Masak hingga ayam kecut kurang lebih 5 minit.
  2. Tuang air dan masukkan saleri. Gaul rata dan renih hingga ayam masak. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula sebagai pemangkin. Akhir sekali masukkan tomato dan masak 1 - 2 minit lagi.
  3. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun sup/daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan. Sedap juga dihirup begitu saja......

Wednesday, November 18, 2009

ROTI SIPUT

Roti Siput
Selamat petang semua, jemput minum dan makan roti.... Hari ni kan, angin rajin datang bertiup kencang, cuaca pulak hujan, lembap dan dingin. Jadi tadi mat pun memerintahkan Breadmaker menguli adunan roti. Bila dah siap, timbul lagi satu masalah...tatau nak buat roti apa. Tiba2 mat teringat kat blog tulipkasih milik "Kak Zura", dia ada buat roti siput sedikit masa dulu. Jadi mat pun buat lah roti siput tapi gaya sendiri. Yang kelakarnya, masa membentuk tak delah susah mana, tapi kan bila doh tu mula naik ianya nampak pelik tapi masih ok walau pun dah tak macam siput. Bila dah bakar, lagi lahhh, bentuk dia bukan macam siput lagi, tapi macam sanggul mami jarum yang baru lepas adengan tarik2 rambutt!!!......arghhh menciii!!!....

Roti Siput
Apa2 pun roti ni lembut dan sesuai lah untuk diminum bersama teh atau kopi. Cuma ini resipi asas doh manis, rasanya dah tentulah manis2 manja. Sebelum terrlupa, resipi asal dari "MamaFami" yang begitu rajin bak bionic women tuuu..ligat koo untie sorang ni, memasak pandai, membaking pandai, business pun pandai...pakcik tabik menonggeng nihh kat MamaFami!!!....tapi kan ma, nak minta maaf juga sebab mat dah oter resipi asal sikit, saja, i ni kan gatal, resipi org aku modifey....tapi tetap mengekalkan ciri2 "mamafami"...hehehe...

BAHAN-BAHANNYA :-)
400 g tepung roti
190 ml air
60 g whipping cream (boleh ganti dgn susu cair)
80 g gula halus
11 g instant yeast (mauripan)
1/2 camca teh garam
1 camca teh bread improver
1 camca teh bread softerner
60 g mentega
Sedikit gula halus untuk ditabur



CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK DOH :- Satukan semua bahan2 diatas kecuali mentega. Gaul rata hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang lembut dan elastik (kurang lebih 20 minit). KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan2 tadi dalam breadmaker, pilih setting untuk "DOH" dan tekan "ON". Biar hingga siap menguli (30 minit) dan perap 10 minit. Keluarkan doh dan ikut langkar seterusnya.
  2. UNTUK ROTI SIPUT :- Doh tadi ditumbuk untuk membuang udara. Bagi kepada 16 bahagian sama besar, bulat2kan. Ambil satu bahagian, canai memanjang dan gulung. Kemudian canai gulungan tadi dan gulung sekali lagi. Kerat2 dan susun dalam loyang yang telah disapu dengan mentega (dalam gambar mat guna ramekin, 3 potongan untuk 1 ramekin). Buat hingga siap dan biar 45 minit. Tabur sedikit gula halus dan bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 25 - 30 minit atau hingga kuning keemasan. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan.....
CATATAN MAT GEBU :- Jika diperhatikan, resipi doh ni tak de pemerapan peringkat pertama, lepas uli , biarkan 10 minit, terus bentuk dan perap bagi dia naik dan bakar. Ianya memang cepat dan mudah. Resipi asal guna telur, tapi mat ganti dengan whipping cream, sebab telur akan memberi rasa "telur" bila roti sejuk, macam tak ngam sangan minum dengan kopi atau teh!!.....







ASAM PEDAS UBI KAYU

Asam Pedas Ubi Kayu
As'laikum semua, dah makan tengah hari ke. Hari ni mat masak satu menu orang lama, iaitu asam pedas ubi kayu....kalau nak buat asam rebus pun ok juga, tapi mat saja nak try rasa buat asam pedas. Satu ketika dulu mat jalan di blog "Puan Lily Haslina"...dia ada bercerita pasal masakan asam pedas ubi kayu ni... tapi mungkin resipi beliau berbeza dan yang ni mat belasah hemtam keromo jeee....ok kalau sudi boleh lah yeaa tengok resipinya....

