BEN ASHAARI

Wednesday, July 8, 2009

ASAM BATANG KELADI

Asam Batang Keladi
Salam sejahtera semua...selamat petang, hari ni mat masak asam batang keladi...Mesti dah pernah tengok dalam n3-n3 yang lepas kan...Ni memang lauk ulang tayang, tapi itu lah yang mat masak hari ni...Jadi samalah kita menikmati pemandangannya yeaa..hehehe.. Ok kita tengok resipi yea, walau pun dulu2 dah ada kan, tapi tak pe nak tuliss jugak!!..

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 keping ikan merah (kalau nak guna ikan masin pun boleh)
1 bungkus batang keladi (yang siap bersiang, ada jual kat pasar tani)
1 ketul ubi keladi sederhana besar
2 helai daun kunyit
3 keping asam gelugor
1 liter air
Garam dan sedikit gula
5 biji cili merah*
10 biji cili padi*
1 biji bawang besar*
4 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*
1 camca besar ikan bilis*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Keladi dikupas, potong kiun sederhana besar, cuci dan rebus hingga lembut. Toskan. Dalam air rebusan yang sama, masukkan 1 keping asam gelugor dan celur batang keladi hingga lembut. Tos dan ketepikan.
  2. Dalam periuk, panaskan sedikit minyak, tumis bahan kisar halus hingga harum dan pecah minyak, tuang air dan masukkan asam gelugor. Bila mendidih, tambah ikan dan keladi. Biar mendidih.
  3. Masukkan batang keladi, daun kunyit dan perisakan dengan garam secukup rasa serta sedikit gula. Masak 1 - 2 minit dengan api sederhana. Rasa dan jika semua ok, boleh matikan api. Hidangkan segera....

2 comments:

ain said...

sedapnya cik mat. kalau sulur keladi pun sedap gak kan!

shima said...

Cik Mat setiap kali jenguk blog cik mat msti tergoda ngan masakan cik mat..btw saya ada letak linnk cik mat kat blog saya. thanks

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.