BEN ASHAARI

Wednesday, February 18, 2009

TAUHU POK BERINTI

Tauhu Pok Berinti

Jemput makan semuaa, sedap ni buat minum petang, boleh dihidangkan bersama cili sos, sambal kicap atau sos thousand island, ikut selera masing2...Membuatnya tak de lah payah mana cuma penyediaan tu aje nampak leceh sikit.....

Tauhu Pok Berinti

Ok, jom kita lihat bahan2 dan cara membuatnya...Eh! Lupa nak kata, inti tu kalau lah ada lebih, usah bimbang, gusar atau sampai mati akal, simpan elok2 dalam peti sejuk, boleh digunakan untuk buat pie, tak pun buat inti pastry puff....

BAHAN UTAMA :-)
12 biji tauhu pok (saiz seperti dalam gambar)
1 biji telur saiz A*
1/2 camca teh serbuk lada hitam*(*disatukan dan kacau dengan garfu)
Inti secukupnya (resipi dibawah)

BAHAN INTI :-)
1/2 cawan isi ayam yang telah didadu kecil
1/2 biji bawang besar, didadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar capsicum merah yg didadu kecil
1 camca besar capsicum hijau yg didadu kecil
1 camca besar cpsicum kuning yg telah didadu kecil
1 camca besar sengkuang cina yg didadu kecilk
2 biji cendawan butang, didadu kecil
1/2 batang saleri, didadu kecil
1/2 batang lobak merah, didadu kecil
1 camca besar sos tiram
1/2 camca teh serbuk lada sulah
Secubit kicap cair



CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang hiris dan bawang putih hingga harum, masukkan daging ayam dan cebdawa, kacau rata dan tanbah sedikit air. Masukkan sos tiram, kicap cair dan biar mendidih perlahan. Masukkan semua sayur lain dan kacau rata dan masak hingga sayur masak tapi masih segar. Rasa dan jika ok, boleh matikan api.
  2. Ambil sebiji tau pok. Potong pangkah pada satu bahagian tauhu pok, perlahan2 keluarkan isi tauhu pok dan isikan dengan bahan2 no. 1 sehingga penuh, berhati2 jangan sampai tauhu pecah. Buat hinggah siap.
  3. Celup tauhu pok tadi dalam bancuhan telur dan goreng dalam minyak sederhana panas hingga tauhu kuning keemasan. Angkat dan toskan minyaknya. Letak atas paper towel dan biar lebihan minyak terserap.
  4. Hidangkan segera bersama sos kegemaran...Selamat mencuba untuk semua!!!!

15 comments:

CT Delima said...

Kenapa ler digoda dgn makanan yang enak2 ni..makin berdangdut ler perut ct mat oii !!

saveme_zero said...

nak skittt..sy nandung ni abg mat..nandung angin..wakakakak.

ummi said...

cik mat, ari tu saya buat tp saya terbalikkan tahu tu.. mak aihh... rangup le mulanya. dah lama sikit, keras sampai tak lalu nak makan..

yang versi tak terbalik, elok aje.

tp saya tak guna bahan byk cam cik mat, anak saya tak makan sayur.

Ummi said...

Mat, baru akak tau ni namanya tauhu pok..ekeke...selalu kalu nak wat mee kari ke, akak pergi kedai just tunjuk je n cakap "saya nak tauhu ni" heheh...Ko ni mmg kretip betuii la kalu bab menggebusskan badan nih! Menggoda lak tuh!! Cantiknya presentation tauhu tu..modal murah nampak mahaiiii jek!

.:CiK ArA:. said...

sedap nye...

Mat Gebu said...

CT Delima...
Hahaha, kak ct, kalau nak dangdut tu, jgn lupa ajak CM sekali yeaa..baru meriah u!!

Save_mezero (sue)...
Weyy betul ke koo ngandung lagi sue?..caya laahh (ngndung angin pun tak pe...lepas tu nantu ngandung betul2!!)..

Ummi...
Kalau anak2 tak suka sayur, tak payah letak, ganti kan dengan daging ayam atau tuna pun ok kot..

Kak Ummi...
Hehehe....tatau ek yg tu tauhu pok?..Kak dia ada syarat tau, lepas makan tau pok tu, ko kena main tepok amai2 dgn abg..ahaks!!

Cik Ara...
Hehehe..cuba lah kalau ada masa terluang yeaa..

Mrs. Newton said...

Che Mat, tauhu pok mu memang menarik,tertarik n da booooom...mahu lepas ni ada org g cari kat kedai tauhu pok ni nak bikin buat minum pagi& ptg...kwang..kwang..kwang

mama_sal said...

ni lar baru tau tauhu pok tu caner ropernyer..kat jeddah ni x der larr, tauhu indon ader lah, bole ke guna cik mat?

Jun said...

mattttt, sedap2nyer..ko asyik jemput makan..akak x dpt rasa sket pun lagik ni...uwaaaaaaa

hayatibadri said...

mat kalau tahu tu diterbalikkan lagicantik....jadik macam bunga gitu....

Mat Gebu said...

Mrs Newton...
Hehehe..tu lah, lepas ni tauhu pok mesti laris u..

Mama Sal...
Hmm tauhu indon tu mcm mana ek?..macam tauhu keras biasa tu ke...tatau nak kata, tapi boleh lah cuba try..

Kak Jun...
Alahai kak jun..jauh beno, kalau dekat boleh juga kita tapaw2 kan...

Hayatibeadri...
Terima kasih idea anda itu yeaa...dulu mat pernah juga buat satu resipi tauhu pok yang diterbalikkan..seakan2 bunga tulip..

cikmanggis said...

dulu jiran cikmanngis maidnya sgt handal memasak.Tauhu pok ni diisi dgn bihun goreng,pastu celup tepung dan goreng.makan dgn sos cili.sdp gak mat

Qaseh said...

wah..kira mcm tahu sumbat yerk..

mak kintan said...

sedapnyeeeeeeeee laparnyeeeee

adania said...

salam~ che mat, nape x wat tauhu pok versi bunga punya? terbalikkan je pas potong mcm che mat wat.. amik intinya campur dengan udang kapas(cincang), lobak merah, daun sup dan daun bawang(cincang halus) serta telur untuk kasi lekat.. campur kesemua bahan termasuk inti tauhu pok.. perasakan dengan garam sikit.. masuk balik dalam kelopak tauhu tu.. dan goreng dlm minyak yg byk dalam periuk kecil sampai kekuningan dan garing.. sedap dimakan wat minum petang.. selamat mencuba =)~