BEN ASHAARI

Tuesday, February 24, 2009

LEMAK PEDAS SCALLOP

Lemak Pedas Scallop

Pernah makan scallop?....Masa pi beli barang basah kat pasar, terjumpa "scallop" segar yang dijual kat satu kedai jual makanan laut, tergoda sungguh tengok, sebab payah lah nak jumpa, jarang2 saja ada jual. Mat pun tanpa berlengah lagi, terus merembat scallop tu. Bila dah beli, masalah pulak, aku tak reti koo, nak bersihkan dia....Siap tanya "Jo" dengan "Fidah"...Bila dah tau bersihkan, lagi satu pulak, tatau nak masak apa dengan scallop tu...Last2 ikut lah kata Jo, kita masak Lemak Pedas @ Lemak Cili Padi....Ishh mmg sedap u, daging scallop tu manis, kenyal2 dan lembuttt.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 g isi "scallop" yang telah dibersihkan
200 ml pati santan
500 ml santan cair
2 batang serai, dititik
7 biji belimbing buluh, dibelah 2 setiap biji
3 biji limau kasturi, ambil jusnya
15 biji cili padi (boleh kurangkan)*
3 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 inci kunyit hidup*(*ditumbuk halus)
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit minyak masak

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan2 tumbuk halus dan serai hingga harum, masukkan santan cair dan biar mendidih.
  2. Masukkan scallop dan tuang pati santan. Bila mendidih, masukkan belimbing dan tambah garam secukup rasa dan secubit gula.
  3. Akhir sekali masukkan jus limau kasturi, masak dengan api perlahan untuk 1 - 2 minit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas..(Jangan masak scallop lama2, nanti ia jadi liat)...

19 comments:

zeeta said...

salam

Incik Mat masak apa pun jalan jer scallop nie... he he memang sedap tekstur dia yg kenyal2 gitu... tapilah kan kat Dubai nie x jumpa la plak...

Ita Dubai

jiejah d'blogger said...

alamak ... x pernah mkn scallop ni.
dia seafood ehhh ?

harussss cuba ;))

lemongrass said...

Wah Cik Mat,
hari ni jadi OKB lah ye sbb lunch dgn scallop mahal,hehehe. Kat sini, mmng mahal scallop yg cantik2 besar2 tu, tp mmng setiap kali nmpk scallop fresh, mmng menggiurkan aje rupanya :-)

CT Delima said...

alah mat..ct x pernah lagi rasa scallop ni..bila nak merasa mat masak lak ni :)

hani said...

wow ... scallop.. nak cuba la..

tks :)

hanieliza said...

salam..
kakliza juga pernah makan scallop ni..masak lemak cilipadi..sodap weyyyyy

MULAN said...

kat vietnam byk scallop, murah kat sana. se-antero seafood murah kat vietnam. kat sini tak pernah jumpa. yumm yumm, nak sikit..!!

ZaiY said...

tak penah makan, maybe penah jumpa tp xtahu.. besar ek isi dia, cikmat nape tak amik gambar scallop yg belum dikopek,tingin nak tgok caner rupanya, jakun kan saya ni..haaha..

anese said...

betulla mat...scallop ni mmg sussssahhhhh sgt nak jumpa!! Kat pasar tak selalu ade!!! terliurla...

p/s: anese a.k.a alis

VG said...

My dear friend ~ a surprise awaits you at MY BLOG.

I like the texture of scallops but they can be quite bland in my opinion. Definitely kena tambah cili bila masak. Vin suka stir fry ngan XO sauce.

SiS-lin said...

ishh sedap mat scallop ni,masak tumis berlado dgn sos tiram pun sedap...

rinnchan said...

Asal pedas gerenti jalan punyer.... Ish Ish, lama tak merasa kekenyalan scallop..... Mat ni buat kRinn teringin ler pulak tapi mmg susah nak cari benda ni kaannn.... rezeki Mat lah tuu !!

