BEN ASHAARI

Friday, October 17, 2008

PACERI TERUNG NYONYA

Paceri Terung Nyonya

Kaum baba dan nyonya, seperti orang melayu, mereka juga menghidangkan paceri terung, pada mat semuanya sama mcm orang kita masak.....kita tengok saja lah yeaa...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 biji terung bulat
1 biji cili merah, belah dua
1 biji cili hijau, belah dua
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji bawang merah, hiris halus
1 ulas bawang putih, hiris halus
2 camca besar cili kisar
2 1/2 camca besar rempah kari ikan
2 camca besar kerisik
Garam dan gula secukup rasa
1 keping asam gelugor
1 cawan santan
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan*
5 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
3 biji buah keras*
1 inci kunyit hidup*
1/2 inci halia*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Terung dibuang sedikit kulitnya, potong 2 setiap biji dan belah 4 bahagian untuk setiap potongan, rendam dalam air becampur sedikit garam. Satukan bahan kisar halus bersama rempah kari dan cili kisar, kacau rata dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, masukkan bawang merah/putih hiris, kayu manis dan bunga lawang, masak hingga harum. Masukkan bahan2 kisar yang telah dibancuh tadi. Tumis hingga terbit minyak, guna api sederhana.
  3. Masukkan garam dan gula (lebih sikit, sebab paceri rasanya manis), kacau rata. Tuang santan dan masukkan asam gelugor. Biar mendidih.
  4. Masukkan terung, cili belah dan kerisik, kacau rata, kecik kan api dan masak hingga terung lembut dan kuah pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan....

2 comments:

sweetlilly said...

iskk mat menu ni memang peberettt haku.. tapi my MIL tak kasi mkn banyak sebab katanya terung ni berangin.. tak baik untuk org pompuan.. ye ke??? tapi haku kalau dah hadap menu ni.. mau habis sepinggan... sepinggan jeeee....

Dayang said...

Salam nina,
aku xbrapa sgt mkn ni,tp laki aku suka sgt2,aku pon xtau yg ni berangin,ye ke?
tp kekadang tu kalo aku masak terung ni,mmg sedap gak dgn nasik panas2.
ehhh ampon cik mat,borak kat cni kwang kwang kwang!!!