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 keping tulang ikan kurau masin, rendam
15 ketulan sederhana ubi kayu yang telah direbus lembut
1 genggam daun kesom
1/2 cawan jus asam jawa
1/2 inci lengkuas, dititik
1/2 inci halia, dititik
1 liter air
3/4 cawan cili kisar (boleh kurangkan)
Garam dan gula secukup rasa
8 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*
3/4 inci belacan*(*ditumbuk lumat)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Masukkan tulang ikan masin (toskan dulu), gaul rata dan tuang air. Biar mendidih 4- 5 minit.
  2. Masukkan jus asam jawa dan ubi kayu. Bila mendidih, tambah daun kesom dan secubit gula. Kacau perlahan dan masak dengan api sederhana.
  3. Rasa dan jika perlu tambah garam. Tujuan garam diletak akhir kerana tulang ikan kurau masin akan mengeluarkan rasa masin semasa dimasak. Hidangkan bersama nasi putih dan ulam-ulaman...

Tuesday, November 17, 2009

LEMPAP HATI LEMBU

Lempap Hati Lembu
Ini masakan kegemaran abah mat, hati lembu ni elok bagi mereka yang kurang darah, tapi tak begitu sesuai bagi mereka yang ada darah tinggi (makan sikit ok lahh...). Satu mat perhatikan, hati lembu ni tak boleh masak terlalu lama sangat, nanti dia jadi keras jelatu, liat macam tikar getah!!....Kalau dapat hati lembu yang baru lagi sedap. Kalau yang tak makan hati boleh tukar dengan daging lembu batang pinang. Lagi satu, hati tu makin lama diperap, makin sedap!!... Sesuai dimakan bersama nasi putih dan roti....ketupat pun sedap juga...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg hati lembu, hiris nipis, cuci dan toskan
2 biji bawang besar, belah 4 setiap biji
2-3 camca besar kicap cair
Hirisan cili merah, untuk hiasan
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Sedikit gula
4 inci halia*
1/2 inci lengkuas*
1 camca teh lada hitam*
1 camca besar ketumbar*
1/2 camca besar jintan kasar*
1/3 camca besar jintan halus*
5 ulas bawang putih*
2 batang serai, hiris halus*
1/2 inci kunyit hidup*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam satu bekas, satukan hati lembu, bahan kisar halus dan kicap cair. Gaul rata dan perap sekurang2nya 3 jam (simpan dalam peti sejuk). Kalau perap semalaman lagi sedap..
  2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Masukkan hati lembu yang diperap tadi bersama jusnya sekali, kacau rata dan tambah sedikit air (anggaran 1/2 cawan). Masak dengan api sederhana hingga pekat. Tambah belahan bawang besar dan gula, gaul rata dan masak hingga kering sedikit.
  3. Rasa dan jika perlu tambah sedikit lagi kicap cair (kalau tak cukup masin) dan masak sekejap lagi. Matikan api dan alih ke dalam bekas sesuai, tabur hirisan cili merah dan daun bawang sebagai hiasan sebelum dihidangkan...

KERABU TOMATO

Kerabu Tomato
As'laikum semua, dah makan ke.....Hari ni mat buat kerabu tomato, mat guna tomato yang muda dan setengah masak. Tomato yang muda sedikit ni rasa dia lagi manis dan rangup. Kalau tomato masak ranum tu pun ok juga cuma kurang rangup dan cepat berair. Resipi mat dapat dari buku masakan "Kerabu Dan Salad" yang kesemua resipinya hasil nukilan "kak liza" kita yang femes ituuu (dalam buku dia tulis "salad tomato")...ada macam2 resipi tau dalam dia...ada 10 siri buku masakannya setakat ini....Dari pemerhatian mat lah, buku ini sesuai sangat sebagai rujukan dan panduan serta memberi idea memasak. Lagi satu nak khabar, kalau yang baru nak berjinak2 memasak atau yang baru berumahtangga, buku ni teramat lah sesuai......harga mampu milik!!!!.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 biji tomato (mat guna 4 biji)
100 g ikan bilis yang telah dibersihkan
3 biji limau kasturi, ambik jusnya
1 camca besar gula
50 g daun pudina(mat guna daun kesom), hiris kasar
Garam secukup rasa
1 biji bawang besar*
2 biji bawang merah*
3 biji cili merah (mat guna 5 biji cili padi)*
5 biji cili padi hijau*(*dihiris)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tomato dihiris kasar, ikan bilis dicuci, toskan dan goreng garing, angkat dan toskan. Dalam satu bekas, satukan tomato, bahan hiris, daun pudina (daun kesom) gula dan jus limau kasturi, gaul rata. Tambah garam secukup rasa. Taburkan ikan bilis sebelum dihidangkan bersama nasi putih sebagai pembuka selera.....sedap i tell uuu!!!!

