URAP CENDAWAN, TAUGEH & KERANG...

Urap Cendawan. Taugeh Dan KerangAlign Center
Salam satu Malaysia untuk semua....dah makan malam ke?...Hari ni mat cuba try satu resipi baru, sat tadi beli cendawan tiram, jadi konon2nya nak cuba buat urap. Dan kalau dah buat tu, mulalah kita lambakkan apa yang ada dalam stok, tapi kan pada tekak hamba, urap ni rasa dia lain sikit, cendawan tu seakan2 daging ayam u, tapi kalau nak buat pastikan cendawa tu segar, cuci dan lepas tu susun atas kitchen towel yang bersih. Gulung towel tadi dan tekan perlahan2 supaya air pada cendawan terserap. Kalau cendawan tu berair, nanti urap jadi tak sedap. Taugeh tu sebagai pemangkin saja, kalau yang tak suka tak yah letak pun ok kot...Jom lah kita tengok resipi...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 g cendawan tiram segar
100 g taugeh, buang ekor, cuci dan toskan
1 biji bawang besar, dimayang halus
1/2 cawan isi kerang (yang telah direbus)
3/4 cawan kelapa parut putih (pilih kelapa yang kulit basah)
Garam dan gula secukup rasa
1 - 2 biji limau kasturi
1 inci belacan, dibakar*
2 biji cili merah*
5 biji cilipadi*
1 cm kunyit hidup*
1 cm isi cekur*
5 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 camca besar udang kering, rendam dan toskan*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Cendawan dicuci, perah sedikit dan susun cendawan tadi atas tuala dapur yang bersih. Gulung atau lipat tuala tadi sambil ditekan supaya air pada cendawan terserap. Kemudian carik2 cendawan tadi. Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, gaul rata kelapa parut dan bahan2 tumbuk halus. Masukkan kerang dan tambah garam dan gula secukup rasa. Kacau rata dan masukkan cendawan dan taugeh, gaul hingga semua rata.
  3. Panaskan kuali, dan masukkan no. 2 tadi dan masak dengan api besar selama 1 - 2 minit, sambil dikacau selalu. Alih dalam bekas sesuai. Kalau suka boleh perah jus limau kasturi sejurus sebelum menghidang.

Post a Comment

4 Comments

  1. cik mat....mintak sikit urap...ada lagi tak..????

    ReplyDelete
  2. cendawan, taugeh & kerang... syokk abis

    ReplyDelete
  3. alamak kecoq ayaq lioq tengok, tanya c.kit ni ala2 urap jawa tapi tak dak
    daun limau purut kan?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.