Ummi said...

Mat, akak mmg x penah masak sendiri scallop, kalu makan2 kat luar tu ada la 5 thn sekali kot..haha..Apapun bila tgk Mat masak lemak cili padi ni nampak sedapnya laaa...mana la nk pi cari nih! Ada ke x kat pasar tu..Mat, pos la sekilo ke Ktn nih!

Mat Gebu said...

Zeeta...
Memang betul, kenyal2 seakan2 fishball kan..kat sini pun tak apa nasib agaknya boleh ada kat pasar..rezeki kan...

jiejah d'blogger...
Yep, ianya seafood, sedara mara kerang, cuma scallop ni darjat dia ala2 kerabat diraja gitu u...tu pasal isi dia sedapp....

LG...
Hahahaha..alah tekak i kan, kalau makan sambal tumis petai pun dah rasa mcm OKB...hehehe.

ct delima...
kak, benda alah ni jarang2 ada, kalau lah ada rezeki kan, insya allahh...sapa lah tau kan kita merancang je, Allah yg menentukan..

Hani...
Cuma jgn tak cuba...kalau goreng dengan sawi pun sedap u!!!

kak liza...
Tu lah kak, teringat kak liza pernah masukkan kat blog/fp dulu kan..dari hari tu kita dok teringau2 u...kira mcm ngidam, hehehe...

Mulan...
Ishh..bestnya kalau benda2 sedap ni tapi murah....kat sana mesti lagi besar2kan isi dia..

Zaiy...
Isi dia ikut besar mana scallop tu, tapi yg mat beli ni scallop dia campur, ada yg besar, ada yg kecik, paling besar isi dia mcm duit 50 sen...

Anese...
Tu lah, dah lama jugak meround pasar tu, baru hari tu jumpa..selalu yg nampak kerang, kupang, lala dan lokan saja...

VG...
Thanks, award tu nanti mat ambik yea...I kan ni lah 1st time masak scallop..hehehe

sis-linn...
betul tu linn, kesian koo aku, tau beli je, lepas nak nak berihkan tatau, nak masak pun tatau..ahak, eh kita beli kat Kipmart, pi masa Sabtu lepas...

rinnchan...
Betul tu kak, asal pedas mesti jalan kan...Tapi harga boleh tahan juga..ishh apa lah sangat kalau nak dibandingkan kenikmatan masa memakannyaa...hahahaha..

kak ummi...
Cuba akak tanya kak liza, dia pernah tunjuk kat blog dulu, kalau tak silap kak liza beli kat pasar tani kot....Tapi, isi dia mmg sedap, kenyal2 gitu..

Yatie said...

SEDAPNYE SCALLOP... GORENG kunyit with cili padi pun sedap, yatie, sawanila.com

Qaseh said...

scallop tuh aper?..mcm jenis lala ker?..macam bunyi scallop langsir plak.. heheh..tapi nampak mcm sedap laa..

sword said...

En. Mat,

Scallope nie masak berlada pon sangat sedap. sup pun sedap gak..
kat melaka ni kalu makan kat kedai2 ikan bakar 1 paket siap masak dah around rm20. Memang best.

Jun said...

mat..hahahhaa..akak gelak dulu la yer...bukan ape, bila sebut scallop ni ingat dulu2...bertahun dulu, mana pernah makan mende alah ni...hbby balik dr s'wak..ade org bg 2 paket...x tau hape k benda nyer...tau la leh masak sbb bg ngan seafood2 lain skalik..nk tanyer pon x tau nk tanyer sape..sume mcm x tau jek..hahaha..last2 akak buang gitu aje...huhu....mau nangis org kalu tgk akak buang scallop kan, mahaiiiii tuuuu...kayo sgt ko? kwang3

Adinda Wawa said...

sedapnye...mesti mahal kan?
selalu terliut tgk masterchef australia tu masak scallop nie......hehehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.