BEN ASHAARI

Tuesday, November 24, 2009

SAMBAL DAGING, KENTANG DAN PETAI

Sambal Daging, Kentang Dan PetaiAlign Center
Salam sejahtera semua, apa khabar.....sejak2 ni mat masak pun macam dah kurang kan, bukan apa, masakan yang biasa2 jee, tu pasal malas nak masukkan n3 baru...kang ada pulak orang kata harap gambar je "meletops" tapi lauk yg tuuu jugak....tul tak?..Ok hari ni mat masak tah hapa2, semua main ikut apa yang ada dalam peti ais. Tapi kan sedap dimakan bersama nasi hangat atau bubur nasi. Mana yang tak makan petai tu, boleh lah abaikan saja. Ok kalau sudi lah kan, jom semak resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 biji kentang sederhana besar
300 g daging batang pinang
3-4 papan petai
1 batang serai, dititik
2 helai daun limau purut (optional)
3 keping asam gelugor
3/4 cawan santan
1 inci halia, dititik
1/2 inci lengkuas, dititik
Garam dan gula secukup rasa
8 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 hirisan nipis kunyit hidup*
10 biji cili merah*
10 biji cili padi merah*
1 inci belacan, dibakar*(*dikisar lumat)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging dihiris nipis, cuci dan tos. Kentang dikupas, potong berbaji, rendam dan tos. Kemudian goreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Petai diasingkan dari kulit dan rendam. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis serai, lengkuas dan halia. Kemudian masukkan bahan kisar lumat dan tumis hingga harum, masukkan daun limau purut (kalau guna) dan santan. Kacau rata dan biar mendidih.
  3. Masukkan daging dan jika perlu tambah sedikit air (anggaran 1/2 cawan) dan masak hingga pekat. Tambah asam gelugor, garam dan gula secukup rasa. Masukkan kentang dan petai. Kacau rata.
  4. Masak dengan api perlahan hingga sedikit kering. Rasa dan tambah garam jika perlu. Matikan api dan alih dalam bekas sesuai. Hidangan bersama nasi hangat.....lupa nak kabar, cili padi tu kalau tak tahan pedas boleh abaikan atau kurangkan jumlah dia...

5 comments:

Azita said...

sedapnya sambal petai tu!!! posing pun menggiurkan...

Sis-Lin said...

aduiiii..ngencesss meleh aor liuqqqq...

MamaFaMi said...

Mat dok ulang tayang 10, 20 kali pun ma tak jemu tengok Mat... tayang je la...

CT Delima said...

K.ct suka pada bunga yang sekuntum tu mat hehehe, tapi lauk tu bau dia sampai KL kot boleh sampai. Kalau nak makan kena ler kuis2 petai tu mat. k.ct ko ni kan x pandai makan petai huhuhuhu.

linda said...

ya ampun,

sedapnyer... tak tahan dok telan ayaq lioq masuk blog ni...