BEN ASHAARI

Saturday, September 12, 2009

ASAM TUMIS KELADI

Asam Tumis Keladi

Ini lauk kegemaran mat, senang dimasak, sedap dimakan..lepas tu modal pun murah..lagi lah kalau keladi ada tanam sendiri kat rumah. Kalau tak nak tumis pun boleh, tapi mat suka ditumis sedikit, bagi menggaringkan sedikit rempah2nya. Kali ni mat guna jus asam jawa (selalu guna asam gelugor)...sebab apa?...sebab abah den tu kan "jowo", jadi mana leh tinggal darah keturunan "raden" dia tu....tak kuasaa guaaaa!!!!.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ketul keladi, kupas, potong kiub besar2, cuci dan rebus hingga 3/4 empuk, toskan
2 - 3 keping tulang ikan masin kurau yang berdaging, cuci dan rendam
2 helai daun kunyit, disiat2
1 liter air
1/2 cawan jus asam jawa
1/2 camca teh serbuk kunyit
Garam dan secubit gula
1 camca besar ikan bilis, rendam 10 minit dan toskan*
1/2 inci belacan bakar*
3 biji cili merah*
1 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk. Tumis bajan kisar halus hingga harum, masukkan serbuk kunyit dan tulang ikan masin kurau tadi. Gaul rata dan tuang air.
  2. Bila mendidih, masukkan keladi, jus asam jawa dan tambah garam (jika perlu) serta secubit gula. Akhir sekali masukkan daun kunyit dan biar mendidih sekejap.
  3. Rasa dan jika ok boleh matikan api, hidangkan panas bersama nasi hangat, sambal belacan dan ulam-ulaman....

4 comments:

Zue Murphy said...

Abang Mat, Selamat Hari Raya dan maaf zahir batin.

Cik Kham & Co said...

salam Abg Mat..saye dok carik resepi tuk berbuka rini.selera lak tgk resepi nih...nak trylah msk rini.wahhhhhhh..dah terkecur dah nih.

maklang azie said...

sedapnya asam tumis keladi tu mat....biskut raya bila nak buat mat...ke beli je..hehehe....
SELAMAT HARI RAYA YE MAT, MAAF ZAHIR BATIN..KALAU ADA GURAU SENDA MENYINGGUNG PERASAAN TU YA AMPUNNN...HEHEHE

hans said...

sedapnya
terliur rasanya tgok pic tu