Thursday, November 12, 2009

SINGGANG PEDAS

Singgang Pedas
Salam Khamis untuk semua....Buat apa tu, dah minum petang ke....Hari ni mat masak biasa2 jee, lauk pun ala2 rancangan ulangan yang dah tah berapa ribu kali. Tapi kan dari blog tak berisi dengan n3, ulang tayang pun ulang tayang lahhhh.....Orang lain mesti dah biasa masak singgang, tul tak, lauk paling mudah, cepat dan sedap. Kuah dia tu yang paling enak, boleh dihirup2 kala hangat. Ikan tu boleh guna apa jenis ikan sekali pun, ikut suka memasing. Tapi kalau mat, ikan kembong dan tuna (ikan tongkol) menjadi pilihan. Agaknya kan kalau ikan salmon buat singgang pedas sedap tak ek?.....Ada berani?..

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 ekor ikan tuna saiz kecil, siang, cuci bersih dan toskan
3 batang serai, dititik
2 kuntum bunga kantan, belah dua setiap kuntum
4 keping asam gelugor
1 liter air (atau secukupnya)
1 kuib ikan bilis "Maggi"
Garam dan sedikit gula
6 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
10 - 15 biji cili padi hijau*
1/2 inci kunyit hidup*
1/2 inci lengkuas*
15 butir lada hitam*(*ditumbuk lumat tapi jangan halus sangat)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk, tumis serai dan bahan tumbuk lumta hingga harum, masukkan air, asam gelugor dan kuib ikan bilis.
  2. Bila mendidih, masukkan ikan, bunga kantan dan perisakan dengan garam secukup rasa dan secubit gula sebagai "syarat" (sesapa nak letak serbuk perasa pun boleh....). Jika macam tak cukup kuah, boleh tambah sedikit air lagi dalam 1/2 cawan.
  3. Biar mendidih untuk 2-3 minit lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi, sambal belacan dan ulam-ulaman. Jika suka, boleh masukkan belahan tomato atau terung dalam singgang pedas ini...

Wednesday, November 11, 2009

KORMAK BADAM

Kormak Badam
As'laikum dan selamat tengah hari semua.....dah makan tengah hari ke.... Hari ni mat nak share satu resipi masakan kurma atau orang2 johor panggil "kormak". Walaupun nampak biasa2 jee, tapi teknik memasaknya ada kelainan. Resipi mat dapat dari "Kak Zura" blog "TulipKasih". Bukan nak puji sebab dia orang Johor, tapi sikap prihatin beliau dalam mengekalkan resipi2 dan teknik2 memasak orang2 Johor zaman pemerintahan Sultan Sir Abu Bakar,Sultan Sir Ibrahim dan sultan2 seterusnya harus diberi pujian. Dari segi sejarah, semua sedia maklum, negeri Johor ni lain sikit dari negeri2 lain. Sejarah Johor modern menyaksikan pengaruh orang putih dalam istana sultan johor (sebab sultan beristerikan "mem" mat saleh!) dan ini menyebabkan menu ala2 "fusion" terhasil. Contoh paling senang, laksa johor, resipi ala2 melayu, tapi guna spaghetti. Namun begitu cara makan, gunakan tangan!.... Apa2 pun terima kasih kak zura kerana sudi berkongsi ilmu yang begitu bermakna ini... Untuk melihat pelbagai resipi unik orang2 Johor, boleh lah singgah di blog Tulip Kasih....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg daging batang pinang (resipi asal guna ayam)
1/2 cawan susu cair + perahan 1/2 biji limau nipis = jadikan tairu
2 camca besar minyak sapi
1 cawan susu cair
1 biji bawang besar, dibelah empat
5 biji kentang sederhana besar
3 tangkai daun pudina
3 pelepah daun sedari
1 camca besar air mawar
10 biji kacang badam
2 camca besar ketumbar*
1/2 camca besar jintan manis*
1/2 camca teh jintan putih*
1/2 camca teh sajira (jika ada....mat tak letak sebab tak de)*
1/2 camca besar lada putih biji*
5 biji bawang merah*
6 ulas bawang putih*
2 inci halia*
1/2 biji pala*(*dikisar halus)
1 batang kayu manis
3 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih
Garam dan gula secukuprasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging dipotong kiub sederhana besar, cucuk dengan garfu, cuci dan toskan. Badam direndam dalam air panas, kemudian, kupas kulitnya dan tumbuk lumat. Kentang dikupas dan belah 2, rendam.
  2. Masukkan daging tadi dalam satu bekas, campur dengan bahan kisar halus dan badam tumbuk, gaul rata dan perap 10 minit (mat perap 30 minit). Tuang dalam periuk atau kuali dan masukkan susu cair, minyak sapi, kulit kayu manis, bunga cengkih, buah pelaga, garam, gula dan air secukupnya (anggaran 1 1/2 cawan). Biar mendidih.
  3. Bila daging 1/2 empuk, masukkan kentang dan tairu, belahan bawang besar, daun pudina dan daun saderi, masak dengan api sederhana hingga kentang lembut dan kuah pekat.
  4. Akhir sekali masukkan air mawar, kacau rata dan matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, nasi minyak, nasi beriani atau pun sedap dimakan bersama roti benggali!!....

