SANDWICH LOAF

Sandwich Loaf

Pagi tadi macam ter"rajin" nak mencuba sandwich loaf dari buku "Alex Goh"....nama asal nya "Pullman Bread" sebab dia guna tin khas yang ada penutup. Mat tak de tin tu, jadi aku belasah jee guna apa2 tin yang ada....Jadi jugak cuma rupa tu kurang cun lah sikit. Lagi satu nak pesan, biar roti tu sejuk baru potong ok, kalau masa suam2 potong, nanti jadi macam dalam gambar atas tu....tak senonoh, macam senget2 sikit...Tapi lepas potong tu koo celup air kopi atau sapu kan seri kaya@jam ke, habisss kena telan.....

BAHAN DOH SPAN :-)
2 camca teh instant yeast
2 camca besar air
300 g tepung roti
175 ml air sejuk (dari peti sejuk)

BAHAN DOH UTAMA :-)
200 g tepung roti
35 g gula halus
1 camca teh garam
1 camca besar susu tepung (jgn beli "made in China" punya okeyyy!!!)\
100 g whipping cream
30 g lemak sayur (shortening)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. DOH SPAN :- Satukaan instant yeast dengan 2 camca besar air, kacau rata dan biar 10 minit. Kemudian masukkan tepung dan tuang air sedikit demi sedikit sambul digaul hingga menjadi doh. Bulat2kan doh dan letak dalam bekas kedap udara. Biar menapai selama 2 1/2 jam. Ia akan naik seperti adunan apam.
  2. DOH UTAMA :- Satukan semua bahan lain ke dalam no. 1, kecuali lemak sayur. Adun hingga sebati dan masukkan lemak sayur, uli hingga menjadi doh yang kenyal dan licin, kena uli lama sikit untuk mendapatkan tekstur seperti ini. Bagi kepada 4 bahagian sama besar, bulat2 dan rehatkan 15 minit. Ratakan doh, gulung seperti swiss roll. Buat hingga siap dan rehatkan 10 minit. Ulang sekali lagi proses yang sama dan susun dalam tin Pullman yang berukuran (28 x 11 x 11) cm yang telah disapu mentega secara bertidih, 2 gulung dibawah dan 2 lagi diatasnya. Biar selama 45 minit. Tutup dengan acuan dan bakar pada suhu 200C selama 35 minit. Keluarkan serta merta dari tin dan sejukkan atas jaringan.
  3. KAEDAH LAIN :- Masukkan no. 1 ke dalam breadmaker, tambah bahan2 doh utama, pilih setting untuk doh dan tekan "on". Biarkan BM menguli selama lebih kurang 30 minit. Keluarkan dari BM dan teruskan dengan langkah no. 2 (BM biasanya mengambil masa 30 minit untuk menguli dan 1 jam untuk memerap doh, untuk resipi ini, kita cuma perlukan BM menguli sahaja, bergantung pada jenis BM masing2).

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.