BEN ASHAARI

Tuesday, May 5, 2009

CUCI MATA DENGAN CIK "ROSE"....



Hari ni cuti masak sekejap yeaa....Jadi marilah kita mencuci mata dengan keindahan ciptaan Ilahi. Bunga2 rose atau mawar memang cantik kan...Juga dikenali "Queen Of Flowers", lambang keagungan cinta sejak berkurun lamanya. Kita kat Malaysia ni boleh tanam pokok rose yang agak 'lasak" sahaja (kecuali yang duduk di tanah tinggi) dan dah tentu musuh2nya pun ramai (serangga, kulat dan lain2...)...Gambar2 tu mat baru je tangkap sat tadi, konon2nya menanam pokok rose, tapi jangka hayatnya tatau lah sampai bila, tu pasal gambar bunga tu harus diabadikan sebelum ianya layu dimamah waktu....Psttt....kalau nak tengok lah gambar pelbagai bunga yang cantik2, u all pi lah jalan2 ke fotopage "Muna" yang dok diam di tanah Belanda, gambar bunga kat FP dia memang mengasyikkan....boleh menenangkan jiwa dan perasaan.....

18 comments:

harhtan said...

cik Mat, semua tu bunga2 di taman cik Mat ker? cantiknyer... yg pink putih tu bila kembang nampak mcm keropok sayur plak yer.. hehehe yg kuning tu jd idaman net.hihi

Mat Gebu said...

harhtan...
Hahahaha...adoii lawak lah u nie, i gelak sampai berair2 mata, bila u kata rose yg pink-putih tu macam keropok sayur...tapi betul jugak ek...haha

CT Delima said...

k.ct memang suka bunga rose... x kira lah apa color.keharuman nya walau pun x sewangi bunga kenanga.Tapi kalau kita jaga dia mesti cantik sentiasa kan :-)

Jun said...

mat..tang bunga ni akak malas nak tanam..malas nak jaga...cunnya bunga2 ko ni...agak2 ada x resepi leh buat ngan bunga ros ni? jus kelopak ros..nasi bunga ros...mee goreng ros...kue talam ros..hehehe...akak bengong sket ari ni..eh! x ler..ari2 mengong..wakakkaaa

Mat Gebu said...

kak ct...
Kak bunga tu tatau lah berapa lama boleh tahan, tapi insya allahhh..kalau umur panjang...

Kak jun...
Kak jun pernah tak dengar orang buat kek chiffon letak kelopak rose...tea rose?...tapi rose yg kat M'sia ni bahaya, sebab dah spry ubat, ada kita pulak yg terbongkang nanti..

sritalamaz said...

Bagus tu che mat..!! sesekali kena rehat dari memasak. kena maintain gebu!...

ZaiY said...

salam mat..
bestnya tgk bunga2 ros di taman mat ni.. sejuk je mata memandang. mak sy tanam pokok ros kat tepi tingkap dapur, dia biarkan je pokok tu naik smpai tinggi, ranting2pun xdipotong, katanya jadi perisai sbb ros kan byk duri. kalau ada org nak mengintai dlm umah kena cucuk ngan duri ros tu ekeke...

Ummi said...

Weeee Mat..tantik, tantiikkk le munger2 Mat tanam tuh..Tangan ko ni mmg sejuk dan menjadi belaka ya Mat, letak apa je kat tanah sume tumbuh ek? ish, ish..terpegun akak tgk..ko pakai baja apa Mat? Baja t**i ayam ke, susu kambing ke..hehe

Weeiii, montok2 jek bunga..mesti orang kampung lalu-lalang rumah ko terpandang duk tanya2, sapalah empunya bunga2 ros tu..macam2 kaler pulak tuh! Weh, bila akak nak ada laman besar, igt nak wat kebun bunga gak laa..akak suka bunga ros, ia kan lambang cinta agung..yeap!! betui, betui, betuiii... :D

ain said...

cik mat tnm bunga gak ke..??terer le cik mat..pandai masak..pandai tnm bunga. saya dh le tak pandai masak..tnm bunga pun bunga takut nk idup.hihi

Mat Gebu said...

sritalamaz...
Hahaha..tulis je rehat, hakikatnya saya masak juga tadi, tapi cuma masak tumis air pucuk manis dgn keledek...simple sangat...

zaiy...
Waa, ni dah ala2 cerita dongengan "sleeping beauty"...pokok rose memagari rumah..kelas mak u..ada taste!!!..

Kak ummi...
Ahak, biasa lah kak, aku rembat semua baja yg ada...tapi guna baja organik juga yg bagus, sebab tahan lama dan tak mencemarkan alam...tatau lah pokok tu tahan berapa lama..harap dpt lah dia membesar dgn sempurna..

ain...
I ni kan semua boleh tanam, terutama pokok "rumput"..ahaks, ada tu pokok munga tak nampak, sebab rumput subur sangat...tapi paling suka tanam pokok teratai dan lotus...tapi pasti kan ada bela ikan dalam bekas tumbuhan tu sebab ianya tumbuhan air...

Kujie said...

cantik la pula menu hari ni...comel je
hehehe

SiS-lin said...

ishh cntiknye mat,sempat le aku tgk mggu ni yek...
nasib jgk x leh bt respi kek ek,klu x abs gondol ko petik..hahahaha

eRiNsZ said...

erin pown suka ros.. (hehehe baru ader 5 pasu jek)
tapi ros kat umah nie... asyik sakit jerk..
sesusah kang erin bagik mkan panadol... hehehe...

LiNda said...

Rose..rose...cantikk dan gebusss.

Muna said...

Cantik!!!
I Love it!! Terror-la cikMat ni.

Kat sini kena tunggu bulan June baru bunga rose mula nak kembang. Masa tu Muna akan beraksi tunggang terbalik dengan kamera kat rose garden pulak ...MrDudwey dah tak tau nak kata apa...nasib badan... dapat wife yang psychotic!!

KAK TON said...

mat...kakton pun dok collect rose...tapi macam Mat gak la...amik gambar masa pokok baru beli..pastu...dia keluar bunga 4@5 kuntum je...cinonit pulak tu..nape kalau kat nursery tu elok je bunga dia erk...

ummiQisti said...

amboiiii..menarik, tertarik, gebuzz..cerahhhhhhhh sket mata ni nengok bunge sekali sekali kan cik mat

Mat Gebu said...

kujie...
kak jie..comey lagi wajah ayu akak tu....ahak, paku dulang paku serpih..sambung kak jie....

sis-linn...
Insya allah, hari sabtu ni ada lagi baki2 bunga yg bakal kembang...faham sgt leer yg dtg pun bunga dah kembang lama...amponnn!!

erinsz...
Memang lah, rose ni nak kena sembur ubat seminggu sekali, pastu kalau tanam guna medium tanah bakar warna merah...mat selalu bagi baja organik ayam..

Linda..
ehem..ehem, mmg cantik dan gebu kann..hehehe

Muna...
Alah, tak teror langsung u!, cuma boleh sikit2..tak sabar nak tunggu bunga rose muncul di FP muna..eh bertuah Mr Dudwey dapat muna yg begitu kreatif...

Kak ton...
memang lah kak, mat tanam pun kalau bernasib baik ia menjadi...tapi kak ton guna tanah bakar kaler merah. sebab uncle cina kat neseri tu pokok rose dia semua guna tanah kaler tu..dah nama neseri pun "Rose Garden"...

ummiqisti...
Sekali cuci mata dengan cik rose pulak...asyik gambar rose kat pinggan jeee...