Wednesday, November 4, 2009

BINGKA ROTI BERLAUK

Bingka Roti Berlauk
Salam sejahtera untuk semua dan as'laikumm, apa khabar, sihat ke?...Hari ni mat cuba2 buat "bingka roti berlauk" yang resipi asalnya mat dapat dari FP "Kak Liza". Tapikan agak kurang cantik lah, tak macam kak liza buat. Mat punya ada kesan2 minyak sikit. Lain kali bahan lauk dia mat rasa kena toskan dalam tapis, biar minyak dia kering. Tapi dari segi rasa...memang sedap, i tell u...jangan memain2..dah tentu kak liza punya resipi...pakar memasak, ada buku masakan dan pernah keluar kat TV lagi...bukan kak liza tu keluar dari TV, tapi dia memasak dalam rancangan WHI (Wanita Hari Ini) dan juga TV9 dalam rancangan "Nasi Lemak Kopi O"..sedikit masa dulu...Apa2 pun mat doakan yang terbaik untuk kak liza yeaa..

Bingka Roti Berlauk
Jadi kalau rasa ada roti yang dah kejung keras dalam peti sejuk tu, boleh lah mencuba. Dalam resipi asal kak liza, dia guna santan sepenuhnya, mat pun guna santan juga, tapi kalau nak campur 1/2 bahagian santan dengan 1/2 bahagian susu pun ok agaknya. Sesuai untuk minum petang atau sarapan pagi. Bingka ni mat bakar dalam loyang 10 inci x 10 inci, kalau yang penduduk tak ramai dan nak try buat, boleh guna separuh dari resipi dibawah.....Sekali lagi mat ucapkan terima kasih pada kak liza....

BAHAN BINGKA ROTI :-)
10 - 12 keping roti putih (mat guna 12 keping)
800 ml santan
3 camca besar tepung gandum
3 camca besar mentega, dicairkan
3 biji telur
Garam secukup rasa

BAHAN LAUK :-)
400 g daging cincang (mat guna daging ayam)
2 biji bawang besar, dicincang
1 biji kentang, kupas dan didadu kecil
1 biji lobak merah, didadu kecil
2 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*(*ditumbuk halus)
3 camca besar rempah kari daging
3 camca besar sos tomato
3 camca besar sos cili
500 ml air
Serbuk lada hitam (jika suka)
Garam secukup rasa

BAHAN HIASAN :-)
Hirisan daun sup
Hirisan daun bawang
Hirisan cili merah
Bawang goreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK BINGKA ROTI:- Panaskan oven pada suhu 190C, lenser tin berukuran 10 x 10 inci. Ketepikan. Roti disiat2 kecil dan rendam dengan santan tadi hingga kembang kemudian masukkan semua bahan untuk bingka kecuali garam, dan kacau hingga sebati. Perasakan dengan sedikit garam. Tuang dalam tin tadi dan bakar 30 minit.
  2. UNTUK LAUK :- Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bahan tumbuk hingga harum, masukkan rempah kari, sos tomato dan sos cili. Kacau rata dan masukkan daging, kentang dan lobak merah. Tuang air dan masak hingga kentang dan lobak lembut. Tambah garam secukup rasa dan masak hingga kering. Kalau suka boleh tambah lada hitam. Angkat dan sejukkan.
  3. UNTUK BINGKA ROTI BERLAUK :- Keluarkan bingka dari oven tadi. Tabur bahan lauk (n0.2) atas bingka dan ratakan, kalau dapat, baki minyak dari bahan lauk jangan dimasukkan sekali. Sambung membakar selama 30 - 35 minit lagi. Bila masak sejukkan sepenuhnya. Tabur dengan bahan hiasan dan boleh potong untuk disaji sebagai minum petang atau sarapan pagi.....sedapp i tell uu!!!!