BEN ASHAARI

Wednesday, September 9, 2009

MASAK LEMAK TAUHU, TEMPE & KACANG PANJANG..

Masak Lemak, Tauhu, Tempe & Kacang Panjang
Align CenterAs'laikum, minta maaf lah sebab jarang masukkan n3 baru, bukan apa, mat masak yang simple aje dan kebanyakkan semuanya jenis ulang tayang. Lagi pun bulan2 puasa ni nak pose kan benda2 makan rasa macam malas teramat sangat. Ok hari ni berbuka mat sediakan 3 jenis masakan orang2 melayu...Yang pertama ni, masak lemak biasa2 jeee, semua orang pandai masak benda alah ni...tul tak?...

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 tangkai kacang panjang, dikerat 2 inci
2 keping tempe, dipotong
2 keping tauhu, didadu besar2
1 cekak soo hoon, kerat dan rendam
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, dihiris
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit, toskan dan tumbuk kasar
1200 ml santan cair
500 ml pati santan
Garam dan secubit gula

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam periuk, satukan bawang besar, bawang putih, udang kering, tempe dan santan cair. Jerang atas dapur dan biar mendidih. Tambah tauhu dan kacang panjang. Masukkan soo hoon tadi (toskan dulu) dan biar mendidih.
  2. Tuang pati santan dan masukkan hirisan cili, secubit gula dan garam secukup rasa. Biar mendidih perlahan sambil dikacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api (bulan2 puasa ni masak biar lah tawar, masa berbuka tu boleh tambah garam lagi!)

No comments:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.