BEN ASHAARI

Sunday, August 23, 2009

ASAM REBUS TEMPOYAK

Asam Rebus Tempoyak
Salam Ramadhan yang mulia untuk semua, semalam sibuk dari pagi sampai ke waktu berbuka, nak tangkap gambar masak2 pun tak sempat, cuma dapat tangkap gambar asam rebus tempoyak je, lauk2 lain ada juga tapi biasa2 yang mat selalu masak...Sekarang ni berbuka puasa makan ala kadar sudah lahh...macam malas u nak masak...asam rebus tempoyak ni pun lauk yang dah pernak mat masak, jadi layan jeee lah yeaa....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan tongkol sederhana besar (atau 4 ekor ikan kembong)
3 batang serai, dititik
2 keping asam gelugor
1 camca besar tempoyak
1 kiub ikan bilis "maggi" (optional)
Garam dan secubit gula
Air secukupnya
1 biji bawang besar*
3 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
10 - 15 biji cili padi*
1/2 inci kunyit hidup*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan disiang, cuci bersih dan toskan. Satukan bahan2 tumbuk dengan tempoyak, kacau rata dan masukkan ke dalam periuk, bersama serai titik dan asam gelugor, masak hingga mendidih.
  2. Masukkan kiub ikan bilis (jika guna) dan ikan tadi. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula (anggaran garam tu dalam 3/4 camca teh (ikut banyak mana kuah). Masak untuk 2 - 3 minit lagi sambil dikacau sekali sekala. Boleh matikan api.

No comments:

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.