IKAN KUAH LADA

Ikan Kuah Lada

Masakan ni saling tak tumpah macam masakan asam pedas kita, tapi orang2 nyonya panggil "ikan kuah lada"....Rasa sedap dan kuah pun sedang elok, tak pekat sangat dan tak cair sangat...ngam ngam saja!!!...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg ikan pari
1 biji terung panjang
2 - 3 kuntum bunga kantan, belah 2
1/2 cawan jus asam jawa
Garam dan secubit gula
1 camca teh serbuk kunyit
7 biji cili merah
5 tangkai cili kering
1/2 camca teh lada hitam biji*
7 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 hirisan nipis lengkuas*
1 hirisan nipis halia*
1/2 inci belacan*(*ditumbuk halus)
Air secukupnya
3 biji bawang merah#
2 ulas bawang putih#(#dihiris halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dicuci bersih, potong sederhana besar, perap dengan asam jawa dan garam selama 15 minit, cuci kembali dan toskan. Terung dipotong 4, belah 2 setiap potongan dan belah 2 tapi tak putus untuk setiap belahan tadi, rendam dalam air berisi garam. Cili merah dan cili kering dikisar dengan sedikit air hingga lumat. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (nak sedap masak dalam belanga tanah), masukkan bawang hiris dan goreng hingga perang, masukkan bahan tumbuk lumat dan serbuk kunyit, tumis hingga wangi, tuang cili kisar dan masak hingga terbit minyak.
  3. Tuang air (anggaran 800 ml), kacau rata dan biar mendidih. Masukkan ikan dan jus asam jawa, kacau perlahan. Bila mendidih, masukkan terung dan perasankan dengan garam dan secubit gula. Masak hingga ikan masak dan terung lembut, sesuaikan rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ulam2man....

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.